مرکزی/ سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان نماد توسعه پایدار است

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی، شکرالله حسن بیگی روز یکشنبه در نشست ساماندهی سالمندان استان افزود: لازم است جامعه از اندیشه افراد کهنسال در مسیر پیشبرد امور استفاده کند. وی ضرورت ساماندهی امور مرتبط با سلامت و رفاه سالمندان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به وضعیت جمعیتی کشور که […]

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی، شکرالله حسن بیگی روز یکشنبه در نشست ساماندهی سالمندان استان افزود: لازم است جامعه از اندیشه افراد کهنسال در مسیر پیشبرد امور استفاده کند.

وی ضرورت ساماندهی امور مرتبط با سلامت و رفاه سالمندان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به وضعیت جمعیتی کشور که رو به سمت سالمندی می رود لازم است برنامه ریزی مناسبی برای ارائه خدمات بیشتر به آنان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه با خرد جمعی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و برنامه ریزی دقیق می توان حرمت و جایگاه سالمندان را حفظ کرد، افزود: حساس کردن جامعه نسبت به بحث سالمندان و پیش بینی نیازهای اساسی آنها و ارائه خدمات رفاهی از جمله بهداشتی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی مطلوب به سالمندان با حفظ احترام و کرامت آنها از اهداف شورای سالمندان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حل مسائل و مشکلات این قشر با استفاده از تمام ظرفیت ها تاکید کرد و گفت: آموزه های دین اسلام؛ احترام به سالمندان و افراد کهنسال را یک امر ضروری دانسته و ما نیز باید این امر را جدی گرفته و زمینه لازم برای زندگی بهتر و حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان را فراهم کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: بهبود و رتقاء کیفیت زندگی سالمندان، ایجاد رضایت از زندگی از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی از اهداف ساماندهی جامعه سالمندان است.

بهروز رفیعی افزود: این مهم با فراهم کردن امکان تداوم حضور در جامعه، حفظ موقعیت و جایگاه، تامین حداقل نیازهای اساسی ، حفظ احترام و حرمت سالمندان، فراهم ساختن امکان مشارکت مردم، انجمن ها و موسسات غیردولتی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه، بهزیستی آماده ورود به بخش های مختلف در این حوزه است اظهار کرد: از جمله بسترهای ایجاد شده توسط بهزیستی وجود مراکز روزانه سالمندان و همچنین خدمات در منزل برای این قشر است.

وی لازمه داشتن جامعه سالم را توجه به سالمندان عنوان کرد و افزود: ارائه خدمات به سالمندان معلول در حوزه توانبخشی یکی از فعالیت های بهزیستی است.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی؛ خدمات نگهداری مراقبتی، مراکز شبانه روزی، خدمات ویزیت در منزل توسط کادر تخصصی و ارائه خدمات مراقبتی به سالمندان در منزل را از اقدامات این اداره کل عنوان کرد.

معاون امورتوانبخشی بهزیستی استان مرکزی نیز با بیان اینکه جامعه، هنوز به طور شایسته موضوع سالمندی را مورد توجه قرار نداده است گفت: سالمندان ذخایر پربهای انسانی هستند و باید با استفاده از ظرفیت دستگاهها، برای فرهنگ سازی درخصوص تکریم سالمند در جامعه فرهنگ سازی شود.

غلامرضا ونایی افزود: با توجه به اعتقادات مذهبی و آموزه های دینی بیشتر سالمندان در نزد خانواده ها زندگی می کنند و در صد کمی از خانواده ها که قادر به نگهداری از سالمندان خود به دلیل بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیستند آنان را به مراکز شبانه روزی بهزیستی می سپارند.

۸۱ هزار ۲۹۷ توانجو به طور مستمر و غیرمستمر تحت پوشش خدمات حمایتی بهزیستی استان مرکزی قرار دارند.