رفتارهای ضداجتماعی در سالمندان، هشداری برای ابتلا به زوال عقل

زوال عقل فرونتو تمپورال مانند بیماری آلزایمر در اثر تولید پروتئین‌های غیر طبیعی در مغز ایجاد شده و منجر به از بین رفتن سلول‌های مغز می‌شود؛ لوب‌های تمپورال در هر دو سمت مغز که مسئول سازماندهی زبان و حافظه هستند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، تغییر شخصیت و رفتار افراد در سنین بالا می‌تواند نشانه‌ اولیه‌ای از ابتلا به نوعی از زوال عقل موسوم به زوال عقل فرونتو تمپورال باشد. تغییرات ناگهانی شخصیت افراد سالمند و مشارکت در رفتارهای مجرمانه مانند دزدی، نقض قوانین رانندگی یا بروز خشونت و رفتار تهاجمی، نشانه‌های اولیه ابتلای فرد به نوع ناشناخته‌ای از زوال عقل محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در این پژوهش، پرونده پزشکی ۲۳۹۷ بیمار مبتلا به آلزایمر و انواع مختلف زوال عقل را در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار داده و بروز رفتارهای مجرمانه مانند خشونت، دستگیری با رانندگی خشن در بین آنها را مشخص کردند؛ در مجموع ۲۰۴ بیمار یا ۸٫۵ درصد دارای رفتارهای مجرمانه بودند. این تغییر رفتارها، نشانه اولیه زوال عقل فرونتو تمپورال (FTD) محسوب می‌شوند؛ این نوع تقریبا ناشناخته زوال عقل می‌تواند منجر به بروز رفتارهای نامناسب در موقعیت‌های اجتماعی مختلف شود.

زوال عقل فرونتو تمپورال مانند بیماری آلزایمر در اثر تولید پروتئین‌های غیر طبیعی در مغز ایجاد شده و منجر به از بین رفتن سلول‌های مغز می‌شود؛ لوب‌های تمپورال در هر دو سمت مغز که مسؤول سازماندهی زبان و حافظه هستند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این مسأله به مرور باعث بروز مشکلاتی در تکلم، تفکر، احساس و رفتار شده و حتی می‌تواند شخصیت فرد را تغییر دهد.

از مجموع ۲۰۴ بیمار، ۶۴ نفر مبتلا به زوال عقل فرونتو تمپورال، ۲۴ نفر مبتلا به نوع دیگری از زوال عقل موسوم به آفازی پیش‌رونده ابتدایی (PPA)، همچنین ۴۲ نفر مبتلا به آلزایمر و سایر افراد مبتلا به انواع دیگر زوال عقل بودند. سن بیماران مبتلا به زوال عقل فرونتو تمپورال و آفازی پیش‌رونده ابتدایی بین ۵۹ تا ۶۳ سال و میانگین سن بیماران مبتلا به آلزایمر ۷۱ سال بود. در چهار درصد بیماران مبتلا به زوال عقل فرونتو تمپورال، خشونت نخستین نشانه بروز بیماری بود.

عدم همدلی، از دست دادن انگیزه یا بی‌تفاوتی، مشارکت در اقدامات مجرمانه همگی نشانه‌های اولیه‌ای هستند که می‌توانند به عنوان علامت هشدار برای بروز زوال عقل در افراد سالمند مورد توجه قرار بگیرند؛ خانواده بیمار با مشاهده این تغییرات رفتاری می‌توانند بسرعت فرد را به پزشک متخصص ارجاع دهند. نتایج این پژوهش در مجله JAMA Neurology منتشر شده است./ایسنا