استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهبود کیفیت زندگی سالمندان باید به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران شهری تبدیل شود، چراکه افراد پیر از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه به‌شمار می‌روند که نبود قابلیت دسترسی به فضاهای عمومی برای آن‌ها می‌تواند مشکلات روانی و جسمی بی‌شماری را برای آن‌ها رقم بزند. […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهبود کیفیت زندگی سالمندان باید به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران شهری تبدیل شود، چراکه افراد پیر از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه به‌شمار می‌روند که نبود قابلیت دسترسی به فضاهای عمومی برای آن‌ها می‌تواند مشکلات روانی و جسمی بی‌شماری را برای آن‌ها رقم بزند. یکی از این مشکلات، انزوای اجتماعی است که به دنبال وابستگی افراد پیر به دیگران برای حضور در جامعه و در دسترس نبودن دائمی نزدیکان آن‌ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند به چالش‌های روانی دیگر نیز منجر شود. از سوی دیگر، حس ناامنی افراد پیر از تنها زندگی کردن یا برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران، تشدید مشکلات این افراد را به دنبال داشته است. در این راستا، مدیران همواره در تلاش هستند از طریق نوآوری‌های متعدد، کیفیت زندگی سالمندان را بهبود ببخشند و آن‌ها را به حضور در فضاهای بیرون از منزل تشویق کنند. در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین اقداماتی پرداخته می‌شود که رفاه را برای سالمندان در شهرهای مختلف جهان به ارمغان آورده است.

استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

جعبه زرد؛ راهکار بلژیک برای حمایت از افراد پیر

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از سالمندان بالای ۶۵ سال اهل بلژیک به‌تنهایی زندگی می‌کنند و به همین دلیل، خطرات بسیاری پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. دولت بلژیک به‌منظور بهبود شرایط زندگی این افراد، جعبه‌های زرد رنگی را در اختیار آن‌ها قرار داده است که به امدادگران امکان تصمیم‌گیری سریع و بهتر را در مواقع اورژانسی می‌دهد. در واقع، جعبه زرد حاوی یک دفترچه است که دارنده آن باید مشخصات شخصی، شماره تماس و اطلاعات پزشکی خود را در آن درج کند و آن را در یخچال قرار دهد، ضمن این‌که چسباندن یک برچسب مخصوص به نشانه برخورداری از این جعبه روی در ورودی ضروری است. امدادگران هنگام مشاهده این برچسب و در زمان‌های اورژانسی می‌دانند که باید در یخچال به دنبال جعبه زرد بگردند و پس از بررسی شرایط سلامت فرد سالمند، بهترین تصمیم‌ها را برای بهبود وضعیت وی اتخاذ کنند.

استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

بازگشایی «اتاق‌های دوستی شهر» برای سالمندان یونانی

ساکنان بالای ۶۰ سال اهل آتن، پایتخت یونان از سال ۱۹۸۵ در مکان‌هایی به نام «اتاق‌های دوستی شهر» قادر به انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی، ورزشی و فرهنگی با افراد هم‌سن خود بوده‌اند، با این حال انتشار ویروس کرونا حضور آن‌ها را در این فضاها متوقف کرد. مدیران آتن، پس از مهار نسبی کرونا و اعمال پروتکل‌های بهداشتی، به بازگشایی این اتاق‌ها تحت عنوان “مکان‌های پویا” پرداختند و یک بار دیگر، افراد سالمند را گردهم آوردند. امروزه سالمندان بالای ۶۰ سال پایتخت یونان در ۲۵ مکان پویای سراسر شهر جمع می‌شوند و به انجام تمرین‌های ورزشی، گشت‌وگذار و رویدادهای فرهنگی می‌پردازند، ضمن این‌که گروه‌هایی نیز به عنوان روانشناس به حمایت از وضعیت روحی این افراد مشغول فعالیت هستند.

مدیران آتن خدمات باشگاه‌های دوستی سراسر شهر را نسبت به دوران ماقبل شیوع بیماری کووید -۱۹ ارتقا داده‌اند تا از این طریق، رفاه شهروندان پیر را تضمین کنند و مانع از انزوای این افراد و تبعات پس از آن شوند.

استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

تشکیل شورای سالمندان در نیترا

شهرداری نیترا در اسلواکی به ایجاد یک نهاد مشورتی جدید با هدف حمایت از افراد سالمند پرداخته است که اعضای آن انجام اقدامات متعددی نظیر حمایت از حقوق افراد پیر و مشارکت در توسعه رویکردهای جدید به‌منظور بهبود کیفیت زندگی سالمندان را به عهده دارند. این اقدام بخشی از هدف دولت نیترا برای ایجاد شرایطی مناسب به منظور بهبود روابط میان شهروندان و کارکنان شهرداری به‌شمار می‌رود که حمایت از حقوق سالمندان در رأس آن قرار دارد و به سهم خود می‌تواند کیفیت زندگی را برای سایر مردم نیز بهبود ببخشد.

شورای حمایت سالمندان نیترا متشکل از ۱۶ عضو است که یکی از آن‌ها را خود شهردار انتخاب کرده است، با این حال سایر اعضا را نمایندگانی از مردم در حوزه مربوطه تشکیل داده‌اند. این افراد موظف هستند به‌طور مداوم به مشاوره با سالمندان در خصوص نیازها و مشکلات آنان بپردازند و گزارش‌های مربوطه را به شهرداری برای بهبود چالش‌های پیش روی افراد پیر ارائه دهند. اعضای این شورا همچنین باید با نظارت‌های خود مطمئن شوند که انتقادات و ایده‌های افراد پیر در طراحی شهری مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد و سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

نظارت آنلاین بر وضعیت سالمندان لهستانی

برنامه‌ریزان لهستانی به‌منظور نظارت بر سلامت افراد سالمند سراسر کشور، دستگاه‌هایی را در اختیار آنان قرار داده‌اند که بهره‌گیری از آن می‌تواند به نظارت تیم‌های ایمنی بر وضعیت این افراد منجر شود. این ابزارهای هوشمند ظاهری شبیه به ساعت مچی دارد که استفاده از آن در دست، از طریق نشان دادن وضعیت سلامت افراد کاربر، تیم پشتیانی را در مواقع اضطراری به اعمال اقدامات ضروری سوق می‌دهد.

دستگاه هوشمند جدید در اختیار افراد بالای ۶۵ سال، به‌ویژه کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی، سکته، آلزایمر، معلولیت‌های جسمی و سایر مشکلات مشابه را دارند، قرار می‌گیرد، ضمن این‌که سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند نیز می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

اسلو، شهر نروژی دوستدار سالمند

جمعیت افراد بالای ۶۵ سال در اسلو به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش است و همین امر، مدیران را به تأمل برای حل چالش‌های پیش‌روی آن سوق داده است، چراکه مراقبت از افراد پیر تلاش‌های بسیاری را می‌طلبد. بهره‌گیری از فناوری در سیستم‌های مراقبت سلامت یکی از مهم‌ترین اقدامات پایتخت نروژ برای بهبود وضعیت جسمی و روانی این افراد آسیب‌پذیر به‌حساب می‌آید که به فعال شدن جسم و روان آن‌ها از طریق توسعه روابط اجتماعی منجر شده است.

از سوی دیگر، از آن‌جا که اسلو تا سال ۲۰۳۰ افزایش دو برابری تعداد افراد بالای ۸۰ سال را تجربه خواهد کرد، بنابراین بدون شک نیروی کار لازم برای مراقبت از این جمعیت در دسترس نخواهد بود و در نتیجه، بهره‌گیری از فناوری برای این منظور می‌تواند بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

استراتژی‌های شهرهای موفق جهان برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان

در این راستا، دستگاه‌هایی دیجیتالی که مجهز به هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها است در خانه‌های سالمندان قرار می‌گیرد که به افزایش امنیت این افراد کمک می‌کند، ضمن این‌که امکان بررسی سلامت این افراد نیز به همین روش امکان‌پذیر است. این دستگاه قابلیت شناسایی حرکاتی مانند سقوط از پله‌ها را دارد و از این طریق به آگاه‌سازی افراد مسئول در مرکز پردازش داده‌ها از وضعیت افراد پیر منجر می‌شود.

نظارت از راه دور بیماران سالمند در اسلو از دیگر اقدامات اثربخش انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود که از طریق یک نرم‌افزار نصب شده در اتاق افراد پیر، امکان کنترل از راه دور وضعیت آن‌ها را برای کادر درمان فراهم می‌آورد و به واسطه آن، هزینه‌های پرستاری را برای شهروندان و حتی شهر کاهش می‌دهد. علاوه بر این، افراد پیر می‌توانند با استفاده از این ابزار، هنگام تشدید علائم بیماری خود آن را به مرکز نظارت اعلام کنند تا اقدامات لازم برای بهبود وضعیت آن‌ها انجام بگیرد.

جالب است بدانید که مدیران اسلو طی چند سال گذشته استفاده از ابزار دیجیتالی نظارت بر وضعیت افراد سالمند را در تمام خانه‌های سالمندان اجباری کرده‌اند، که به دنبال آن حس امنیت افراد پیر ساکن در این خانه‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.