تلاش شهرداری تهران برای استقلال بیشتر سالمندان

سید هادی حسین زاده داورزنی، رئیس دبیرخانه دائمی شهر «دوستدار سالمند»، برقراری استقلال کامل برای سالمندان را از اهداف این طرح عنوان کرد.

رئیس دبیرخانه دائمی «شهر دوستدار سالمند» برقراری استقلال کامل برای سالمندان را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: بر اساس پیشرفت عملی امید به زندگی روز به روز بیشتر می شود و از این رو باید بیشتر به سالمندان توجه شود، تا نیازهای زندگی خود را بدون کمک گرفتن از کسی تامین کنند.
ید هادی حسین زاده داورزنی، رئیس دبیرخانه دائمی شهر «دوستدار سالمند»، درخصوص برنامه های این برای توانمند سازی سالمندان تحت عنوان این طرح گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده این واقعیت محرز و مشخص است که شیب جمعیتی ما به سمت سالمندی حرکت کرده است و به همین دلیل شهرداری تهران جدای از اینکه مصوبه سال ۹۱ را طرح «شهر دوستدار سالمند» را اجرا می کند، امسال نیز یک لایحه به کمیسیون سلامت، محیط زیست، و خدمات شهری شورای شهر ارائه داده اند که بودجه های لازم را در اعتبارات سال های آتی می بینند.
به گفته وی این طرح بیشتر به مباحث آموزشی و مشارکت اجتماعی سالمندان می پردازد، تا احساس پوچی نداشته باشند و دربرنامه های ما مشارکت داشته باشند.
رئیس دبیرخانه دائمی «شهر دوستدار سالمند» به در طرح آزمایشی که در مناطق ایوانک و شهرک غرب اجرا شد پرداخت و تصریح کرد: حدود ۲۲ درصد جمعیت ساکن در این مناطق سالمند بودند که براساس رشدی که سالمندان نسبت به جمعیت دارند، قطعا این روند رو به رشد خواهد بود.
حسین زاده داورزنی اعلام کرد: در حال حاضر به دنبال این هستیم که در استانداردهای عمرانی، شهرسازی و اجتماعی شرایطی را فراهم کنیم که سالمندان حس پوچی نداشته باشند.
وی برقراری استقلال کامل برای سالمندان را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: براساس پیشرفت عملی امید به زندگی روز به روز بیشتر می شود و از این رو باید بیشتر به سالمندان توجه شود، تا نیازهای زندگی خود را بدون کمک گرفتن از کسی تامین کنند.
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی ۱۶ شاخص را برای شهرهایی که می خواهند به عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته شوند برگزیده است، گفت: شهرداری تهران بر اساس شاخص ها و با رویکرد خاصش که «اندیشه جهانی، مدیریت محلی» است این پیوند را حس کرده و کمیته ای با نام کمیته علمی شهر دوستدار سلامت را شکل داده است.
وی افزود: این کمیته طرح هایی را به صورت پایلوت در نواحی از منطقه ۲ شهرداری در سال ۹۲-۹۳ اجرا کرد و با بازدید نماینده سازمان بهداشت جهانی گزارشی این سازمان ارسال شد.
حسین زاده اعلام کرد: نماینده سازمان بهداشت جهانی فعالیت های انجام گرفته را بسیار خوب و خارق العاده خوانده و تهران را با عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته است.