نخستین مرکز روزانه خدمات سالمندان سرایان افتتاح می‌شود

جواد رجبی سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته بهزیستی مرکز روزانه خدمات سالمندان در سرایان راه اندازی می‌شود، گفت: در این هفته طرح CBR افاغنه نیز در خراسان جنوبی همزمان با ۱۴ استان دیگر اجرایی می‌شود.

جواد رجبی سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته بهزیستی مرکز روزانه خدمات سالمندان در سرایان راه اندازی می‌شود، گفت: در این هفته طرح CBR افاغنه نیز در خراسان جنوبی همزمان با ۱۴ استان دیگر اجرایی می‌شود.

جواد رجبی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: آغاز هفته بهزیستی از ۲۰ تا ۲۶ تیرماه است که هرساله به صورت کشوری برنامه‌هایی را در سطح استان اجرا می‌کنیم و امسال با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری شعار هفته بهزیستی نیز “تنها همه باهم” نامگذاری شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته بهزیستی در خراسان جنوبی افزود: شناسایی برنامه‌ها، اطلاعات و برنامه ریزی با محوریت توانمندسازی، اشتغال و مسکن، تقابل فرهنگ سازی سنتی قدیم و پرداختن به معضلات اجتماعی که جامعه را در بر می‌گیرد در دستور کار است.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته توانمندسازی جزو برنامه‌های ما بود، گفت: بازدید مدیران وزارت رفاه و بهزیستی از استان، افتتاح کارگاه معلولان شهرستان خوسف، افتتاح خانه فرزندان امام علی(ع) در آرین‌شهر، افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های جامعه هدف، افتتاح کلینیک مددکاری، برگزاری جشن عمومی و تقدیر از نخبگان و ورزشکاران، افتتاح مرکز ژنتیک غیردولتی و افتتاح کلینیک همیار از اهم برنامه‌‎های هفته بهزیستی در خراسان جنوبی است.

رجبی افزود: در حوزه توانبخشی مراکز روزانه بالغ بر ۶۲۰ نفر خدمات دریافت می‌کنند و ۵ هزار و ۱۲۹ نفر نیز در سال گذشته از خدمات کلینیک‌های توان پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی بهره‌مند شدند.

5ine__dsc0076

وی با اشاره به افتتاح مرکز اوتیسم در بیرجند اظهار داشت: این مرکز سال گذشته در شهرستان بیرجند افتتاح شد و یازدهمین کتابخانه دیجیتال کشور  نیز در این شهرستان ر سال گذشته افتتاح شد و در مراکز توان بخشی مراقبتی ۵۴۷ نفر در مراکز شبانه روزی مقیم بودند و ۴۹۳ نفر خدمت در منزل به سالمندان، بیماران مزمن و معلولان ارائه شد.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح خانه سالمندان در شهرستان طبس گفت: این خانه در سال گذشته افتتاح شد و در طرح CBR در سال گذشته ۸۰ درصد از جمعیت روستایی از خدمات این طرح بهره بردند و همچنین یک هزار و ۷۸ دانش آموز و ۲۲۴ دانشجو خانواده تحت حمایت بهزیستی از خدمات مشاوره ای برخوردار شدند.

رجبی با اشاره به اینکه امسال طرح پیشگیری از معلولیت در استان اجرا می‌شود، افزود: طرح پیشگیری از معلولیت در چهار شهرستان بیرجند، قاین، سرایان و طبس اجرا می‌شود و در خراسان جنوبی در حال حاضر ۴ مرکز غیر دولتی ژنتیک فعالیت می‌کنند.

وی از تقویت مراکز ژنتیک خراسان جنوبی خبر داد و اظهار داشت: امسال از برنامه‌های بهزیستی استان تقویت مراکز ژنتیک است و در حوزه توانبخشی ۲ مرکز حرفه آموزی بالای ۱۵ سال در خراسان جنوبی فعال است.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی از صدور کارت هوشمند معلولیت خبر داد و گفت: مرحله جمع آوری اطلاعات معلولانی که پرونده دارند از امسال آغاز می‌شود و در این کارت‌ها تمامی سوابق افراد معلول وخدماتی که از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند از هنگام تشکیل پرونده در آنها ثبت می‌شود.

رجبی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا امسال صندوق درمان مددجویان بهزیستی را گسترش دهیم، افزود: راه اندازی بنیان فرزانگان در قاین و بشرویه و اجرای طرح CBR افاغنه در خراسان جنوبی همزمان با ۱۴ استان دیگر برای جامعه معلول خراسان جنوبی اجرا می‌شود که این هم یکی از برنامه‌های هفته بهزیستی است.

وی با اشاره به حوزه پیشگیری اظهار داشت: در سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک، مشاوره تلفنی، مهارت زندگی، طرح غربالگری شنوایی وبینایی بهره بردند و برای نخستین بار طرح غربالگری بینایی و شنوایی به صورت ۱۰۰ درصدی در خراسان جنوبی انجام شد.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از رشد ۲۰۰ درصدی برخوردار بود، گفت: ۶۸۴ نفر سرپرست خانوار شهری و هزار و ۲۲۹ سرپرست زن روستایی و عشایری از بیمه برخوردار هستند و ۹ هزار دفترچه بیمه سلامت مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی دارند.

رجبی افزود: ۱۲۹ مهد کودک شهری و ۱۵۳ مهد کودک روستایی در خراسان جنوبی داریم که ۵ هزار و ۳۵۷ نفر در مهدهای شهری، ۴ هزار و ۱۷۳ نفر در مهدهای روستایی خدمات می‌گیرند و ۷۵۰ خانوار و کودک از کمک هزینه شهریه مهد کودک برخوردار شدند.