یزد/ استان یزد با ۹۰هزار سالمند با پدیده سالمندی روبروست

دکتر جلیل عفتی مدیرکل بهزیستی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ استان یزد با ۹۰هزار سالمند با پدیده سالمندی روبروست.

مدیرکل بهزیستی استان یزد در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز جهانی سالمندان و گرامیداش هفته تکریم منزلت سالمندان برگزار شده بود؛ اظهار داشت: بر اساس منابع علمی جمعیت زمانی که ۸ درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهد ما با پدیده سالمندی روبرو هستیم.

دکتر جلیل عفتی گفت: وضعیت و روند رشد سالمندی از متوسط کشوری در این استان بیشتر از کشور  است  و این بدان معناست که نسبت سالمندی به نسبت جمعیت در استان یزد قابل توجه می باشد.

وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در جهان گفت: به موازات این افزایش امید به زندگی، آمار سالمندی نیز روز به روز در حال افزایش هست و ۳/۷ درصد جامعه کشور ایران را سالمندان تشکیل میدهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد  خاطر نشان کرد: ضروری است که برنامه ریزان به سمتی حرکت کنند که همه نیازهای سالمندان مثل تکریم و منزلت آنها و استفاده از تجربیات و حفظ شان و جایگاه  آنها بر اساس آموزه های دینی حفظ شود.

وی با اشاره به شعار روز جهانی سالمندان  تحت عنوان «اثر پذیری و اثر گذاری سالمندان بر محیطهای فراگیر شهری» گفت: ما باید این اثر گذاری سالمندان بر محیط های شهری را در نظر بگیریم و بر اساس شعار ملی سالمندی که تحت عنوان «سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان؛ نماد توسعه پایدار »هست را رعایت کنیم که در غیر این صورت قطعا به توسعه پایدار دست نخواهیم یافت.

Untitled-168968

دکتر عفتی با اشاره به طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی در خصوص سالمندی گفت: بر اساس این طبقه بندی افراد بین ۶۰ تا ۷۵ سال را افراد سالمند، افراد  ۷۶ تا ۹۰ سال را پیر و بالای ۹۰ سال را به خیلی پیر تعریف می شوند.

وی با توجه به رویکرد بهزیستی در بحث سالم پیر شدن افراد گفت: بسیاری از مسایل به  شرایط زیستی افراد بر میگردد که وقتی وارد سن سالمندی شدند سالم باشند نه اینکه به انحای گوناگون ناسالم باشند چه از نظر روحی و چه جسمی.

مدیر کل بهزیستی در خصوص فراهم آوردن زمینه های حضور سالمندان در جامعه گفت: سالمندان باید از بضاعت مالی لازم بر خوردار باشند و از لحاظ نوع زندگی و تغذیه وابسته به دیگران نباشند و از امنیت محیطی برخوردار باشند همچنین از لحاظ مالی و اقتصادی تامین باشند به تمام خدمات شهری دسترسی سالم وآسان داشته باشند.
وی با اشاره به سیاست بهزیستی مبنی بر راه اندازی مراکز روزانه سالمندی گفت: هدف ما این است که سالمندان را به سمت مراکز روزانه سالمندی سوق دهیم و تاکنون به هزار نفر در ۱۰ مرکز در شهرستانها یزد، میبد، مهریز، اشکذر و بهاباد از خدمات پزشکی، توان بخشی و تغذیه ای به صورت رایگان خدمات داده میشود.

دکتر عفتی در خصوص نحوه خدمت رسانی در مراکز روزانه سالمندی گفت: در این مراکز تمام نیازهای سالمندی از نظر محتوایی و روانی با رویکرد سالمندی به صورت سلامت محور و کاملا بهداشتی خدمات ارایه میشود همچنین در مراکز روزانه توزیع وسایل کمکی مثل ویلچر، تشک مواج، سمعک و خدمات  کار درمانی و فیزیو تراپی فنی ارائه می شود.

وی گفت: مراکز شبانه روزی سالمندی که در چهار مرکز یزد، تفت، اردکان و مهریز خدمات ارایه میدهند و ما باید به سمتی برویم که تا حد امکان سالمندان ما ویلچر نشین نشوند و به سمت مراکز شبانه روزی نروند و از توان جسمی و شرایط فیزیکی خودشان استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد همچنین از اجرای طرح مراقبین سالمندی خبر داد و گفت: در طرح مراقبین سالمندی به افراد خانواده اموزش داده میشود که چگونه با فرد سالمند رفتار کنند.

وی در خصوص اجرای طرح ویزیت در منزل سالمندان گفت: طرح خ ویزیت در منزل به ۵۴۰ نفر سالمند در شهرستانهای یزد، میبد و اشکذر خدمات پزشکی و توان بخشی ارایه میدهد.

گفتنی است؛ ۳ لغایت ۹ مهرماه با شعار ملی «سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان؛ نماد توسعه پایدار »هفته تکریم منزلت سالمندی در نظر گرفته شده است.