نخستین جلسه شورای ساماندهی سالمندان در قزوین برگزار شد

نخستین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان قزوین با حضور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.  [divider] پیش از ظهر امروز حسن کاشی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین در ابتدای نخستین شورای ساماندهی سالمندان استان قزوین به دستور کار این جلسه […]

نخستین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان قزوین با حضور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.

 [divider]

پیش از ظهر امروز حسن کاشی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین در ابتدای نخستین شورای ساماندهی سالمندان استان قزوین به دستور کار این جلسه پرداخت.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در خصوص تکریم سالمندان و حفظ منزلت آنان مطالبی را بیان کرد و سپس به لزوم تشکیل شورای سالمندان با توجه به قوانین و آئین نامه‌های موجود پرداخت.

نحوی‌نژاد به آمار جامع و کاملی از وضعیت سالمندان در کشور، امور بیمه‌ای آنان، سلامت سالمندان و بیماری‌های جسمی و روحی آنان اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد سالمندان در خانه‌های ملکی سکونت دارند.

این مسئول ابراز داشت: با توجه به اعتقادات مذهبی و آموزه‌های دینی بیشتر سالمندان در نزد خانواده‌ها زندگی می‌کنند و در صد کمی از خانواده‌ها که قادر به نگهداری از سالمندان خود به دلیل بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیستند آنان را به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی می‌سپارند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار تعداد سالمندان زیر پوشش ارگان‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، مطالبی پیرامون توجه بیشتر به مبحث سالمندآزاری و چالش‌های موجود ارائه خدمات به سالمندان عنوان کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در ادامه این جلسه ضمن تشریح وضعیت سالمندان این استان، مطالبی پیرامون تغییرات جمعیتی سالمندان، تعداد سالمندان تحت حمایت بهزیستی، تعداد مراکز روزانه، شبانه‌روزی و ویزیت در منزل و توضیح نوع خدمات آنها و تعداد افراد دریافت‌کننده خدمات از این مراکز را بیان کرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در پایان پیشنهاداتی در رابطه با ایجاد شهر دوستدار سالمند و انتخاب یک منطقه و یا شهر به عنوان پایلوت، راه‌اندازی بنیاد فرزانگان، طرح تکریم سالمندان در مراکز و موسسات به ویژه در زمینه توجه به مناسب‌سازی و در اختیار قرار دادن تسهیلات ویژه به سالمندان، صدور کارت منزلت از طریق دبیرخانه شورا و لزوم برگزاری دوره طب سالمندی توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین در ادامه اولین شورای ساماندهی سالمندان استان قزوین به آمار تعداد سالمندان زیر پوشش این نهاد و خدماتی که این اداره کل به آنان ارائه می‌دهد، اشاره کرد.

هدایت‌الله صفری برگزاری مراسم گروهی، دیدار با سالمندان در منازل و مراکز نگهداری، برگزاری نمایشگاه آثار هنری سالمندان، شناسایی سالمندان فرهیخته و کارگاه‌های تخصصی را از جمله برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرای این اداره کل برای سالمندان عنوان کرد.

این مسئول پیشنهاداتی در خصوص نظام جامع سلامت استان قزوین و وجود ضمانت اجرایی جهت کاربردی نمودن کارت منزلت سالمندان ارائه نمود.

همچنین علی ایزدفر رئیس مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه تأمین رفاه و بیمه اجتماعی از مهم‌ترین نیازهای سالمندان است، بیان کرد: باید نهادهای مربوط در ارایه این خدمات به این قشر عدم موازی‌کاری داشته باشند تا این خدمات به نحو مطلوبی به همه آنان ارائه شود.

سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز مطالبی درباره افزایش امید به زندگی در استان، توجه به سرمایه‌گذاری در خصوص داشتن سالمند سالم و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و افزایش سطح آموزش سالمندان بیان کرد.

این مسئول سپس توضیحاتی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در خصوص سالمندان بیان کرد و در پایان خواستار تصویب قانونی هرچه بهتر اجرایی کردن مناسب‌سازی شهری شد.

سیدحمید موسوی رئیس موسسه سالمندان پیام‌آوران مهر و امید در ادامه این مراسم از مسائل و مشکلات موجود در خصوص تنها انجمن مردم نهاد استان قزوین در بحث سالمندان از جمله نداشتن ساختمان ملکی و نیز عدم توان مالی موسسه در انجام برخی امور محوله مطالبی را بیان کرد و خواستار مساعدت بیشتر در این زمینه شد.

حسن کاشی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین نیز در پایان جلسه یاد شده مطالبی در خصوص توجه به سالمندان، افزایش امید به زندگی توام با سلامت سالمندان و افزایش سرمایه اعتماد اجتماعی عنوان کرد.

گفتنی است، ارائه گزارش تحلیلی از سالمندان و وضعیت آنان توسط نهادهای مرتبط با امور سالمندان در مدت یک ماه به بهزیستی قزوین، پیگیری توجه به امور سالمندان در نظام جامع سلامت و ارائه گزارش در این زمینه توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ارسال دستور‌العمل‌های طرح‌های اجرایی شهر دوستدار سالمند، کارت منزلت سالمندان و بنیاد فرزانگان از سوی بهزیستی به اعضای شورا و دعوت به همکاری همه نهادها برای برگزاری روز جهانی سالمندان از مصوبات این جلسه بوده است.

در پایان جلسه فوق نیز مقرر شد در ماه آینده با تشکیل شورای مذکور در خصوص دستور کار این جلسه تصمیماتی اتخاذ شود تا با ارائه برنامه و تصویب در کارگروه، اعتبار لازم برای آن در نظر گرفته شود.