رئیس انجمن سالمندان ایران:

در سال ۱۴۰۹، ۷۰درصد جامعه ایثارگری کشور سالمند خواهند بود

رئیس انجمن سالمندان ایران گفت: میانگین سالمندی در افراد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران بسیار فراتر از میانگین کشوری است که پیش بینی می‌شود در سال 1409، 70درصد و در سال 1419، بیش از 85 درصد جامعه ایثاگری سالمند خواهد بود.
دکتر احمد دلبری ضمن ادای احترام به مقام شهدا گفت:  با توجه به افزایش تعداد و درصد سالمندی در کشور نیاز است، در این حوزه آمادگی لازم با رویارویی این مسئله وجود داشته باشد، یکی از محورهای مهم و اساسی در رسیدگی به امور سالمندان، بحث، دانش و مهارتی است که پزشکان در تشخیص، درمان و مراقبت از سالمندان باید داشته باشند.
رئیس انجمن سالمندان ایران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت تخصصی نسبت به کشور از رشد جمعیت سالمندان زیادی برخوردار است، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۹ بیش از ۷۰درصد جمعیت تحت پوشش این نهاد مقدس افراد بالای ۶۰سال را شکل دهند.
متخصص سالمندان ادامه داد: با توجه به اینکه سالمندان شرایط مربوط به خود را دارند، نیاز است که از قبل برای این عزیزان برنامه‌ریزی شود که سالمندان بیشتر با چه بیماری‌هایی مواجه هستند و همچنین پیش‌بینی شود این عزیزان در آینده به چه دارو و تجهیزاتی نیاز خواهند داشت.
عضو شورای سیاستگزاری بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: در این کنفرانس، در صدد هستیم پزشکانی که با جامعه هدف به خصوص والدین شهدا و جانبازان ارتباط دارند و مسئولیت پایش و درمان این عزیزان را عهده‌دار هستند، با بیماری‌های شایع دوره سالمندی و ظرفیت‌های که در بنیاد وجود دارد آشنا شوند.
وی تصریح کرد: خراسان‌رضوی چهارمین استانی است که میزبان این کنفرانس را به عهده گرفته و اساتیدی که در این کنفرانس اموزش ارائه می‌دهند، اساتید برجسته و متخصص در حوزه‌های مختلف سالمندان و از دانشگاه‌های برتر کشور هستند.
رئیس انجمن سالمندان ایران با بیان اینکه به دنبال این هستیم این دوره آموزشی را به صورت حضوری برای سایر استان‌ها نیز برگزار کنیم، افزود: با توجه به جامعه آماری خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۹، بیش از  ۸۵ درصد افراد تحت حمایت و کفالت بنیاد شهید و امور ایثارگران سالمندان خواهند بود، در نتیجه این موضوع، دایره خدمات به سالمندان ایثارگر باید متناسب با شرایط آنان باشد.
عضو شورای سیاستگزاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، میانگین سالمندی در کشور را با میانگین سالمندی در جامعه هدف تحت پوشش بنیاد را مقایسه کرد و گفت: در سال ۱۴۲۰ انتظار داریم ۲۰درصد کشور سالمند باشد، اما در جامعه هدف بنیاد ۸۵ درصد سالمند خواهند بود، سالمندان یک قشر خاص و آسیب پذیر هستند، و نیازهای ویژه‌ای دارند، اخیرا در بنیاد عزم و اهتمام جدی در این موضوع صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم آمادگی نسبی در بنیاد ایجاد کنیم، زیرا این موضوع برای بنیاد یک ابربحران محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم عمق این مسئله را درک کنیم، گفت: در ۲۰ الی ۳۰سال آینده کل کشور ،۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که از آن به عنوان یک ابربحران نام برده می‌شود اما همین موضوع در بنیاد بالای ۸۵ درصد خواهد بود سازمانی که ۸۵ درصد جامعه هدفش سالمند و خدمات تخصصی باید ارائه دهد.
گفتنی است؛ سند هویت انقلابی مردم خراسان رضوی، پرونده ۱۷ هزار و ۳۵۷ شهید، ۵۱ هزار و ۴۰۰ جانباز و سه هزار و ۳۹۶ آزاده است که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزت بخشیدند.
انتهای پیام/