طرحی برای ایجاد ظرفیت برای توسعه مهارت

بازدید سفیر ژاپن و نماینده مقیم صندوق جمعیت ملل متحد در ایران از مجتمع سالمندان قس

آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن در ایران، ساتیا دورایس وامی نماینده مقیم صندوق جمعیت ملل متحد در تهران، و حسام الدین علامه رئیس شورای ملی سالمندان کشور از بخش مختلف مرکز سالمندان قدس(خیریه کامرانی) بازدید کردند.

آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن در ایران، ساتیا دورایس وامی نماینده مقیم صندوق جمعیت ملل متحد در تهران، رامین رضایی مدیر کل امور روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، فریده باغ علیشاهی مدیر کل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور و حسام الدین علامه رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ضمن بازدید از بخش مختلف مرکز سالمندان قدس(خیریه کامرانی) در خصوص ایجاد طرحی برای ایجاد ظرفیت برای توسعه مهارت و کسب درامد و کارافرینی و ایجاد سرگرمی برای بهبود وضعیت روحی و روانی سالمندان گفت و گو کردند.

در آغاز این برنامه، دکتر رامین رضایی مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های سازمان بهزیستی پیشگیری از ایزوله شدن افراد معلول و سالمند در جامعه است، گفت:هدف ما این است که بر اساس باورهای علمی و مذهبی و رویکردهای بین المللی، معلولان و سالمندانی که دچار محدودیت های جسمی، حرکتی و روانی هستند، در کنار خانواده خود زندگی کنند اما به دلایل مختلفی این امکان وجود ندارد و بنابراین؛ بهزیستی وظیفه مراقبت، توانبخشی و تأمین اوقات فراغت آنان را بر عهده می گیرد.

وی افزود:در این رویکرد تلاش ما بر این است که بتوانیم محیطی امن و آرام و مراقبت از سلامت جسم و روان برای این عزیزان فراهم کنیم که در همین راستا قریب به یک صد هزار نفر در ۲۵۰۰ مرکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی مهمان ما هستند و بهزیستی وظیفه مدیریت، برنامه ریزی و هدایت این مراکز را برعهده دارد.

رضایی گفت:بخشی از خدمات توسط خیرین و بخش دیگر نیز توسط افراد حقیقی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند تأمین می شود که البته بخش عمده این سرمایه، سرمایه اجتماعی است و سرمایه مادی کمتر مورد توجه است.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی گفت:در کل کشورمان ۳۱۷ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان و معلولان، فعالیت دارند که در حدود ۱۴هزار نفر در این مراکز خدمت می گیرند و هدف ما این است که این افراد از زندگی منفعلانه و انزوا دورباشند، اما خاصیت مراکز نگهداری و مراقبتی، این انزوا را به دلیل دوری این افراد از خانواده بر آنها تحمیل می کند که در تلاش هستیم تا خدمات توانمندسازی و برنامه های غنی سازی اوقات فراغت که فضا را برای این عزیزان دلگرم و قابل پذیرش کند را بیشتر کنیم.

وی افزود:در کنار خدمات توانبخشی و نگهداری و تغذیه مناسب و پرستاری مطلوب، از برنامه هایی که امید به زندگی را در این افراد افزایش دهد و افراد مولدی از آنان بسازد استقبال می کنیم و البته منظور از فرد مولد این نیست که حتما بتواند در حوزه اقتصادی نقشی ایفا کند، بلکه حس مولد و مفید بودن در این افراد ایجاد شود.

رضایی خاطرنشان کرد:طرحی که به عنوان پایلوت در این مرکز آغاز می شود، قطعا مورد پذیرش و استقبال ما خواهد بود و همیشه نگران آن هستیم که برخی اقدامات موجب صدمه های جسمی و روحی به این عزیزان نشود و البته می دانیم که مجریان این طرح در تلاش هستند فضایی شاداب و سالم و پرانرژی برای سالمندان و معلولان این مرکز فراهم کنند.

 

در ادامه این برنامه، بازدید از قسمت های مختلف مجتمع انجام شد و معرفی کوتاهی از مجتمع توسط جواد اشرف کاشانی مدیر مجتمع صورت گرفت. دراین مجتمع ۷۰ زن سالمند و زنان دارای  معلولیت ذهنی بالاتر از ۲۵ سال نگهداری می شوند. همچنین ۱۷۰ کارمند در واحدهای تخصصی، پزشکی، کلینیک، مددکاری، روانشناسی و… به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند. این مرکز در سال ۱۳۴۵ توسط مرحوم سیف الدین کامرانی و همسرش تاسیس شده است و از سال ۱۳۵۹ فعالیت دارد. پروانه فعالیت این مرکز توسط سازمان بهزیستی صادر شده است و زیر نظر بهزیستی استان تهران فعالیت دارد.

آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن در ایران در این بازدید ضمن تشکر از موسسین و نهادهای فعال، مجتمع قدس را یک واحد بسیار کاربردی دانست و گفت: دیدن چهره های خندان و روحیه بسیار شاد افرادی که در اینجا نگهداری می شوند، تاثیر مثبتی در من داشت. همچنین جمعیت سالمندان ژاپن هم به ۲۸ درصد رسیده و میانگین رنج سنی انان برای خانم ها و اقایان ۸۳ سال است و ما نیز با مشکلاتی که وجود دارد، سر و کار داریم.

وی گفت: از شما تشکر می کنم که موقعیتی خوب  برای زندگی سالمندان در این فضا فراهم کردید تا بتوانند رشد کنند و بسیار مهم است که افراد در این سن و سال بتوانند با جامعه ارتباط بگیرند و خود را رشد دهند و این احساس در آنها نباشد که لازم است دایما توسط دیگران مراقبت و کنترل شوند و شما این کار را انجام داده اید.

سفیر ژاپن در ایران، افزود:صندوق جمعیت بین الملل و سفارت ژاپن نیز حمایت هایی از این مجموعه خواهند داشت، همانطور که قبلا نیز همکاری لازم در این زمینه وجود داشته و سعی می کنیم حمایت های بیشتر داشته باشیم و فعالیت های خود را گسترش دهیم. همچنین از اقای ساتیا  و ایده های بسیار خوبشان، تشکر ویژه می کنم.

سالمندانی سرشار از استعداد و اشتیاق  

ساتیا دورایس وامی نماینده مقیم صندوق جمعیت ملل متحد در ایران نیز گفت:در بیشتر مواقع سخنرانی های خودمان را با مغزمان انجام می دهیم اما در اینجا با قلب خودم سخنرانی می کنم و این کاری است که جناب سفیر هم انجام دادند.

وی افزود:این دومین بازدید من از این مرکز است و تشکر و درود خود را به همه افرادی که در این مرکز فعالیت می کنند و همچنین کسانی که در سطوح بالاتر این افراد را هدایت می کنند، نثار می کنم. سالمندانی که در اینجا دیدیم پر از خواسته و استعداد و پتانسیل برای شکوفا شدن هستند و این اشتیاق برای انجام کاری معنی دار از چشمان آنها خوانده می شد و مشخص است که کسانی که در اینجا فعالیت می کنند؛ فقط برای حقوق کار نمی کنند بلکه اعتقاد، تعهد و عشق به کارشان دارند.

دورامی همچنین از سفیر ژاپن که بسیار سخاوتمندانه به سازمان ملل کمک می کند و همراهی وی در این بازدید  تشکر کرد و افزود:نه تنها در کشور ایران بلکه در همه جای دنیا برای حفظ کرامت انسانی، انسان هایی مشغول به کار هستند.

نماینده مقیم صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه مسئله سالمندی جمعیت یک مسئله جهانی است، گفت:۳۰ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ سالمند می شوند که ۲ جور می شود به این مسئله نگاه کرد. به صورت یک مشکل و چالش یا به صورت یک فرصت. ما در گذشته موفق شدیم مقدار زیادی سال به زندگی اضافه کنیم و حالا وقت ان رسیده که کمی زندگی به این سال ها اضافه کنیم در بحث سلامتی به سه بعد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی توجه داریم و اگر مشغول به تولید چیزی باشید حتما به این ابعاد کمک می کند.

وی گفت:تعهدمان به کمک به این برنامه ها را از همین جا اعلام می کنم و دولت ژاپن نیز همواره کمک های زیادی به ما داشته اما همیشه هم کمک های مالی منظور نیست بلکه کمک های فنی هم هست و بهترین مدل ها و نظریات را می توانیم پیاده کنیم و حتما پیگیر آن هستیم.

از دی  ماه سال ۱۴۰۰ صندوق جمعیت ملل متحد در ایران، طرحی را با هدف توسعه مهارت و کسب درآمد و کارآفرینی و ایجاد سرگرمی برای بهبود وضعیت روحی و روانی سالمندان معرفی کرده است.این بازدید به منظور آشنایی و ظرفیت سنجی مجتمع نگهداری سالمندان و معلولان قدس برای آغاز طرح پایلوت آزمایشی زنبورداری (استفاده از یک نژاد بی خطر زنبور) و تولید عسل، انجام شد.