تهران، تنها شهر دوستدار سالمند در خاورمیانه

صبح امروز کارگاه بین المللی تخصصی و سیمنار شهر دوستدار سالمند با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار شد. علیرضا امینی، دبیر علمی این سمینار، با اشاره به اینکه گرایش جمعیتی جهان رو به سوی سالمندی دارد گفت: آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۵ حدود ۸٫۵ درصد جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می […]

صبح امروز کارگاه بین المللی تخصصی و سیمنار شهر دوستدار سالمند با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار شد.
علیرضا امینی، دبیر علمی این سمینار، با اشاره به اینکه گرایش جمعیتی جهان رو به سوی سالمندی دارد گفت: آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۵ حدود ۸٫۵ درصد جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند و این عدد در سال ۲۰۵۰ به ۲۴٫۷ درصد یعنی ۱٫۴ جمعیت جهان خواهد رسید.
وی افزود: این روند رو به رشد شامل حال ایران هم خواهد شد، از همین رو دانشگاه غیر انتفاعی مازیار با امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه جنوا ایتالیا برای ورود های تک و انتقال اطلاعات و دانشجو حرکتی را آغاز کرد.
وی با یادآوری این نکته که این همکاری موجب برگزاری کارگاههای تخصصی با دانشگاه جنوا نیز شده است، اظهار کرد: معضلات و مشکلات شهری برای سالمندان، راه و امکانات تردد و فضاهای فیزیکی باعث برگزاری یک کارگاه مشترک با همکاری شهرداری منطقه ۲ شد.
امینی تاکید کرد: برای افزایش بعد علمی سمینار، علاوه بر همکاری های علمی با دانشگاه جنوا ایتالیا، دانشگاه علم و صنعت، مازنداران، تربیت مدرس، الزهرا همچنین مرکز علمی و بین المللی وزارت علوم و شورای اسلامی شهر تهران همکاری داشته اند.
وی همچنین خبرگزاری موج را همکاری معنوی و حامی علمی این سمینار عنوان کرد.
دبیر علمی سمینار شهر دوستدار سالمند اظهار کرد: این سمینار فردا با حضور مسوولان شورای شهر تهران، ریاست شهرداری منطقه ۲، اساتید و روسای دانشگاههای دولتی و آزاد برگزار خواهد شد.
74747شهرها باید زمینه حضور سالمندان را فراهم کنند
در ادامه این نشست سید هادی حسین زاده داورزنی دبیر اجرایی و سمینار شهر دوستدار سالمند با تاکید بر روند رو به رشد سالمندی به ضرورت اتخاذ سیاست ها برای تسهیل در نحوه زندگی و حقوق سالمندان پرداخت و اظهار کرد: شهرها باید زمینه حضور سالمندان در جامعه را فراهم کنند.
دبیر اجرایی و سمینار شهر دوستدار سالمند با اشاره به ایجاد شورای عالی سالمندان در سال ۹۳ از سوی هیات وزیران به ریاست وزیر بهداشت و دبیری رییس سازمان بهزیستی گفت: شورای شهر تهران در آبان ۹۰ مصوبه «تهران، شهر دوستدار سالمند» را منتشر کرد که بر این اساس بر مداخلات کاربری، خدمات رسانی به سالمندان و توسعه مناسب شهر برای عبور و مرور سالمندان تاکید شده است.
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی ۱۶ شاخص را برای شهرهایی که می خواهند به عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته شوند برگزیده است، گفت: شهرداری تهران بر اساس شاخص ها و با رویکرد خاصش که «اندیشه جهانی، مدیریت محلی» است این پیوند را حس کرده و کمیته ای با نام کمیته علمی شهر دوستدار سلامت را شکل داده است.
وی افزود: این کمیته طرح هایی را به صورت پایلوت در نواحی از منطقه ۲ شهرداری در سال ۹۲-۹۳ اجرا کرد و با بازدید نماینده سازمان بهداشت جهانی گزارشی این سازمان ارسال شد.
442444442نماینده سازمان بهداشت جهانی، تهران را با عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته است
حسین زاده اعلام کرد: نماینده سازمان بهداشت جهانی فعالیت های انجام گرفته را بسیار خوب و خارق العاده خوانده و تهران را با عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته است.
دبیر اجرایی این سمینار همچنین با اشاره به طرح تفصیلی شهر تهران گفت: بسیاری از مناطق تهران از لحاظ فیزیکی جوابگوی پروژه ها نیست اما برنامه هایی برای این مناطق هم در دست داریم.
وی اظهار کرد: تهران، تنها شهر خاورمیانه است که توانسته با رعایت شاخص های مورد نظر سازمان بهداشت جهانی، عنوان شهر دوستدار سالمند را از آن خود کند.
دبیر اجرایی سمینار شهر دوستدار سالمند با بیان اینکه سامندان در حوزه های مشارکت اجتماعی دو منطقه پایلوت شهرک قدس و ایوانک مشارکت خوبی داشته اند گفت: برای ادامه این فعالیت ها به صورت علمی تر، دانشگاه مازیار و دانشگاه جنوا و همچنین همراهی ۵۰ نفر از کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی تهران در معاونت شهرسازی فعالیت کرده و در این کارگاه نیز حضور یافته اند.
وی در ادامه حضور این کارشناسان را برای اهداف بعدی که تعمیم این طرح به دیگر مناطق شهر تهران است، لازم دانست.
2522542همکاری اساتید ایرانی و ایتالیایی موجب تلفیق تجربه ها و پیداکردن راه حل های بومی می شود
کارلو ونیکلا، رئیس دانشکده معماری دانشگاه جنوا، نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه این کارگاه می تواند ایده های ذهنی خوبی به کارشناسان معماری و شهرسازی دهد گفت: همکاری اساتید ایرانی و ایتالیایی موجب تلفیق تجربه ها و پیداکردن راه حل های بومی می شود.
وی افزود: سامندان بخشی از جوامع آینده هستند و باید از هم اکنون نیازهای آینده آنها را فراهم آوریم.
4171
رضا سالاریان، رئیس سمینار و رئیس دانشگاه مازیار، هم زمینه کاری دو دانشگاه جنوا و مازیار را مشترک عنوان کرد و گفت: ایران به لحاظ نیروی انسانی متخصص بسیار غنی است و شاخص های علمی هم نشانگر این مهم است اما باید از تجربیات کشورهای صاحب نام معماری مانند ایتالیا استفاده کنیم.