۹٫۸ درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند هستند

محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۰حدود ۹٫۸ درصد جمعیت این استان را سالمندان تشکیل می دهند.

محسن ارشد زاده با بیان اینکه ۸٫۲ درصد جمعیت کل کشور را افراد سالمند تشکیل می دهند، افزود: آذربایجان شرقی ۱٫۶ درصد از نرم کشوری بیشتر بوده و رتبه چهارم کشور را داراست.

وی ادامه داد: ۳۶۵ هزار نفر بالای ۶۰ سال در این استان زندگی می کنند که خوشبختانه مشکلات خاصی نداشته و نیاز به ارایه خدمات حمایتی برای این افراد اندک است.

ارشد زاده با اشاره به وجود هشت خانه سالمندان در استان، اظهار کرد: سه خانه در تبریز و در هر یک از شهرستان های مرند، آذرشهر، میانه، مراغه و اهر نیز یک خانه سالمندان وجود دارد.

وی افزود: طی یک سال گذشته حدود هزار نفر از سالمندان استان از خدمات این خانه ها بهره مند شده و بطور متوسط هر ماه ۷۰۰ نفر در خانه ها بستری می شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: بیشتر مراجعه کنندگان به این خانه ها به دلیل معلولیت، بی سرپرستی، بی کسی و یا به دلیل بیماری فراموشی اقدام به دریافت خدمات کرده اند.

وی گفت: خوشبختانه به دلیل اعتقادات دینی و مذهبی و تعصبات که در مردم آذربایجان و کشورمان وجود دارد رغبتی برای تحویل سالمندان به خانه های سالمندی وجود ندارد.

ارشد زاده اضافه کرد: دو مرکز سالمند دیگر نیز در تبریز به صورت روزانه ارایه خدمات می دهند و همچنین پنج مرکز دیگر کار ویزیت در منزل را به کمک تیم متخصص انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۶۵ هزار نفر سالمند موجود در استان ۲۰ درصد نیاز به خدمات حمایتی و مراقبتی داشته و برای افرادی که توانایی مالی ندارند از طریق بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمات حمایتی ارایه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا ۲۰ سال آینده جمعیت سالمندان در استان تا ۱۵ درصد افزایش یابد، افزود: ضروری است اقدامات و تدابیری لازم برای پاسخ به نیاز های این قشر از جامعه اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط های شهری متناسب با نیازهای افراد سالمند طراحی و پیش بینی شود، افزود: بدنبال ایجاد سرای سالمندان در تمامی مناطق شهرداری تبریز است.