سالمندان جهان میلیاردی شدند

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۰، یک میلیارد سالمند در جهان خواهیم داشت گفت: هر چند تعداد سالمندان در ایران کمتر از سایر کشورهای در حال توسعه است اما سرعت پیر شدن در کشور بالاست.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی سالمندی گفت: در سال ۲۰۲۰ میلادی یک میلیارد نفر جمعیت سالمند در جهان خواهیم داشت.

وی افزود: امروزه دنیا به معضل سالمندی واقف است و سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌ها نیز برای ارائه خدمت به این قشر عظیم است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه شرکت‌های دارویی و چند ملیتی همیشه دنبال سود بوده‌اند تصریح کرد: اکنون یکی از اهداف شرکت‌های بزرگ دارویی در جهان برای تولید داروهای آلزایمر است که یکی از اختلالات دوران کهنسالی محسوب می‌شود.

وی افزود: هر چند جمعیت سالمندان ایران کمتر از سایر کشورهای در حال توسعه است اما سرعت پیر شدن در ایران بسیار بالا است و علت آن الگوی جمعیتی و افزایش امید به زندگی و بهبود وضعیت بهداشت در کشور است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ میلادی جمعیت بالای ۶۰ سال کشور ۱۰ میلیون نفر خواهد بود بنابراین با سونامی سالمندی مواجه هستیم و این موضوع نیاز به رویکردهای بهینه دارد.

خرم خورشید گفت: بهترین رویکرد همان رویکرد سازمان بهداشت جهانی است که طبق آن باید سالمندی پویا داشته باشیم،‌سالمند پویا سالم است و فرصت‌های کافی در جهت داشتن زندگی سالم به لحاظ جسمانی، روانی و اجتماعی دارد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: بیشترین حجم بیماری‌های چند عاملی مانند افزایش فشار خون، انواع سرطان‌ها و اختلال نسیانی در دوران سالمندی ایجاد می‌شود و بیشترین بار اقتصادی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور نیز توسط این بیماری‌ها است.

وی افزود: برای کاهش بار این بیماری‌ها نباید فقط به افراد سالمند توجه کرد بلکه باید از بدو تولد به رشد کودک توجه کرد و سبک زندگی او را مدنظر قرار دهیم تا زندگی سالمی بعد از سالمندی داشته باشیم.

خرم خورشید اظهار کرد: باید زمینه‌های مشارکت اقتصادی و اجتماعی سالمندان را فراهم کنیم چرا که این مشارکت فعال از نظر روانی و اقتصادی برای سالمند کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در دوران سالمندی به وجود می‌آید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اولین دپارتمان و مرکز تحقیقات سالمندی را در ایران پایه‌گذاری کرده است و رشته سالمندی را در مقاطع فوق لیسانس و دکترا پوشش می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما فقط برگزاری کنگره نیست بلکه به روز کردن دانش دانشجویان، استادان و محققان و حساس‌سازی مسئولان اعم از سیاستمداران،‌قانون‌گذاران و مدیران رده بالای اجرایی است چرا که حساسیت معضلات سالمندی در آینده هنوز به خوبی در کشور درج نشده است.

وی افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امادگی خود را در زمینه مسایل علمی و تحقیقاتی مربوط به سالمندی اعلام می‌کند.