تهران / حرکت تهران به سمت شهر دوستدار سالمند

طی ۲سال اخیر، شهرداری تهران برای مناسب سازی معابر جهت تردد راحت تر معلولان، سالمندان و افراد کم توان برنامه ریزی کرده و وارد عمل شده است. اگرچه به خاطر فراهم نشدن زیرساخت ها در گذشته تا رسیدن به سرمنزل مقصود فاصله بسیاری وجود دارد، چنان که مجتبی شاکری، عضو روشندل شورای شهر تهران معتقد […]

طی ۲سال اخیر، شهرداری تهران برای مناسب سازی معابر جهت تردد راحت تر معلولان، سالمندان و افراد کم توان برنامه ریزی کرده و وارد عمل شده است.
اگرچه به خاطر فراهم نشدن زیرساخت ها در گذشته تا رسیدن به سرمنزل مقصود فاصله بسیاری وجود دارد، چنان که مجتبی شاکری، عضو روشندل شورای شهر تهران معتقد است، برای تحقق شهر دسترس پذیر بین ۱۰تا ۱۵سال زمان نیاز است.
به هر ترتیب طبق آنچه در برنامه ۵ساله شهر تهران آمده، شهرداری موظف است در اجرای پروژه ها موضوع تردد و نیازمندی های معلولان و افراد کم توان را درنظر بگیرد. از سوی دیگر کمیته ای علمی تحت عنوان «شهر دوستدار سالمند» تشکیل شده است.
این کمیته با مشارکت اداره کل سلامت، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران و متخصصان این حوزه فعالیت می کند.
طرح های اولیه آن نیز به دفتر سازمان بهداشت جهانی در کوبه ژاپن ارسال شد و جالب اینجاست که پس از بررسی طرح های ارسالی از سراسر دنیا، درنهایت ۱۳شهر ازجمله تهران به عنوان نمونه های واجد صلاحیت برای ارزشیابی و بومی سازی شاخص های دوستدار سالمند انتخاب شدند.
حالا خبر می رسد که کمیته ارزیابی و دفتر سازمان بهداشت جهانی در ژاپن، تهران را به عنوان تنها شهر خاورمیانه معرفی کرد که توانسته ۱۶شاخص این سازمان را در زمینه فراهم آوردن رفاه برای سالمندان به دست آورد.
یکی از اعضای کمیته شهر دوستدار سالمند در این رابطه گفت: «پس از تشکیل کمیته و ارسال طرح ها، شهرک قدس با ۲۲٫۵ درصد سالمند و ایوانک با ۲۰ درصد جمعیت سالمند در منطقه ۲برای اجرای طرح های مدنظر به صورت پایلوت انتخاب شدند.»
به گفته هادی حسین زاده اجرای طرح ها همچنان ادامه دارد و در آینده الگوی اجرایی سایر مناطق خواهد شد. کمیته طراحی شهر دوستدار سالمند، همکاری موسسات بین المللی ازجمله دانشگاه جنوا ایتالیا را نیز در کنارش دارد.
پروفسور وانیکلا، رئیس دانشگاه معماری جنوا که مسئولیت چینش تیم های علمی سمیناری در این خصوص را برعهده گرفته، نظر حسین زاده را تأیید کرد.
وی گفت: «هدف ما فقط این نیست که ظرفیت ها و تکنولوژی های اروپایی را به ایران بیاوریم بلکه می خواهیم طبق ظرفیت های تهران و تجربه استادان ایرانی و ایتالیایی، به ایده پردازی مناسبی برای برون رفت از مشکلات سالمندان برسیم.»
**پیوست موضوعات معلولان و سالمندان به پروژه ها 
صابری، عضو شورای شهر تهران هم پدیده سالمندی و سالخوردگی را عارضه ای شبه معلولیت می داند.
وی گفت: «با همین رویکرد مقرر شده که دسترس پذیری شهر برای رفاه سالمندان و معلولان، پیوست تمامی پروژه ها قرار گیرد و این موضوع باید در ردیف بودجه ستاد مناسب سازی راه ها و معابر شهری شهرداری تهران قرار گیرد.» 
وی اهمیت اعتبار و بودجه های لازم در این زمینه را مهم خواند و گفت که تلاش می شود، سال آینده بودجه ای جداگانه و ویژه برای امور توان یابان و شهر دسترس پذیر پیش بینی و در شورای شهر تصویب کنند.
**گوشه ای از آنچه سالمندان و معلولان می خواهند؟ 
روز ۲۲آذر همایش جامعه معلولان با عنوان «جشن بزرگ از خواستن تا توانستن» در برج میلاد پایتخت برگزار شد. در آن همایش تعدادی از معلولان، ناشنوایان، کم بینایان و نابینایان حضور داشتند که درخواست های خود را در بخشی از برنامه به شهردار تهران ارائه دادند. گوش دادن به حرف های این افراد، نمای تازه از نیازهای آنها و اقداماتی که تاکنون برایشان انجام شده را پیش رویی مان گذاشت. 
مهران کربلایی، که از یک انجمن ضایعات نخاعی در این همایش حضور پیدا کرده بود، گفت: «۱۰سال پیش بر اثر تصادفی، ضایعه نخاعی شدم. ساختمان سازها هنگام اجرای کار، اصلا موضوع سدمعبر و مسدود شدن راه را درنظر نمی گیرند .» 
وی سپس درباره کمک های انجام شده از سوی شهرداری تهران صحبت کرد؛ «شهرداری به انجمن ضایعه نخاعی مراجعه کرده و فهرست کسانی را که وسع مالی شان نمی رسید دریافت کرد.
به همین دلیل به تازگی به خانه مان آمدند و بالابر زدند، تمام کفپوش ها را عوض کردند، توالت فرنگی نصب کردند و سرانجام تغییراتی در آشپزخانه برای ورود راحت من انجام دادند.» خانمی مسن با معلولیت جسمی- حرکتی که به همراه شوهر معلولش به این همایش آمده بود، گفت: «اغلب وقتی به بانک مراجعه می کنیم، هیچ کدام از کارمندان اصلا توجهی نمی کنند که ما به تنهایی قادر به انجام کارها نیستیم.»
وی از اینکه حمایتی از تنها فرزندش برای شغل یابی صورت نگرفته افزود: «دخترم حتی به خاطر مشکلات ما نتوانست دانشگاه برود. بهزیستی ماهانه به ما نفری ۴۸هزار تومان حقوق می دهد و تمام.» یکی دیگر از خانم های معلول حاضر در همایش نیز اعلام کرد که دانشجوی دکتری ترم اول در رشته حقوق است اما به سختی دارد هزینه های تحصیلی اش را تأمین می کند.
به گفته وی طبق قانون، معلولان از پرداخت درصدی از شهریه معاف هستند اما او اکنون ترمی ۵ میلیون پرداخت می کند. 
وی اعلام کرد که اکنون توانایی کار در بسیاری از مؤسسات فنی- حرفه ای را دارد اما به خاطر مشکلات تردد و ورود به ساختمان، قید آنها را زده است.
سالمندی حاضر در مراسم هم با اشاره به معلولیت فرزندش گفت: «من در این سن خودم هزاران مشکل دارم و عدم رسیدگی سازمان های مسئول به بیماری دیابت فرزندم باعث معلولیت او شده است.»
روزنامه همشهری