نگرانی از افزایش سالمندان مجهول الهویه

احمد دلبری مدیرکل سازمان بهزیستی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵۰۰ سالمند در ۶۴ آسایشگاه شبانه‌روزی تهران نگهداری می‌شوند، گفت: ۸ هزار سالمند تحت حمایت بهزیستی هستند.

احمد دلبری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، اظهار داشت: با تعاملات سازنده میان دستگاه‌های کشور و همکاری مردم ارتقا زندگی سالمندان در کشور محقق می‌شود.

وی افزود: تا کنون از سالمندی به عنوان چالش یاد می‌کردیم ولی در حال حاضر سالمندی در صورتی چالش است که مدیریت نشود. در واقع سالمندی فرصت است و باید نسبت به این مسئله توجه داشت.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر نگران سالمندان آسیب‌پذیر هستیم، افزود: در سال ۱۳۴۵، ۱۰٫۸ درصد سالمندان ما کهنسال (بالای ۸۰ سال)، بودند و در حال حاضر این رقم به ۱۴٫۹ درصد رسیده است.

به گفته دلبری خانواده‌ها از وضعیت گسترده در حال حاضر به هسته‌ای تبدیل شده و این موضوع حمایت خانواده از سالمند را کمرنگ‌ ساخته است ما نسبت به این موضوع نگرانی داریم و باید اقدامات لازم با تعامل و همکاری همه انجام شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران ادامه داد: سیستم بهداشت و درمان کشور تلاش داشته که اقدامات لازم را برای سالمندان انجام دهد ولی این میزان کفایت نمی‌کند. باید افزایش عمر و زندگی سالم را به سالمندان ببخشیم. برای این مسئله سبک زندگی باید به شدت در سالمندان رصد شود تا به سالمندی سالم، فعال و پویا برسیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران افزود: امنیت مالی سالمندان و مراقبین آنها اهمیت به سزایی دارد چرا که بخش زیادی از سالمندان درگیر بیماری بوده و هزینه‌های جانبی به آنها همراه است.

همچنین سالمندان هزینه‌های آنها به دلیل اینکه اکثراً‌ وسعت خانواده به دلیل دارا شدن عروس و داماد و نوه بیشتر می‌شود، افزایش می‌یابد. بنابر این باید به دنبال منابع درآمدزایی این افراد باشیم. 

وی گفت: بهزیستی سعی کرده در این راستا اقداماتی انجام دهد که از جمله برنامه‌ها در زمینه درآمد سالمندان طرح شهید رجایی در سالمندان ساکن روستا بوده است ولی با این وجود باید یارانه‌ها هدفمند شوند و این هدفمندی در بحث سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران بیان داشت: یارانه تعلقی سالمندان در سرای سالمندان کمتر از ۶۰ هزار تومان است ولی در این مراکز بهزیستی بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند. با این وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه نگهداری یک سالمند بوده و لازم است حمایت‌های مالی از سالمندان افزایش یابد.

دلبری با تأکید بر اینکه باید در پرداخت‌ها به سالمندان تجدید نظر شود، گفت: به دلیل مشکلات مالی تعداد سالمندان مجهول‌الهویه افزایش یافته است.

وی پیشنهاد کرد: افرادی که از سالمندان نگهداری می‌کنند در بخش‌هایی معاف از مالیات شوند تا دست آنها جهت حمایت از سالمند بازتر شود.

دلبری با اشاره به اینکه کمتر از ۳ درصد سالمندان نیاز به مراقبت دارند افزود: نحوه مراقبت از سالمندان باید بازنگری شود بهترین موقعیت از سالمند در محل و در جمع خانواده است بنابر این دنبال راهکارهایی هستیم که این خدمات را برای سالمندان در منزل بیاوریم.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران  با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴ آسایشگاه شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در تهران وجود دارد، گفت: ۴۵۰۰ سالمند در این مراکز زندگی می‌کنند که ۹۰۰ نفر آنها مجهول‌الهویه هستند ما نگران مسئله این سالمندان هستیم چرا که تعداد سالمندان مجهول‌الهویه در حال افزایش است.

دلبری بیان داشت:‌ مراکز روزانه نگهداری از سالمندان را در پایتخت فعال کرده‌ایم و آمادگی داریم که این مراکز افزایش یابند. البته تعداد آنها در حال حاضر کمتر از ۱۰ مورد بوده و نیاز بیشتر به این مراکز احساس می‌شود.

وی گفت:‌ ۸ هزار نفر سالمند تحت حمایت بهزیستی هستند و ماهانه ۶۰ هزار تومان مستمری بر این اساس به آنها تعلق می‌گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی تهران خاطر نشان کرد:‌تلاش کرده‌ایم از خیرین و بخش خصوصی جهت کمک به سالمندان بهره‌مند شویم چرا که بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این قشر از جامعه باشد.