پایان اولین کنگره بین المللی بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان

اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” (سالمندشناسی و طب سالمندی)، بعد از ظهر روز جمعه (۲۴ مهرماه) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به کار خود پایان داد.

این کنگره علمی با شرکت فعال ۱۵ تن از اساتید و صاحبنظران ایرانی و خارجی مقیم خارج از کشور و صدها پزشک، متخصص توانبخشی، مددکار و روانشناس از دانشگاهها و مراکز علمی سراسر کشور، از روز چهارشنبه گذشته (۲۲ مهرماه جاری) به همت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، معاونت امور اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری تهران، در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

طی سه روز کار این کنگره بین المللی، ۲۰ محور از مسایل سالمندان همچون ” سالمندی موفق و فعال، مشارکت اجتماعی سالمندان، زوج های سالمند، اوقات فراغت سالمندان، سالمند آزاری و غفلت، نگاه جامعه به سالمندی و سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، ژنتیک و بیماریهای مرتبط با سالمندان، امنیت اقتصادی در دوره سالمندی، توانبخشی سالمندان، اپیدمیولوژی بیماریهای مرتبط با سالمندی ، مدلهای مراقبتی سالمندان، ارگونومی و سالمندان، آموزش کارکنان و خانواده ها و … ”  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره: نزدیک به ۵۰۰ نفر در کنگره ثبت نام و شرکت کردند

دکتر “رضا فدای وطن” دبیر علمی کنگره بین المللی “بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان” در مراسم اختتامیه اعلام کرد که ۴۵۸ نفر از پزشکان ، دکترای حرفه ای توانبخشی، متخصصان و کارشناسان علوم پزشکی و غیرپزشکی، دانشجویان کارشناسی و ارشد رشته های مختلف، در این کنگره ثبت نام و شرکت کردند.

وی افزود: مقالات خوبی در کنگره ارائه شد که خیلی از آنها حتی برای اساتید این رشته نیز جالب توجه بود ضمن آنکه کنگره “سالمندی”، امکان ارتباط خوب اساتید و محققان سراسر کشور با یکدیگر را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد که از ۳۳۶ مقاله رسیده به دبیرخانه کنگره، ۹۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۶۵ مقاله به شکل پوستر ارائه شد و خوشبختانه پژوهشگران استقبال خوبی از این کنگره کرده بودند.

دکتر فدای وطن در پایان سخنانش از تمامی دست اندرکاران برگزاری این کنگره و بویژه سازمان بهزیستی کشور و جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی ، و همچنین از اساتید و صاحبنظران ایرانی و خارجی مقیم خارج از کشور که تا آخرین لحظه و در مراسم اختتامیه حضور داشتند، تشکر کرد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۱ دپارتمان تخصصی و هشت مرکز تحقیقات ، از جمله گروه آموزشی “سالمندشناسی” و مرکز تحقیقات سالمندی، به تعلیم و تربیت نیروی متخصص می پردازد ، که در برخی از این رشته ها همچون ” سالمند شناسی “، تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و PHD در کشور است.

این دانشگاه در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد، و با دو بیمارستان توانبخشی و روانپزشکی و سه مرکز پزشکی – توانبخشی، زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند.