گزارش/ روز پدربزرگ‌ها مادربزرگ‌ها مبارک

هر چه بزرگتر می شویم به طور حتم جای خالی مهربانی‌های بی دریغ پدربزرگ و مادربزرگ‌های‌مان پررنگ تر می‌شود اما این چیزی است که در دنیای مدرن به فراموشی سپرده شود. [divider] اول اکتبر و یا به تعبیری ۹ مهرماه امسال به عنوان روز جهانی “پدربزرگ مادربزرگ‌ها” نامگذاری شده است که به بهانه این روز […]

هر چه بزرگتر می شویم به طور حتم جای خالی مهربانی‌های بی دریغ پدربزرگ و مادربزرگ‌های‌مان پررنگ تر می‌شود اما این چیزی است که در دنیای مدرن به فراموشی سپرده شود.

[divider]

اول اکتبر و یا به تعبیری ۹ مهرماه امسال به عنوان روز جهانی “پدربزرگ مادربزرگ‌ها” نامگذاری شده است که به بهانه این روز بازدیدی از یک سرای سالمندان در ساری داشتم تا با سالمندان به بهانه این روز و تهیه یک گزارش به سخن بنشینم.

گزارش ما قصه پر فراز و نشیب کسانی است که روزی تکیه‌گاه و همدم فرزندان خود بوده‌اند و اما امروز همان‌هایی که روزی پشتیبان فرزندان خود بوده‌اند در سرای سالمندان دل خوشی جز دیدار فرزندان خود ندارند.

پدر بزرگ و مادربزرگی که در کودکی الگوی ما بوده‌اند امروز با کمری خمیده در کنج خانه‌های سالمندان چشم به راه عزیزان خود هستند.

وقتی وارد سرای سالمندان شدم پدرانی و مادرانی را دیدم که در گوشه کنار این سرا چشم به راه کسانی بوده‌اند که در کودکی، نوجوانی و جوانی همدم درد دل‌هایشان بوده‌اند و اکنون با کوله باری از غم و غصه منتظر عزیزانشان هستند تا بلکه به دیدارشان بیایند و برای ساعتی مرهمی بر دردهایشان باشند.

وقتی وارد سرای سالمندان شدم سالمندی را در کنار سالمندان دیگر با موهایی همچون برف و صورتی چروکیده در کنارش نشستم و لبخندی زدم و ازش پرسیدم تمایل داری درباره زندگیت برام حرف بزنی با رویی خوش گفت بله، چرا که نه؟

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه مازندران، این مادر مهربان گفت: اگر چه از کم محبتی فرزندانم در سرپرستی‌ام دلگیرم، اما باز هم دلم برای دیدن آنها طاقت نمی‌آورد و هر زمانی به دیدنم می آیند، آنها را با آغوش گرم پذیرا هستم.

در این میان پدر دیگر با دل پاکش از بی مهری فرزندانشان شاکی است اما با این حال بی مهری آنها را بخشیده و دعای خیرش را بدرقه راهشان کرده است و خواهان آرامش در زندگی فرزندانش است.

به سراغ سالمند دیگری که انتظار در چشمانش موج می‌زد رفتم و خود را با نام مهدی معرفی می‌کند و می‌گوید در طول دوران زندگی‌ام موفق نشده‌ام تشکیل خانواده دهم و حالا که روزگار گَرد پیری را بر چهره‌ام نشانده تنها آرزویم سلامتی و داشتن تن سالم است که این بهترین نعمت خداوند به بنده‌هایش است.

او می‌گوید تنها گاهی اقوام نزدیکم به سراغم می‌آیند و حال خوشحالم که هیچ سختی برای اطرافیانم ندارم و امیدواریم بدون بوجود آوردن هیچ مشکلی برای اقوامم کوله بار سفرم را از این دنیا بردارم.

ایراهیم اندرخورا کارشناس مسایل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، اظهار داشت: سالمندان سرمایه و اندوخته‌های عاطفی، احساسی و عاشقانه جامعه هستند.

وی ادامه داد: کسانی که در سال‌های نه چندان دور تمام زندگی خود را فدای لحظه لحظه بودن فرزندان خود کردند امروز انتظار توجه و محبت و عشق آنان را دارند و همه آنان که معیار سنجش افراد می‌شوند برای اندازه‌گیری احساس و عاطفه!

کارشناس مسایل اجتماعی افزود: البته و صد البته که پاسخگویی به نیازهای آنان در برخی موارد بواسطه حجم مشکلات و برنامه های شخصی و خانوادگی دشوار است اما نه اینکه یک روز همین پدر و مادر تمام توجه خود را نثار فرزندان خود کردند و بی هیچ منت و چشم داشتی با خنده و گریه کودکانشان زندگی کردند مگر نه اینکه سال‌ها نظافت و پرستاری و حمایت کودکان را بدون هیچ شرط و محدودیتی پذیرفته و لذت نیز می‌برند و امروز آنان در سطحی بسیار پایین تر تشنه محبتی هستند که سالها آن را در دل فرزندان خویش کاشته بودند ما را چه می شود؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در برخی موارد آنقدر درگیر حاشیه‌های مادی زندگی می‌شویم که یادمان می‌رود پدر و مادری داشته‌ایم که ریشه و اصالت و وجودمان از آنان است کسانی که با همه قدرت و اختیار هر لحظه در انتظار توجه فرزندان دلبند خود هستند.

اندرخورا با بیان اینکه سالمندان را بهانه درگیری و شکاف عاطفی خانواده کرده‌ایم گفت: آنان را محروم از محبت خویش در اطاقی کاملاً مستقل به تصور خود مورد حمایت قرار داده‌ایم و در نهایت خانه‌های سالمندان مراکزی که منبع عاشقانه ترین احساسات انسانی هستند و بهترین گواه برای اندازه گیری اخلاق خانوادگی و اجتماعی هستند.

این جامعه شناس ادامه داد: مراکزی که پدران و مادران موفق دیروز با چشمانی اشک آلود منتظر آمدن هر کسی هستند، غریبه و آشنا تفاوتی ندارد، آنان حتی با قطره‌های محبت نیز جان می‌گیرند و لذت می برند و چه معجزه‌ای می‌کند دریای محبت بی دریغ فرزند و شاید بتوان گفت خانه سالمندان مهد بزرگسالان است و چرخه حیات بشری که از تولد آغاز و با مرگ خاتمه می‌یابد و ابتدا و انتهایش وجوه مشترک زیادی دارد.

کارشناس مسایل اجتماعی افزود: کودکان با وابستگی مطلق در رحم مادر زندگی را آغاز می‌کنند و پس از تولد، هر چه رشد پیدا می کنند این وابستگی کاهش می یابد و سبک و شیوه آنان تغییر می‌کند، تا هفت سالگی از طریق عادت و تقلید، والدین خود را الگوی زندگی قرار می دهند و تا آخر عمر این کودک رشد یافته را به امانت از خانواده در درون خود نگاه می‌دارند و در مقابل سالمندان ازدواج قدرت و استقلال در میانسالی به سمت بزرگسالی و سالمندی حرکت می‌کنند و هر چه بیشتر فرصت زندگی می‌یابند وابسته تر و ضعیف تر، چشم به دستان فرزندان و دیگر احاد مردم می‌دوزند.

وی یادآور شد: محبت به فرزندان نشان دهنده امید، نشاط و زندگی است و محبت به سالمندان نشان عشق و قدردانی و اخلاق است و تنها کافی است فراموش کار نشویم، به حرف هایشان گوش دهیم، چشمان خود را به چشمانشان بدوزیم و احساسات قلبی خود را تقدیم آنان کنیم.

اندرخورا خاطرنشان کرد: آنان از ما ترحم نمی‌خواهند بلکه توجه را انتظار دارند، آنان کنترل نمی‌خواهند بلکه حمایت ما را می طلبند، آنان بی صدا نتیجه عشق و محبت خود را ارزیابی می‌کنند و چه دردناک است خانواده‌هایی که فرزندان بی مسئولیت و گرفتار در بلاهای خود ساخته، این سرمایه‌های عظیم انسانی و عاطفی را فراموش می کنند.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: تا فرصت هست و نعمت وجود سالمندان باقی، خود را دریابیم و با بوسه زدن به دستان این بندگان ویژه و ناب خداوندی رضایت خالق متعال و احترام جامعه انسانی را برای خود ذخیره کنیم.

علی خامه ور کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، با اشاره به اینکه جمعیت جهان در حال پیر شدن است اظهارداشت: افزایش سن جمعیت تبعاتی از جمله افزایش هزینه‌های درمانی و کاهش نیروی مولد جامعه را به دنبال دارد که این امر از هشدارهای جدی برای بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد ۱۰ کشور را تا سال ۲۰۵۰ معرفی کرده که بیشترین پیشرفت به سمت پیر شدن دارند که اغلب کشورهای در حال توسعه هستند و ایران سومین کشور دنیا است که به سرعت پیر می‌شود.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران افزود: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز سالمند با عنوان«کنترل فشار خون» نامگذاری شده است.

خامه ور با بیان اینکه سالمندی از زمان تولد سالمندی آغاز می‌شود ولی سن قراردادی برای سالمندی بالای ۶۰ سال است گفت: در حال حاضر براساس سرشماری سال ۹۰ در ایران جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۶ میلیون نفر است که ۸٫۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم طبق سرشماری در سال ۸۵، ۵ میلیون نفر بوده است که از سال ۸۵ تا ۹۰ یک میلیون نفر به جمعیت بالای ۶۰ سال کشور افزوده شده است.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران یادآور شد: وضعیت سالمندی در مازندران بر اساس سرشماری سال ۹۰ بیش از ۳۰۰ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال هستند که نسبت به سرشماری سال ۸۵، ۶۰ هزار نفر به جمعیت بالای ۶۰ سال استان اضافه شده است.

خامه ور با اشاره به اینکه جمعیت کشور و مازندران به سرعت در حال پیر شدن است که از آن به عنوان خاکستری شدن جمعیت یاد می‌شود گفت: این امر هشداری برای همه ما است تا با برنامه ریزی دقیق جامعه‌ای برای بستر سالمندی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را نسبت به دوره سالمندی تغییر دهیم افزود: به جای اینکه به سالمندان به عنوان افراد ناتوان نگاه شود و افرادی که دوره آخر عمر خود را سپری می‌کنند و امکان درمان و بازتوانی در آنان وجود ندارد باید سالمندان را در امور مشارکت داده و جایگاه و منزلت آنها را به عنوان فرد با تجربه و شهروند ارشد پذیرا باشیم.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: سالمندان همانند سایر افراد از حقوق شهروندی برخوردار هستند و حقوق و امنیت آنها باید در خانواده، مراکز درمانی و مراقبتی و جامعه هرگز نباید فراموش شود.

خامه ور یادآور شد: بهزیستی مازندران از طریق آموزش‌ها و ارایه خدمات توانبخشی تلاش کرده تا عوارض کهولت را در سالمندان ناتوان یا در معرض ناتوانی به حداقل برسانند تا سالمندان بتوانند زندگی مستقل و سالمندی فعال و موفقی را تجربه کنند.

وی به اهمیت خدمات اشاره کرد و افزود: این خدمات سبب ارتقای کیفیت زندگی در دوران سالمندی شده و این موضوع نهادینه شود که سالمندی برابر با ناتوانی نیست و سالمندان همانند سایر افراد جامعه می‌توانند در توسعه کشور نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را ایفا کنند.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران اظهارداشت: به سالمندان توصیه می‌شود با مراقبت از خود سبک زندگی مناسب همراه با فعالیت بدنی و تغذیه مناسب داشته باشند تا بتوانند سالمندی موفقی را داشته باشند.

خامه ور از اطرافیان سالمندان خواستار شد: به سالمند به شکل یک فرد ناتوان و معلول نگاه نکنند بلکه سالمندان دارای تجربیات زیادی هستند و باید از تجربه و بینش عمیق سالمندان بهره مند باشند.

وی اهمیت موضوع سالمندی در ایران به حدی است که در دین اسلام توصیه اکید نسبت به حفظ جایگاه و منزلت سالمندان شده به طوری که به فرموده پیامبر اکرم(ص) احترام به سالمند به منزله احترام به خود است.

به گزارش ایسنا اینجا همه چشم انتظار فرزندانشان هستند تا روزی آنها را از این چشم انتظاری در بیاورند و بسیاری از آنها سالیان سال است که چشم به در دوختند…

گزارش از زکیه اقبالی خبرنگار ایسنا منطقه مازندران