یزد/ مناسب سازی محیط برای سالمندان الویت بهزیستی است

مناسب‌سازی محیط و فضای جامعه برای جامعه و زندگی بهتر سالمندان بسیار ضروری است و در اولویت فعالیت‌های بهزیستی قرار دارد.

مدیر کل بهزیستی استان یزد با بیان این مطلب در جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد گفت: ۸٫۷ درصد جمعیت این استان معادل ۹۰ هزار نفر را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به آمار متوسط کشوری یک درصد بیشتر است.

جلیل عفتی توجه بیشتر به جایگاه و منزلت سالمندان در جامعه را خواستار شد و افزود: توجه به سالمندان در دین مبین اسلام، احادیث و روایات سفارش بسیار شده است.
همچنین در این جلسه مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: مناسب سازی فضای جامعه برای آرامش و زندگی بهتر سالمندان در اولویت فعالیت های بهزیستی قرار دارد.

«جلیل عفتی» ادامه داد: برنامه‌های بسیار خوبی برای ارتقای منزلت و جایگاه سالمندان در استان تدوین و اجرا شده است و با پیگیری‌های انجام شده در آینده‌ای نزدیک، برای ارتقای منزلت سالمندان تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف امضا خواهیم کرد.

هم اکنون ۹۰هزار نفر از جمعیت استان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند که شورای ساماندهی امور سالمندان استان برنامه های متنوعی برای خدمت به این قشر از جامعه تدارک دیده است.

وی تعداد مراکز شبانه روزی سالمندان ، مرکز روزانه و مرکز ویزیت در منزل استان را به ترتیب چهار، ۱۰ و پنج مورد اعلام کرد و گفت: با افزایش طول عمر در کشور، جمعیت سالمندی نیز رشد یافته و در حال حاضر افراد از سن ۶۰ تا ۷۴ سال،‌ سالمندان جوان و افراد دارای سن ۷۵ تا ۹۰ سال، سالمندان پیر را تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، افراد میانسال از سن ۳۰ تا ۶۴ ساله، ۳۹٫۳ درصد معادل ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و افراد سالمند بالای ۶۰ سال، ۸۲ درصد معادل ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند.

عفتی با بیان اینکه پیری فرآیندی عمومی و اجتناب‌ناپذیر است، خاطر نشان کرد: پدیده سالمندی، پدیده‌ای پیش‌رونده و درونی است که عوامل محیطی نیز در آن نقش بسزایی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد ادامه داد: در حال حاضر در استان یزد برای رسیدگی به امور سالمندان چهار مرکز شبانه‌روزی در شهرستان‌های یزد، اردکان، تفت و مهریز وجود دارد و ۱۰ مرکز روزانه نیز در شهرستان‌های یزد، مهریز، میبد، اشکذر و بهاباد در حال فعالیت هستند.

این مسئول اظهار داشت: همچنین پنج مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراجعان در منزل نیز آماده خدمت‌رسانی به جامعه سالمند استان و خانواده آنها هستند.

عفتی در بخش دیگری از سخنان خود بر مناسب‌سازی محیط برای سالمندان تاکید کرد و اظهار داشت: برای سالمندان و رسیدگی به سلامت آنها برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌ایم که راه‌اندازی مرکز سلامت سالمندی صبا یزد و پیگیری برای راه‌اندازی برای راه‌اندازی بنیاد فرزانگان برای اعتلای فرهنگ حضور سالمندان در جامعه از جمله این اقدامات است.

وی از صدا و سیما و اصحاب رسانه استان یزد خواست تا برای اعتلای فرهنگ پذیرش سالمندان در خانواده‌ها، اقدامات فرهنگی شایسته‌ای انجام دهند تا احترام به این قشر از جامعه و توجه به آنها به یک فرهنگ ملی در جامعه تبدیل شود.