سند سالمندی تدوین می شود

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم بزرگداشت هفته سالمند ضمن ابلاغ تبریک رئیس جمهوری از سند سالمندی خبر داد و گفت: در دولت بالاخص در فرآیند تدوین برنامه ششم، پدیده سالمندی مورد توجه قرار گرفته است تا ضمن آمادگی جامعه برای افزایش سالمندی خدمات مختلفی در راستای حمایت از آنها ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور،‌ «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم نکوداشت روز جهانی سالمند با بیان اینکه فاجعه منا عید قربان را به عزا تبدیل کرد و متاسفانه بیشترین گروه صدمه دیده در این فاجعه نیز سالمندان بوده‌اند، گفت: شرایط جامعه ما به نحوی است که بیشتر سالمندان به اماکن زیارتی مشرف شده و به همین دلیل بیشترین قربانیان این حادثه نیز سالمندان هستند که آل سعود باید در این خصوص پاسخگو باشد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر برنامه ویژه دولت تدبیر و امید بر پدیده سالمندی، افزود: چشم، نگاه و دل دولت با همه کسانی که نیازمند توجه هستند همراه بوده و این واقعیت‌ها را درک می‌کند و برای آنها برنامه دارد. ما امیدواریم با مدد خداوند و کمک تمامی هموطنان بتوانیم با تلاش بیشتر در این راه بهتر عمل کنیم. وی، ادامه داد: امروزه شاخص‌هایی که بر اساس آنها توسعه یافتگی یک جامعه در جوامع بین المللی سنجیده می‌شود عبارت است از میزان توجه آن جامعه به سه گروه زنان، سالمندان و کودکان و چنانچه جامعه‌ای برای سالخوردگان، ‌کودکان و افرادی که بیشتر نیاز به مراقبت دارند توجه کافی و لازم را نکند توسعه یافته نخواهد بود؛ متاسفانه نگاه به سالمندی و نگاه به افرادی که توجه بیشتری دارند در حال حاضر در جامعه کم شده است. ربیعی با بیان آنکه متاسفانه برخی از مسائل در جامعه در حال تبدیل شدن به فرهنگ هستند،‌ افزود: بهزیستی اخیرا گزارشی مبنی بر رها شدگی سالمندان ارائه داده است؛ در چنین شرایطی باید اخلاق و فرهنگ را در جامعه ترویج و مدارا و مراقبت از این قشر را در کشور نهادینه کنیم؛ لذا نباید زیست سالمند در کنار نسل‌های بعدی را در کشور از دست بدهیم.

3631056_746

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت سالمند در کشور رو به افزایش است، ادامه داد: هر چند هنوز ایران از لحاظ جمعیتی به پیری نرسیده است اما درسال ۱۴۰۴ بیش از ۱۰ درصد جامعه سالمند و در ۱۴۳۰ نیز بیش از ۲۵ درصد کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی در ادامه به مذاکرات خود با رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص تدوین و برنامه‌ای در خصوص سالمندان و ارائه آن به هیئت دولت اشاره کرد و گفت: لازم است طرحی را به عنوان سند سالمندی تنظیم و تدوین کرده و آنرا به هیئت دولت ارائه دهیم و همچنین نیاز است این سند سالمندی ضامن تامین نیاز سالمندان کشور باشد که گمان می‌کنم تا پایان سال ۱۳۹۵ بتوانیم بانک اطلاعاتی جامع سالمندان را در کشور ایجاد کنیم.

ربیعی، عنوان کرد:‌ در حال حاضر از لحاظ ساختار فیزیکی کشور برای استفاده سالمندان، با وجود آنکه شهرداری تهران اقدامات خوبی را در این حوزه انجام داده است باز هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم و بسیاری از فضاهای کشور هنوز برای استفاده سالمندان مناسب سازی نشده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر آنکه تکریم سالمندان در کشور باید نهادینه شود، افزود: در بخش درمانی به جای تمرکز بر درمان باید پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهیم و باید در کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم تا تلاش شود یک فرد دیرتر به سن سالمندی برسد و در دوران پیری نیز بتواند بهتر و راحت تر زندگی کرده و هزینه‌های زندگی وی کاهش یابند که تمامی این مسائل باید در سند سالمندی لحاظ شوند.

وی ضمن اشاره به استفاده از توانمندی‌های سالمندان و بازنشستگان، افزود: چندی پیش در یکی از شهرهای کشور بازنشستگان آموزش و پرورش را به عنوان مشاور برای زوجینی که خواستار طلاق بودند بردیم که تجربه‌های زندگی خود را در اختیار این قشر قرار دهند و شاهد آن بودیم که نتیجه این طرح آن شد که ۵۰ درصد آمار طلاق در آن شهر کاهش پیدا کرد.

ربیعی، تصریح کرد:‌ باید بتوانیم سالمندی را در کشور تبدیل به فرصت ملی کنیم و سند سالمندی را تصویب کنیم تا زندگی این قشر راحت تر شود زیرا وظیفه دولت همین است که بتواند قدری زندگی مردم را راحت تر کند.