اطلاع رسانی/سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک روند طبیعی از رشد در زندگی

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان در خصوص سالمندی و سالمندان، گفت: سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک روند طبیعی از رشد در زندگی است و تنها در این زمان عملکردها تغییر می‌یابند.  [divider] به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، “ابولفضل عبادی” صبح امروز در همایش سلامت روان وسالمندان در محل سالن بین المللی […]

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان در خصوص سالمندی و سالمندان، گفت: سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک روند طبیعی از رشد در زندگی است و تنها در این زمان عملکردها تغییر می‌یابند.

 [divider]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، “ابولفضل عبادی” صبح امروز در همایش سلامت روان وسالمندان در محل سالن بین المللی روزبه مرکز درمانی آیت الله موسوی، اظهار کرد: هفته آخر مهر ماه، همه ساله به نام هفته بهداشت روان نامگذاری می‌شود که امسال با شعار “سلامت روان و سالمندان” همراه است. در حال حاضر با بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، ۲۰ در صد جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل دهند و در این زمان در واقع به ازای هر ۴ نفر یک سالمند وجود خواهد داشت.

 وی افزود: هم اکنون تعداد افراد ۶۰سال و بالاتر به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر رسیده است که پیش‌بینی‌ها حاکی بر افزایش این رقم می‌باشد.

 عبادی با اشاره به جایگاه سالمندان و حفظ سلامت روان آنها، تصریح کرد: این تغییر روند در زندگی باعث تغییر عملکردها می‌شود و به همین خاطر از سالمندان بیشتر به‌عنوان راهنما در جامعه استفاده می‌شود، که این موضوع در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است دانشگاه علوم پزشکی زنجان از ۲۴مهرماه برنامه‌های خود را در این خصوص آغاز کرده است.

 در ادامه این همایش یک روانپزشک در خصوص سالمند شدن سالم، عنوان کرد: با توجه به این که همه افراد در زندگی مایل به داشتن عمری طولانی هستند چه بسا لازم است که دوران سالمندی سالمی داشته باشند.آنجه که در دوره سالمندی حائز اهمییت است این است که فرد در این دهه‌ها دوران فعالی برای زندگی فرد باشد؛ چراکه جمعیت جهان روبه سالمند شدن است و در آینده به دو میلیارد نفر در کشورهای پیشرفته خواهد رسید.

سعید ممتازی” با تاکید بر سالمند شدن جمعیت جهان، یاد آورشد: در کشورهای پیشرفته رشد جمعیت سالمندی به یک مقدار ثابت رسیده است ولی در کشورهای در حال توسعه روبه افزایش است. سازمان ملل متحد از معیار ۶۰سالگی یا بالاتر برای نشان دادن افراد سالمند استفاده می‌کند، اما در بسیاری از کشورهای ثروتمند، سن ۶۵سالگی  به‌عنوان ملاک افراد مسن و سالمند در نظر گرفته می‌شود.

 این روانپزشک در خصوص مشکلات و چالش‌های زندگی افراد سالمند، خاطر نشان کرد: بسیاری از افرا پیر توانایی خود را برای داشتن یک زندگی مستقل را ازد ست می‌دهند که علت آن کاهش تحرک و ضعف مشکلات جسمی یا روانی است.این افراد به مراقبت بلند مدت نیاز دارند. از جمله عواملی که بر مشکلات سلامت روان سالمندان اثر می‌گذارد فقر، انزوای اجتماعی، فقدان استقلال و فقدان‌های مختلف و تنهایی است که می‌تواند بر سلامت روان و سلامت عمومی تاثیر بگذارد.

ممتازی تاکید کرد: سالمندی یک فرآیند تدریجی است، سبک زندگی سالم از سنین جوانی آغاز شده و ادامه می‌یابد که این امر باعث می‌شود در دوران سالمندی زندگی سالم‌تری داشته باشیم. همچنین باید بین سلامت روان و سلامت جسم تعامل وجود داشته باشد؛ چرا که سلامت روان تاثیر زیادی بر سلامت جسم دارد.

 در ادامه این همایش رییس بیمارستان دکتر بهشتی متذکر شد: در حال حاضر ۴۰ تا ۶۰ درصد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها را سامندان تشکیل می‌دهند که توجه به شرایط زندگی و مصرف داروهای مختلف می‌تواند این رقم را کاهش دهد..

علیرضا آرمانی”در خصوص بیماری‌های دوران سالمندی، اظهار کرد: بیماری‌هایی مثل فشار خون که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود در این دوران بسیار شایان است که استرس این بیماری را تشدید می‌کند.

گفتنی است سالمندان در خطر بیماری‌های زیادی هستند که از جمله آنها می‌توان به افسردگی اشاره کرد که حدود ۵۰درصد سالمندان دچار آن هستند. آنچه که اهمیت دارد این است که باید درمان‌ها به طور کامل انجام گیرد و با دز پایین شروع شود.