شیوع پدیده سالمند آزاری در کشور

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سالمند آزاری در جامعه ایران بسیار زیاد است و مصادیق آن را حتی از طرف جامعه پزشکی می‌بینیم. [divider]   به گزارش شفا آنلاین، حسین نحوی نژاد در سمپوزیوم یک روزه تازه‌های دمانس گفت: شورای ملی سالمندان به جایگاه اصلی خود که یک جایگاه نظارتی است نرسیده و رسانه […]

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سالمند آزاری در جامعه ایران بسیار زیاد است و مصادیق آن را حتی از طرف جامعه پزشکی می‌بینیم.

[divider]  
به گزارش شفا آنلاین، حسین نحوی نژاد در سمپوزیوم یک روزه تازه‌های دمانس گفت: شورای ملی سالمندان به جایگاه اصلی خود که یک جایگاه نظارتی است نرسیده و رسانه ها انتظارات اجرایی از این شورا دارند در حالی که وظیفه ما تجزیه و تحلیل نیازها و اطلاع به مسئولین است.
 
وی افزود: مشکلات سالمندان در یک محور خلاصه نمی‌شود و شامل نیازهای درمانی، ‌اجتماعی و سایر ابعاد سلامتی می‌شود که با حل مشکلات آن‌ها به جایگاه واقعی خود می‌رسند.
 
نحوی نژاد با اشاره به برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های مختلف با موضوع سالمندان اظهار کرد: این برنامه‌ها به رفع مشکلاتی منجر نمی‌شود. به طور مثال اگر با قابلیت‌ برای رشد ایجاد شود که پذیرش معلولین و سالمندان را داشته باشد و یا موجب اجرای پایش سلامت شود نشان می‌دهد که این برنامه‌ها نتیجه داشته است.
 
وی با بیان اینکه مسیر پیر شدن روند علمی دارد، افزود: روند سالمندی به دیدگاه افراد از پیری و سبک زندگی آنان بستگی دارد که در افراد متفاوت است اما نشانه معمول آن بروز بیماری‌های مزمن است.
 
نحوی نژاد به پیشگیری در حفظ سلامت سالمندان اشاره و عنوان کرد: باید هدف گذاری به این شکل باشد که افراد را از رفتارهای خطرزا در سنین میانسالی دور کنیم.
 
وی با تاکید بر برقراری درست تعاملات بین نسل‌ها گفت: خانواده‌ها باید برای ارتباط بین نسل‌ها در خانواده آموزش ببینند چرا که در تکریم سالمندان تاثیر زیادی دارد.
 
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه سالمند آزاری در جامعه ما وجود دارد، عنوان کرد: مصادیق سالمند آزاری گسترده‌ است و حتی عدم توجه را نیز در بر می‌گیرد. فردی که در جامعه تاکید و قدرت زیادی داشته است عدم توجه به نظافت و تغذیه او موجب آزار وی می‌شود.
 
وی در این رابطه افزود: حتی جامعه پزشکی ما نیز در سالمند آزاری نقش دارد چرا که در هنگام معاینه بیمار توجه لازم را به آنان ندارند و تجویزهایی به سالمندان می‌دهند که با بیماریهای دیگر او تداخل دارد.
 
نحوی نژاد با اشاره به اینکه پزشکان عمومی از طب سالمندی اطلاع چندانی ندارند، گفت: پزشکان برای جلب اطفال آموزش می‌بینند اما از مسائل ویژه طب سالمندی همچون هماهنگ کردن داروها و علائم بیماری‌های سالمندان آگاه نیستند.
 
 
درصد تنهایی زنان سالمند بیش از مردان است
 
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی درصد تنهایی زنان سالمند بیش از مردان است و مردان بالای ۶۵ سال هفت درصد و زنان بیش از ۵۰ درصد در تنهایی سالمندی به سر می‌برند.
 
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه اظهار کرد: بزرگترین سنگ در مقابل شورای ملی سالمندان، وزارت بهداشت است که راهی برای حل مشکلات ارائه نکرده و اختیار لازم را نیز به دیگران برای حل این مشکلات نمی‌دهد.
 
وی به اورژانس اجتماعی و فعالیت‌های آن اشاره کرد و افزود: مداخله در امور اجتماعی همچون کودک آزاری، همسر آزاری و سالمند آزاری و حل مشکلات مربوط به آن از وظایف این اورژانس است.
 
وی با اشاره به این که ۲۷ درصد هزینه‌های سالمندان صرف هزینه‌های درمانی مربوط به سالمندان است، گفت: سالمندان تنها ۸ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و این نشان دهنده نیاز جامعه به بیمه مراقبتی طولانی مدت برای سالمندان است.