تدوین برنامه‌های حمایتی ویژه سالمندان در شورای عالی رفاه

دکتر علی ربیعی از تدوین برنامه‌های حمایتی ویژه کودکان و سالمندان خبر داد و گفت: بنا داریم این برنامه‌ها را در شورای عالی رفاه به تصویب برسانیم.

دکتر  علی ربیعی در مراسم روز جهانی سالمندان که صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، سید محسن اسدی شهردار منطقه ۵، احمد دلبری مدیرکل بهزیستی تهران (عباس جدیدی و حجت‌الاسلام ناصحی، از اعضای شورای شهر تهران) و جمعی از مدیران و معاونیت بهزیستی برگزار شد، با اشاره به حادثه منا و جان‌باختن تعدادی از مسلمین در مراسم حج امسال، اظهار داشت: این فاجعه، اعیاد ما را به عزا تبدیل کرد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد.

وی تصریح کرد: امیدوارم دولت آل‌سعود و مسئول پذیرش این فاجعه باشد و هم در مقابل حقوق بین‌المللی به مسئولیت‌های خود عمل کند.

دکتر ربیعی با بیان اینکه مسئله سالمندی یکی از مهم‌ترین موضوعات زیست‌اخلاقی و انسانی جامعه شمرده می‌شود، گفت: بایستی در این هیاهوی زندگی در شهرهای بزرگ نگاه ما به سالمندان و افرادی که نیاز به توجه دارند، بیش‌تر شود.

139407091341455156210244

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد پدیده رها شدن سالمندان در شهرهای بزرگ این موضوع در حال پیگیری است و ما بایستی ساختارهای رفاهی، فرهنگی و اجتماعی خود را در قبال این افراد تغییر بدهیم.

وی تصریح کرد: نه تنها مراقبت و نگهداری ما از سالمندان افزایش یافته است، بلکه متأسفانه در این زمینه بالعکس شده است و هم‌چنان سالمندان در این زمینه نگران نوه‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه براساس آمار و گزارشات جمعیت سالمندی ما در سال‌های اخیر افزایش خواهد یافت، این میزان در سال ۱۴۰۴، به بیش از ۱۰ درصد خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندی ما در سال ۱۴۳۰ به حدود ۲۵ درصد برسد.

وی اظهار امیدواری کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف آمادگی لازم را برای ورود کشور به سن سالمندی داشته باشند.

دکتر ربیعی با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای حمایت از سالمندان و کودکان گفت: این موضوع در شورای عالی رفاه درحال پیگیری است.

وی اضافه کرد: بایستی آموزش‌های لازم برای ورود به سن سالمندی انجام شود و ساختارهای اجتماعی و نظام بیمه‌ای سالمندان مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با طرحی که آغاز شده است، بانک کامل اطلاعات سالمندان تا سال ۹۵، انجام پذیرد.

مراسم نکوداشت روز جهانی سالمند

مراسم نکوداشت روز جهانی سالمند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزارت رفاه به دنبال پیشگیری در حوزه بیماری‌های رایج سالمندان است و در این زمینه تمهیداتی پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه ما اعتقاد داریم با کمک به حوزه ورزش هزینه‌های سالمندان را کاهش دهیم.

دکتر ربیعی به سبک و کیفیت زندگی اشاره کرد و گفت: ما باید بتوانیم تا کارهای مورد نظر در حوزه اجتماعی و شهروندی را تصحیح و ارتقا دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مناسب سازی در شهر تهران خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در این بخش با همکاری بهزیستی و شهرداری انجام گرفته است و بایستی این تعاملات و همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

دکتر ربیعی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی و معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما بنا داریم از ظرفیت و پتانسیل وضعیت بازنشستگان و سال‌خوردگان در عرصه‌های مختلف اجتماعی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: سالمندان نیازمند توجه هستند و پدیده سالمندی توسط دولت رصد شده و برای آن برنامه نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در مطالعات ما مهمترین مسئله سالمندان مسئله زیست اخلاقی و انسانی در جامعه است. امروز یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع توجه به زنان، کودکان و سالمندان است و جامعه‌ای که به این موارد توجه کند، توسعه‌یافته است.

دکتر ربیعی با بیان اینکه هیاهو و شرایط زندگی شهرهای بزرگ و کم رنگ شدن توجه به سالمندان از موضوعات نگران کننده برای مسئولان است، افزود: اخیرا گزارش‌هایی به سازمان بهزیستی مبنی بر رها کردن سالمندان در خیابان‌ها رسیده که ساختار اخلاقی و فرهنگی جامعه در این مورد باید تغییر کند و مراقبت از سالمند در خانواده‌ نهادینه شود.

3631075_774

وی ادامه داد: برخی از سالمندان حتی نگران کار و آینده نوه‌های خود هستند و لذا به اعتقاد من ساختار اخلاقی جامعه نباید سُنّت احترام به سالمند را از دست بدهد؛ بخشی از تحولات ارزشی ما به‌دلیل انتقال تجربیات از سالمندان به نوه‌هایشان است اما شرایط زندگی فعلی این موضوع را کمرنگ کرده است.

دکتر ربیعی همچنین گفت: ما بانک اطلاعاتی در مورد سالمندان را تا نیمه‌های سال ۹۵ کامل خواهیم کرد و معتقدیم سالمندان به نظام بیمه‌ای قدرتمند نیاز دارند اما ساختار فیزیکی کشور مناسب سالمندان نیست و فضای شهری برای سالمندان مناسب‌سازی نشده است؛ ما معتقدیم به‌جای تمرکز بر درمان باید پیشگیری کنیم.

وی افزود: باید تلاش کنیم که یک شهروند دیرتر پیر شود و در سالخوردگی توانمند زندگی کند. بسیاری از پیشگیری‌ها هزینه سالمندی را کاهش می‌دهد و لازم است از سبک تا کیفیت زندگی و اخلاق اجتماعی، ساختارهای شهری و احیای سنت‌ها و ارزش‌ها در حوزه سالمندی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه انتقال تجارب زندگی سالمندان به نسل جوان یک فرصت اجتماعی است، گفت: سیاست‌هایی را در شورای عالی رفاه دنبال می‌کنیم تا به سند حمایت از کودکان و سالمندان برسیم. ضمن اینکه در شورای عالی بیمه نیز به‌دنبال بیمه‌کردن بیماری‌های رایج سالمندان هستیم.

دکتر ربیعی در پایان به برنامه‌های وزارت رفاه با سازمان بهزیستی برای استفاده از ظرفیت دوران سالمندی اشاره کرد.