دبیر شورای ملی سالمندان کشور در سمپوزیوم یکروزه دمانس بر ضرورت قوانینی در جهت حمایت رفاه بیشتر سالمندان در کشور تاکید ویژه داشت

دکترنحوی نژاد تاکید کرد؛ سالمند به معنای فرد ناتوان نیست بلکه بسیاری از سالمندان افراد توانمندی هستند و باید جایگاه ویژه ای در جامعه داشته باشند. [divider] سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه، […]

دکترنحوی نژاد تاکید کرد؛ سالمند به معنای فرد ناتوان نیست بلکه بسیاری از سالمندان افراد توانمندی هستند و باید جایگاه ویژه ای در جامعه داشته باشند.

[divider]

سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه، اعضای هیات امنای آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک، اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی “همزمان با نهم مهرماه روز جهانی سالمند”  سه شنبه ۹ مهرماه ۹۲ در سالن همایش های کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماریهای متابولیک برگزار شد.

دکترحسین نحوی نژاد دبیر شورای ملی سالمندان کشور در سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس(زوال عقل) که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد؛ گفت: سالمندان هشت درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند،در صورتی که ۲۷ درصد هزینه های سلامت در کشور مربوط به سالمندان است.

وی با اشاره به اینکه فقط ۲۷ درصد سالمندان دارای بیمه تکمیلی هستند و بیمه مراقبتی نیز در کشور وجود ندارد؛ یادآور شد: مشکلات زنان سالمند مانند درصد تنهایی، در زنان سالمند بیش از مردان سالمند است و متوسط تنهایی سالمندان در کشور هفت درصد است. 

دبیر شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به مسئله سالمندآزاری در جامعه؛ خاطر نشان کرد: سالمندآزاری فقط به معنای کتک زدن نیست؛ مصادیق سالمندآزاری در جامعه تا آن اندازه زیاد است که بسیاری از افراد را به تفکر می اندازد. 

وی افزود: به گونه ای درباره سالمند در خانواده ها و مراکز نگهداری سالمند صحبت می شود گویا سالمند، کودک یا فرد غایبی است در حالیکه همین فرد سالمند تا چند سال پیش یک خانواده را اداره می کرده است. 

دکتر نحوی نژاد، نرسیدن به نظافت سالمندان و عدم تغذیه مناسب را از دیگر مصادیق سالمند آزاری در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: اینگونه مسایل به وفور در جامعه دیده می شود که در صورت مشاهده پدیده هایی مانند سالمندآزاری یا کودک آزاری  هموطنان گرامی می توانند با شماره ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تماس بگیرند. 

دبیر شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به صحبتهای دکتر محمد باقر لاریجانی مبنی بر درخواست تدوین الگویی از سوی کهریزک (نگهداری سالمند) به عنوان الگوی جهانی، خاطر نشان کرد: اینگونه امور مربوط به شورای ملی سالمندان است و کهریزک زیرمجموعه بهزیستی بوده و نمی تواند اینگونه اقدامات را انجام دهد. 

دکتر نحوی نژاد در ادامه افزود: یک هزار و ۸۰۰ سالمند در کهریزک زندگی کرده و کل ظرفیت مراکز سالمندان در کشور ۱۵ هزار نفر است بنابراین مراکز نگهداری سالمندان به معنای تعریف جامعه سالمندی نیست. 

دکتر نحوی نژاد با انتقاد از فعالیت های موازی نهادهایی مانند وزارت بهداشت و شهرداری برای سالمندان؛ تاکید کرد: اگر این فعالیت ها منجر به مناسب سازی محیط یا پایش سلامت سالمندان شود خوب است اما متاسفانه در اجرای این برنامه ها، انسجامی وجود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه برای بسیاری از افراد این شبهه ایجاد شده است که افراد پس از ۶۰ سالگی دیگر نباید کار کنند؛ گفت: درحالیکه سن سالمندی در حقیقت سن ابتلا به بیماری های مزمن قابل پیشگیری است بنابراین باید سبک زندگی سالم ترویج یابد. 

دبیر شورای ملی سالمندان کشور، تاکید کرد: سالمند به معنای فرد ناتوان نیست بلکه بسیاری از سالمندان افراد توانمندی هستند. 

دکتر نحوی نژاد در خاتمه؛ یادآور شد: تا زمانی که قوانینی در حمایت از رفاه بیشتر سالمندان وضع نشود، مراقبت های بهداشتی و رفاهی سالمندان مطلوب نخواهد بود؛ بطور مثال باید برای سالمند هنگام مراجعه به بانک، سیستم نوبت دهی جداگانه ای وجود داشته باشد.