در بحث سالمندان، تاکید بهزیستی در رابطه با سالمندان نیازمند است

رئیس بهزیستی شهرستان بیرجند با اشاره به این که در بسیاری از مواقع در بحث سالمندان، از بازنشستگان و مستمری بگیران یاد می شود، تصریح کرد: تاکید ما در سازمان بهزیستی در رابطه با بحث سالمندان بیشتر در خصوص سالمندان نیازمند و آنان که فاقد گرفتن مستمری هستند، است.

پیش از ظهر امروز اولین جلسه شورای ساماندهی سالمندان مدیریت بهزیستی با حضور رییس و مسئولان بهزیستی شهرستان بیرجند، معاون خدمات شهری شهرداری، نماینده سازمان های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد، تامین اجتماعی، علوم پزشکی، ورزش و جوانان و…در محل بهزیستی بیرجند تشکیل شد.

منظور از ساماندهی سالمندان بهبود روش زندگی آنان است

علی فرازی مدیر توانبخشی بیرجند در خصوص ساماندهی سالمندان، اظهار  کرد: منظور از سامان دهی، بهبود روش زندگی و ارتقاء کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی است که با رعایت سیاست ها و خط مش هایی انجام می گیرد.

وی افزود: خط مشی های مذکور  شامل فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تایین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند در کشور، تاکید بر حفظ احترام و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم،انجمن ها و موسسات غیر دولتی می شود.

ارتقاء سطح سلامت جسمی و روحیاز اقدامات شورای سالمندان است

مدیر توانبخشی بهزیستی بیرجند تصریح کرد: شورای سالمندان می کوشد تا از طریق استفاده از ظرفیت های موجود استان، جلب مشارکت سالمندان  و توانمند سازی آنها باعث ارتقاء سطح سلامت جسمی و روحی آنان شود.

سالمندان باید ساماندهی شوند

فرازی بیان کرد: خوشبختانه آنچه مسلم است آن است که، اکثر سالمندان شهرستان بیرجند تحت سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستند ولی ساماندهی نشده اند.

مناسب سازی تعدادی از پارک های بیرجند جهت سالمندان

حسن خانزاد معاون خدماتی شهرداری بیرجند نیز در  رابطه به خدماتی که نوعا جهت سالمندان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در خصوص روان سازی حرکت معلولان در پارک های سطح شهر یکسری اقداماتی صورت گرفته و تعدادی از پارک ها در این خصوص مناسب سازی شده است.

شروع پروژه خانه مهر سالمندان در پارک دولت بیرجند

وی با بیان این که با همکاری انجام شده  با کانون مهر بازنشستگان (پارک آزادی)، آنجا محلی برای همفکری و نشست سالمندانئ در نظر گرفته شده است، یادآور شد: بحث احداث خانه مهر نیز در پارک خیابان دولت، این پروژه شروع شده و انشاءالله تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

دهقانی نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه با بیان این که سالمندان دو دسته هستند، اذعان داشت: یک دسته از سالمندان وابستگان به ادارات و سازمان های دولتی و دسته دیگر کسانی هستند که به هیچ نهادی، هیچگونه وابستگی ندارند.

لزوم انجام تمهیداتی در خصوص جلوگیری از افسردگی سالمندان

وی با اشاره به این نکته که لازم است یکسری تمهیداتی در خصوص جلوگیری از به انزوا کشیدن و افسردگی سالمندان صورت پذیرد، یادآور شد: ارائه بلیط های شنا،سینما و…به صورت رایگان و یا نیم بها در این خصوص بسیار می تواند نتیجه بخش باشد.

باید بنیاد فرزانگان فعال تر عمل کند

نماینده فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که لازم است بنیاد فرزانگان فعال تر از گذشته در خصوص سالمندان عمل کند، متذکر شد: باید اقداماتی صورت پذیرد، تا سالمندان بتوانند از خدمات بیمه، دندانپزشک، بینایی سنجی و… با تعرفه کم بهره مند گردند.

بحث سالمند نیازمند فرهنگ سازی است

علی احمدی نماینده سازمان تامین اجتماعی استان نیز در این جلسه با اشاره به این نکته که بحث سالمند در وهله اول نیازمند فرهنگ سازی است، اظهار داشت: باید افراد و خانواده ها احترام به سالمند را وظیفه خویش بدانند.

وی با بیان این که افراد سالمند با توجه به مقتضیات سنی خویش نیاز مبرمی به مساله درمان دارند، عنوان کرد: باید در این زمینه گامهای اساسی برداشته شود.

خدمت رسانی به سالمند باید مورد توجه جدی قرار گیرد

نماینده تامین اجتماعی خراسان جنوبی خدمت رسانی به سالمندان را از دیگر بحث های قابل طرح در این خصوص عنوان کرد و گفت: چون بسیاری از سالمندان جهت گرفتن حقوق و مسائل دیگر ناچار به خروج از منزل هستند اگر تمهیداتی صورت گیرد که خدمات به آنان، در درب منزل صورت پذیرد،قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت کما آن که سیاست تامین اجتماعی نیز بر غیرحضوری ارائه کردن خدمات است.

کلیه سالن های ورزشی بیرجند مناسب سازی شده اند

یکه خانی نماینده ورزش و جوانان بیرجند نیز در خصوص بحث مناسب سازی سالن های ورزشی، یادآور شد: خوشبختانه اکثر سالن های ورزشی شهرستان بیرجند مناسب سازی شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

استفاده سالمندان از استخرهای شنا به صورت نیم بها

وی از آمادگی سازمان ورزش و جوانان در جهت استفاده سالمندان از استخرهای شنای شهرستان بیرجند به صورت نیم بها خبر داد و ابراز کرد: همچنین این آمادگی وجود دارد که خانه های ورزشی در سطح روستاها نیز به صورت صد درصد رایگان در خدمت سالمندان قرار گیرد.

شایسته بودن اجرای طرح تکریم سالمندان

یکه خانی با اشاره به این مساله که سالمندان ما در سطح جامعه، بیشتر از هر چیز دیگری تشنه محبت هستند، اضافه کرد: پیشنهاد بنده این است که اگر طرح تکریم سالمندان مبنی بر ارائه خدمات در سازمان های مختلف به آنان خارج از نوبت، به صورت بخشنامه ای صورت پذیرد، این امر بسیار اقدام مثبتی خواهد بود.

اهدای کمک موردی به سالمندان توسط هلال احمر

صحرایی نماینده هلال احمر نیز در این جلسه با بیان این که این سازمان، دارای واحد داوطلبان است،گفت: این واحد به سالمندان کمک های موردی اهدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هلال احمر در مناسبت های مختلف تیمی متشکل از پزشکان متخصص و عمومی، دندانپزشک، پرستار و…جهت مداوای رایگان نیازمندان و محرومان روستا از جمله سالمندان ارائه می نماید.

حفظ استقلال فردی سالمندان از ماموریت های شورای سالمندان است

حسن شرفی رئیس بهزیستی شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از ماموریت های شورای ملی سالمندان، ایجاد فضای لازم در راستای توانمند سازی سالمندان و حفظ استقلال فردی و کرامت و منزلت این قشر در خانواده و جامعه مطرح است.

وی افزود: شورای ملی سالمندان با بسیج دستگاه های مرتبط در امر خدمت رسانی به سالمندان تلاش می کند سیاست گذاری و ایجاد سیستم یکپارچه و منسجم، خدمات جامع سالمندی را در کشورمان گسترش داده و از این طریق به افزایش سطح کیفیت زندگی سالمندان و رعایت تکریم و جایگاه اجتماعی آنان کمک کند.

بیشترین تاکید بهزیستی بر روی سالمندان نیازمند است

رئیس بهزیستی شهرستان بیرجند با اشاره به این که در بسیاری از مواقع در بحث سالمندان، از بازنشستگان و مستمری بگیران یاد می شود، تصریح کرد: تاکید ما در سازمان بهزیستی در رابطه با بحث سالمندان بیشتر در خصوص سالمندان نیازمند و آنان که فاقد گرفتن مستمری هستند، است.

درمان سالمندان روستایی باید به صورت ویژه صورت گیرد

شرفی در رابطه با مساله درمان سالمندان روستایی نیز گفت: با توجه به این که تعداد زیادی از سالمندان روستایی به دلیل کهولت سن و بقیه دلایل زمین گیر شده اند، اگه تمهیداتی صورت گیرد که پزشکان جهت درمان آنان به داخل منزلشان مراجعه نماید، بسیار راهگشا خواهد بود.

باید در جامعه به باور احترام به سالمندان برسیم

وی ضمن تاکید بر احترام سالمندان در جامعه، با اشاره به این که همگی ما باید به باور احترام به سالمندان برسیم، افزود: وقتی به فرزندان مان نمی توانیم آموزش درست رفتار کردن با سالمندان را بدهیم، چطور می توان از دستگاه ها در این خصوص، تقاضای عهمکاری داشت؟.

عمده حمایت سالمندان بر دوش کمیته امداد است

رئیس بهزیستی شهرستان بیرجند از فعالیت سازمان بهزیستی در ۵۰ حوزه متفاوت خبر داده و یادآور شد: عمده حمایت از قشر سالمند بر دوش کمیته امداد است.

بنیاد فرزانگان یک نهاد خصوصی است

شرفی از بالا بودن تعداد آمار سالمندان در جامعه خبر داد و اذعان داشت: بنیاد فرزانگان یک نهاد کاملا خصوصی است و خدمات آن در خصوص سالمندان چندان بسنده نیست.

وی در پایان گفت: سالی یک مرتبه سالمندان را به اردوهای سیاحتی و زیارتی می بریم که این مساله سبب شادی و خرسندی آنان شده و امیدواریم که روز به روز بتوانیم خدمات شایسته تری را به این قشر عزیز ارائه کنیم.