خراسان شمالی/ کمک هزینه یک میلیون ریالیبرای ترخیص سالمندان ازسرای سالمندان

رضا الله وردی، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی درنخستین جلسه کارگروه ساماندهی سالمندان استان به شعار امسال بازنشستگان درکشور باعنوان سلامت، رفاه سالمندان و توسعه پایداراشاره کرد وگفت: در حال حاضر طبق آمار سازمان ملل حدود ۱۰٫۵ درصد جمعیت دنیا سالمند یا افراد بالای ۶۰ سال هستند که این آمار روز به روز در حال رشد […]

رضا الله وردی، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی درنخستین جلسه کارگروه ساماندهی سالمندان استان به شعار امسال بازنشستگان درکشور باعنوان سلامت، رفاه سالمندان و توسعه پایداراشاره کرد وگفت: در حال حاضر طبق آمار سازمان ملل حدود ۱۰٫۵ درصد جمعیت دنیا سالمند یا افراد بالای ۶۰ سال هستند که این آمار روز به روز در حال رشد است.

وی افزود: این درحالی است که پیش بینی شده در سال ۲۰۵۰ آمار سالمندان ۲۱ درصد افزایش یابد.
الله وردی با بیان این که حدود ۸٫۲درصد جمعیت کشور ایران را سالمندان تشکیل می دهند، افزود: یعنی در حال حاضر در کشور معادل بیش از ۶ میلیون نفر سالمند وجود دارد.
وی همچنین جمعیت سالمندان استان خراسان شمالی را ۷٫۵ درصد اعلام کرد و افزود: براساس آخرین آمار ثبت احوال تعداد جمعیت سالمندان استان هم اکنون ۶۹ هزار و ۸۹۴ نفر است.
وی افزود: از این تعداد جمعیت سالمند استان حود یک هزار و ۵۶۰ نفر سالمند نیازمند هستند که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
الله وردی ادامه داد: مابقی سالمندان استان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، کارکنان دولت و بخشی جزو بازنشستگان طرح شهید رجایی کمیته امداد هستند.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی براحترام و تکریم از سالمندان در سطح جامعه تاکید کرد وگفت: سالمندان در دوره ای عمر خود دارای کوله باری از تجربه کاری در زمینه های مختلف بودند و اکنون که توان کار جسمی ندارند نباید این افراد کنار گذاشته شوند بلکه بایستی از تجربیات آنها در مقاطع مختلف استفاده شود.
وی در باره وظیفه سازمان بهزیستی در رابطه با سالمندان بالای ۶۰ نیازمند نیز گفت: این افرادکسانی هستند که تحت پوشش هیچ دستگاهی نیستند و قادر به تامین هزینه های زندگی خود نمی باشند.
الله وردی سیاست سازمان بهزیستی راتوسعه مراکز شبانه روزی ندانست وگفت: این سازمان به هیچ وجه قبول ندارد که سالمندان به سرای سالمندان بروند.
وی از وجود سه مرکز شبانه روزی سرای سالمندان در استان خبرداد وگفت: از این تعداد ۲ مرکز مختص به خانم ها و یک مرکز مختص به آقایان است.
الله وردی اضافه کرد: در سه مرکز شبانه روزی سرای سالمندان استان ۱۵۰ سالمند نگهداری می شود.
وی آمار سالمندان زن در کشور را بیش ازمردان  دانست و افزود: به تعداد هر ۱۰۰ زن سالمند ۹۷ مرد سالمند در کشور وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی استان توسعه مراکز توانبخشی و آموزشی یا توسعه مراکز روزانه را از اقدامات اداره کل بهزیستی استان اعلام کرد و افزود: دراین مراکز آموزش کار درمانی، توانبخشی،تفریحی، اوقات فراغت انجام می شود.
وی اجرای طرح مراقبین را یکی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی برای سالمندان ذکر کرد و افزود: این طرح برای افرادی است که نیاز به مراقب و پرستاری حداقل ۵تا۶ ساعته در منزل را دارند که این سالمندان را سازمان بهزیستی شناسایی و تحت پوشش قرار داده است.
الله وردی همچنین طرح وضعیت درمانی در منزل را نیز از خدمات بهزیستی برای سالمندان نیازمند برشمرد وگفت: دراین طرح ماهی یک بار پزشک و پرستار به منزل سالمندان مراجعه وآنان را مورد درمان قرار می دهد.
وی پرداخت هزینه های بالای پزشکی و اقلام توانبخشی از قبیل ویلچر، عصا، سمک حتی پوشاک را از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به سالمندان نیازمند عنوان کرد.
مدیر کل بهزیستی استان همچنین در پایان به  اجرای طرح تشویقی سازمان بهزیستی  در سال جاری اشاره کرد وگفت: در این طرح خانواده های سالمندانی که سالمند خود را از سرای سالمندان ترخیص کنند ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان هزینه پرستاری پرداخت می شود.
وی افزود: هم اکنون این طرح مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.