برنامه ششم توسعه فرصتی استثنائی برای برنامه‌ریزی در حوزه سالمندان

فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بر برنامه ششم توسعه به عنوان فرصتی استثنائی برای برنامه‌ریزی در حوزه سالمندان تاکید کرد.

فرید براتی سده، اظهار داشت: می‌توان اقداماتی انجام داد که سالمندان ضمن ورود به این دوره از زندگی از شادابی و کارایی نیز برخوردار باشند و دوران پیری را فرصت و پتانسیلی برای رشد بدانند که کارشناسان به آن سالمندی مثبت می‌گویند.

وی ادامه داد: عنوان مذکور به معنای تکریم سالمندان، استفاده از ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و تجربه آنهاست؛ ما در سال‌های آینده سالمندان تحصیلکرده داریم که قبل از بازنشستگی باید برای آنها برنامه داشته باشیم ما نباید وقتی افراد به دوره سالمندی رسیدند برای آنها اقدام کنیم. خواه ناخواه سن انسان‌ها بالا می‌رود و وارد دوران سالمندی می‌شوند و ما از سال ۱۴۰۰ به بعد آرام آرام وارد پیری جمعیت می‌شویم به نظر می‌رسد برنامه ششم توسعه فرصتی استثنائی برای برنامه‌ریزی در حوزه سالمندان باشد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان همچنین گفت:‌ ما گزارشات مفصلی برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در قالب یک سند در راستای تدوین برنامه ششم آماده کردیم که اگر در این برنامه جنبه قانونی پیدا کند بسیار مفید خواهد بود. این سند که پیرو آن برنامه عملیاتی برای وظایف دستگاه‌ها نیز وجود دارد چند راهبرد دارد که شامل مواردی از جمله بهداشتی، رفاهی و تامین اجتماعی است و بخش اصلی آن شهرداری و شوراهای شهرهاست.

وی افزود: البته مردم نیز بسیار نقش دارند مردم باید بپذیرند که سالمندی نقص نیست و برعکس می‌تواند فرصتی برای انتقال تجربه از این نسل به نسل بعد باشد. در حال حاضر دستوراتی درباره بیمه مراقبت از سالمندان به داده شده که در حال تشکیلات جلسات آن برای تدوین طرح آن هستیم و متولی آن وزارت تعاون است.

براتی‌سده تصریح کرد: خانوا‌ده‌ها و عموم مردم باید برای نحوه برخورد و مراقبت از سالمندان آموزش ببینند حتی اینکه چیدمان منزل سالمندان چگونه باشد تا از آسیب‌های جسمی در امان باشند. باید توجه کرد اگر سالمندان تمرین بدنی و ورزشی مناسب داشته باشند بخشی از مشکلات جسمی‌شان کاهش می‌یابد و این با آموزش و ایجاد امکانات در سطح محلات قابل انجام است. پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت محلات و توانایی خود سالمندان برای ارائه این آموزش‌هاست و اگر اعتبار بودجه‌ای تخصیص داده شود قبل از شروع برنامه ششم می‌توان اقدامات را اغاز کرد.