طرح توانمندسازی سالمندان در قزوین اجرا می شود

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح توانمندسازی سالمندان خبر داد و گفت: باتوجه به زنگ خطر افزایش رو به رشد جمعیت سالمند کشور، اجرای طرح توانمندسازی سالمندان از برنامه های اولویت دار معاونت توانبخشی بهزیستی استان است.

علیرضا وارثی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین راستا طرح توانمندسازی سالمندان در شبکه شهری و روستایی که به منظور آموزش شیوه زندگی سالم در تمامی ابعاد و سازگاری سالمندان با دوران سالمندی و نهایتا دستیابی آنان به یک زندگی سالم و موفق تدوین و ارایه شده است.

وی اظهار داشت: خدمت گیرندگان برنامه توانمندسازی سالمندان در شبکه شهری و روستایی شامل سالمندان داوطلب ۶۰ سال به بالا ساکن در اطراف مراکز یا مجتمع توانبخشی شهری و روستایی محل اجرای طرح، سالمندان ساکن در مرکز روزانه، شبانه روزی توانبخشی در صورت علاقه می توانند عضو سمن ها شوند.

وارثی ادامه داد: همچنین تشکیل کلاسها و کارگروه های آموزشی در قالب c.b.r در روستاهای خاص جامعه هدف معلولان سالمند و خانواده هایشان هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در این خصوص اضافه کرد: ۳۵۹ سالمند زیر پوشش بهزیستی استان در سال جاری تحت حمایت های مرکز شبانه روزی، مراکز روزانه و طرح ویزیت در منزل بهزیستی قرارگرفتند.

وارثی تصریح کرد: در حال حاضر در استان شش مرکز شبانه روزی سالمندان وجود دارد که پنج مرکز خصوصی بوده و یک مرکز خیریه است و به صورت هیات امنایی اداره می شوند که از این تعداد ۲۳۴ نفر مقیم در مرکز سالمندان و تعداد ۹۰ نفر از مراکز روزانه سالمندان خدمات دریافت می کنند و تعداد ۳۵ نفر نیز در طرح ویزیت در منزل تحت مراقبت هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان، پرداخت مستمری، کمک هزینه درمان و دارو، صدور دفترچه بیمه، اعطای لوازم کمک توانبخشی بنا به نیاز سالمند، اعطای عصا، ویلچر، واکر، سمعک و نگهداری و توانبخشی شامل خدمات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، رفاهی، مشاوره و
مددکاری اجتماعی به سالمندان واجد شرایط در منزل و سالمندانی که به دلیل کهولت سن و ناتوانی در حرکت، قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیستند را از خدمات بهزیستی استان برای سالمندان زیر پوشش برشمرد.

۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین بالای ۶۰ سال سن دارند که این میزان هشت درصد جمعیت استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری قزوین را شامل می شود.