بیش از هشت درصد جمعیت کشور سالمند هستند

دکتر فرید براتی سده رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ بیش از شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور سالمند بالای ۶۰ سال هستند که این مهم ۸٫۲ درصد کل جمعیت ایران را شامل می شود.

دکتر فرید براتی سده رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ بیش از شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور سالمند بالای ۶۰ سال هستند که این مهم ۸٫۲ درصد کل جمعیت ایران را شامل می شود.

فرید براتی شامگاه شنبه در اولین جلسه شورای سالمندان استان کردستان در سنندج اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی اسلامی وجود افراد سالخورده مایه برکت و روزی در بدنه خانواده ها بوده و باید این ریشه هویتی و فرهنگی به نسل های آینده منتقل شود.

او تصریح کرد: در سطح کشور تنها ۲۱ هزار نفر از این افراد در قالب ۳۵۰ مرکز سالمندان نگهداری می شوند و می توان گفت ۳۴ صدم درصد جمعیت سالمندان کشور در مراکز نگهداری می شوند و مابقی با خانواده هایشان زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در هر جامعه ۱۲ درصد جمعیت آن سالمند باشند بحران جمعیتی پیش خواهد آمد و در ایران اگر برای این امر چاره اندیشی نشود بدون شک در دو دهه آینده شاهد افزایش دو برابری شمار سالمندان خواهیم بود.

مسوول دبیرخانه شورای سالمندان کشور اعلام کرد: بالارفتن امید به زندگی و کاهش زاد و ولد دو عامل مهم برای افزایش تعداد سالمندان در ایران است و هم اکنون امید به زندگی در خانم های ایرانی ۷۳ سال و در آقایان ۷۱٫۵ سال است.

براتی افزود: باید به این مهم توجه کنیم که سالمندان آینده ما برخلاف سالمندان امروزی افرادی تحصیلکرده خواهند بود و به دلیل کوچک شدن خانواده ها و مشکلات اقتصادی آنان شاهد مشکلات جدیدی برای جامعه سالمندی خواهیم بود.

وی گفت: سند ملی راهبردی سالمندان کشور در هفته دولت به شورای عالی رفاه و یا هیات وزیران فرستاده خواهد شد تا تصویب شود و احکام و برنامه جامع سالمندان کشور نیز در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

براتی خاطرنشان کرد: چالش دیگر حوزه سالمندی کشور افزایش تعداد زنان نسبت به مردان است و هم اکنون به ازای هر ۱۰۱ زن سالمند فقط ۹۷ مرد سالمند در کشور داریم.

مسوول دبیرخانه شورای سالمندان کشور اظهار کرد: در آمارهای رسمی کشور ۹ استان بالای نرخ سالمندی هستند و در این میان استان گیلان با ۱۱درصد جمعیت سالمندی پیرترین استان کشور بوده و استان های مازندران و تهران در رده های بعدی قرار دارند.

براتی افزود: سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور بوده و کردستان چهارهمین استان سالمند کشور است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند هم اکنون ۱۲۱ هزار کردستانی سالمند هستند اما باید توجه کرد که این آمار تا ۱۵ سال آینده دو برابر خواهد شد.

براتی اظهار داشت: انتظار داریم در استان کردستان بنیاد غیردولتی فرزانگان هرچه سریع تر فعالیت خود را برای خدمت رسانی به سالمندان استان آغاز کند و تشکل های مردم نهاد ویژه سالمندان نیز تقویت شود و دبیرخانه سالمندی کشور نیز کمک های مالی را برای تقویت این تشکل ها به استان اهدا خواهد کرد.

** استاندار کردستان: سالمندان ریشه هویتی جامعه هستند

استاندار کردستان نیز در این نشست گفت: سالمندان ریشه هویتی جامعه بوده و باید کرامت و منزلت آنان در همه مواقع حفظ شود.

عبدالمحمد زاهدی افزود: در کردستان ۱۲۰هزار سالمند داریم که بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی خاطرنشان کرد: واقعا سالمندان ریشه های هویتی جامعه بوده و هرچه داریم از آنها داریم.

استاندار کردستان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل پیشرفت تکنولوژی شاهد شکاف بین نسل ها هستیم و این امر مشکلاتی را هم برای جامعه سالمندی و هم برای جامعه غیر سالمندی به وجود آورده است.

زاهدی افزود: باید به این مهم توجه کرد که ۲ نوع سالمند داریم یکی سالمند آماری و دیگری سالمند کیفی که نیازمند خدمات هستند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است همه خدمات مالی نباشد و یک سری خدمات روحی و روانی و حفظ کرامت سالمندان در راستای ارتقای روحی روانی آنان بسیار تأثیرگذار باشد.

استاندار کردستان در ادامه سخنان خود از مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان خواست با حضور و همراهی همه دستگاه های خدمت رسان فرهنگی، اجماعی و حمایتی هرچه زودتر کارت منزلت بازنشستگان استان طراحی و خدمات ارائه شده در قالب این کارت مشخص شود.