تکریم سالمندان زمینه ساز ایجاد روحیه تلاش برای جوانان است

علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: تکریم سالمندان زمینه ساز ایجاد روحیه کار و تلاش مضاعف در بین جوانان است و می تواند به عنوان محرک حوزه های مختلف عمل کند.

علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: تکریم سالمندان زمینه ساز ایجاد روحیه کار و تلاش مضاعف در بین جوانان است و می تواند به عنوان محرک حوزه های مختلف عمل کند.

علیرضا رادفر روز پنجشنبه در جلسه شورای سالمندان آذربایجان غربی افزود: حفظ شان و حرمت سالمندان در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است که البته این جایگاه در سالهای اخیر خدشه دار شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته نه چندان دور برای سالمندان حرمت زیادی وجود داشت ولی امروزه این امر کمی ضعیف تر شده است که باید برای بهبود این وضعیت، فعالیت های فرهنگی صورت گیرد.

وی در ادامه بر توجه ویژه مدیران و کارکنان ادارات به سالمندان و بازنشستگان تاکید کرد و ادامه داد: در نظام اداری کشور، برنامه ای برای تکریم بازنشستگان، استفاده از تجربه های آنان و آماده کردن کارکنان برای بازنشستگی وجود ندارد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: اگر می خواهیم که جوانان با روحیه مضاعف و تلاش بیشتر در محیط های اداری کار کرده و زمینه تعالی دستگاههای اجرایی را فراهم کنند باید به بازنشستگان و با تجربه ها در این محیط ها احترام زیادی قائل شویم.

رادفر بر بهبود مبلمان شهری با در نظر گرفتن نیازهای سالمندان نیز تاکید کرد و گفت: ارائه خدمات عمومی به سالمندان باید در برنامه ریزی ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: می توان در این راستا از ظرفیت های سازمانهای مردم نهاد استفاده کرد.

81670030-70012663

وی همچنین به موضوع افزایش تعداد سالمندان در آینده نزدیک در آذربایجان غربی و کشور پرداخت و اضافه کرد: باید با برنامه ریزی مناسب برای دهه های آینده تمهیدات خوبی داشته باشیم چراکه طبق پیش بینی ها در آن سالها با سیلی از جمعیت سالمند روبرو خواهیم بود و اگر ارائه خدمات به این قشر تدبیر نشود، مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی همچنین بر اجرای سیاست های جمعیتی مورد تاکید مقام معظم رهبری در راستای جلوگیری از سالمند شدن جامعه در سالهای آینده تاکید کرد.

راضیه خدادوست مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سالمندی در استان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۸ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: این رقم ۷٫۳۳ درصد جمعیت استان است که البته کمتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: طبق پیش بینی ها در آینده با دو سونامی سالمندی سهم جمعیتی سالمندان در کشور به ۸٫۲ و ۱۰ درصد می رسد که به تبع آن سهم جمعیتی این قشر در استان نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: برای مقابله با تبعات این سونامی ها باید برنامه ریزی های ویژه ای داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد بالای ۶۰ سال در هر کشوری سالمند نامیده می شوند.

طبق این تعریف در حال حاضر نزدیک به شش میلیون نفر در ایران سالمند هستند.