تشکیل بانک اطلاعاتی سالمندان ایلام ضروری است

ایجاد این بانک اطلاعات دقیقی از وضعیت سالمندان در زمینه های مختلف معلولیت، مسکن، اشتغال، بیمه،فقر و میزان پراکندگی آنها در سطح استان مشخص خواهد شد.

علی مهرعلیزاده روز سه شنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان ایلام در محل استانداری گفت: ایجاد این بانک اطلاعات دقیقی از وضعیت سالمندان در زمینه های مختلف معلولیت، مسکن، اشتغال، بیمه،فقر و میزان پراکندگی آنها در سطح استان مشخص خواهد شد. 

وی لازمه ارایه خدمات مطلوب به سالمندان را داشتن اطلاعات کافی از این قشر دانست و افزود: در این زمینه همه دستگاه ها باید مشارکت داشته باشند. 

وی ادامه داد: با دسترسی به اطلاعات این بانک بدون شک زمینه برنامه ریزی عملیاتی، اساسی و تاثیرگذار برای خدمات دهی و رفع مشکلات سالمندان استان بوجود خواهد آمد. 

مدیر کل امور اجتماعی استانداری ایلام همچنین بر تشکیل انجمن ها و موسسات مردم نهاد ویژه سالمندان تاکید کرد و گفت: با تشکیل این انجمن ها زمینه مشارکت سالمندان در برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره فراهم خواهد شد. 

مدیر کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست با اشاره به اینکه هشت درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند افزود: از این تعداد بیش از ۴۰ هزار نفر در استان ایلام هستند. 

شهریار مهردادی بیان کرد: این افراد نیازمند امکانات مختلف درمانی، فرهنگی، اجتماعی و غیره بوده و هریک از دستگاه های اجرایی بر اساس وظیفه باید از این قشر حمایت کرده و خدمات لازم را ارایه دهند. 

وی مناسب سازی معابر عمومی، فضای سبز، توجه به مبلمان شهری، امنیت اقتصادی و عاطفی، بهداشت و درمان، تغذیه و محبت را از عمده ترین نیازهای سالمندان اعلام کرد که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه اکنون۲ مرکز نگهداری سالمندان در این استان وجود دارد که توسط بخش خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت دارند بیان کرد: ۶۰سالمند زن و مرد بصورت شبانه روزی در این مراکز نگهداری و بهزیستی بابت نگهداری هر سالمند ماهانه چهار میلیون ریال به عنوان یارانه به این مراکز پرداخت می کند. 

وی ارایه خدمات ویزیت در منزل به ۲۵۰ سالمند و طرح مراقبت از سالمندان به تعداد ۱۰۰ نفر را از دیگر خدمات بهزیستی به سالمندان برشمرد. 

وی با اشاره به در پیش بودن هفته سالمندان خواستار همکاری دستگاه های اجرایی مختلف برای برگزاری آیین های مختلف و تجلیل از این قشر شد. 

چهارم تا ۹ مهرماه به عنوان هفته سالمندان نامگذاری شده است.