کنترل فشارخون در درمان دمانس ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ عدم توانایی محاسبات و کارهای شخصی، عدم توانایی برقراری ارتباط و اختلالات کلامی را از جمله عوارض دمانس دانست. سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه غدد، […]

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ عدم توانایی محاسبات و کارهای شخصی، عدم توانایی برقراری ارتباط و اختلالات کلامی را از جمله عوارض دمانس دانست.

سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه غدد، اعضای هیات امنای آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک، اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی “همزمان با نهم مهرماه روز جهانی سالمند”  سه شنبه ۹ مهرماه ۹۲ در سالن همایش های کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماریهای متابولیک برگزار شد.

دکتر فرزاد فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص مغز و اعصاب در سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس به مناسبت روز جهانی سالمند، با اشاره به تازه های دمانس عروقی ؛ اظهار داشت: اگر فشارخون در افراد کنترل شود احتمال خطر ابتلا به اختلالات حافظه تا ۸۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه مهم ترین بیماری های اختلال حافظه آلزایمر و پس از آن دمانس عروقی است؛ گفت: عواملی مانند فشارخون، دیابت، تنگی عروق قلب، چاقی ، کلسترول و افسردگی در بروز اینگونه بیماری ها به ویژه دمانس عروقی موثر است. 

دکترفاتحی خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به دمانس با افزایش سن بیشتر می شود و به ویژه پس از ۸۰ سالگی، شیوع این بیماری به شش مورد در هر یک هزار نفر می رسد و برخی مطالعات نشان می دهد که ابتلا به این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. 

این متخصص مغز و اعصاب، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که پس از ۶۰ سالگی به دلیل سردرد مراجعه می کنند، دمانس عروقی دارند. 

دکتر فاتحی در ادامه افزود: در ۶ تا ۳۲ درصد افراد دچار سکته های مغزی حاد، دمانس دیده می شود هرچه شدت سکته مغزی بیشتر باشد، شدت دمانس نیز بیشتر خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه دمانس موجب اختلالات عملکرد شناختی می شود، تاکید کرد: نمی توان بین بیماری آلزایمر و دمانس عروقی مرزبندی دقیقی مشخص کرد چرا که ۳۵ تا ۵۰ درصد مبتلایان به آلزایمر، مشکلات عروقی هم دارند. 

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برای درمان یا ثابت نگاه داشتن وضعیت دمانس عروقی باید عوامل ایجادکننده آن مانند فشارخون را کنترل کرد؛ گفت: استاتین ها از جمله داروهای کنترل کننده اختلالات حافظه هستند. 

دکتر فاتحی در خاتمه متذکر شد؛ شیوه زندگی سالم مانند سیگار نکشیدن و ورزش می تواند از پیشرفت اختلالات حافظه جلوگیری کند.