برگزاری جلسه شورای ساماندهی سالمندان دراستانداری مرکزی

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی گفت با خرد جمعی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و برنامه ریزی دقیق می توان حرمت و جایگاه سالمندان را حفظ کرد

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی گفت با خرد جمعی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و برنامه ریزی دقیق می توان حرمت و جایگاه سالمندان را حفظ کرد

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان با ریاست حسن بیگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی ، دکتر رفیعی مدیرکل بهزیستی ، غلامرضا ونایی معاون امورتوانبخشی بهزیستی استان وبرخی از مدیران ومسوولین دستگاههای اجرایی در سالن استانداری مرکزی برگزار گردید.

حسن بیگی معاون سیاسی وامنیتی استانداری مرکزی در این جلسه با بیان اینکه با خرد جمعی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و برنامه ریزی دقیق می توان حرمت و جایگاه سالمندان را حفظ کرد افزود: حساس کردن جامعه نسبت به بحث سالمندان و پیش بینی نیازهای اساسی آنها و ارائه خدمات رفاهی از جمله بهداشتی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی مطلوب به سالمندان با حفظ احترام و کرامت آنها از اهداف این شورا می باشد.

حسن بیگی در بخش دیگری از سخنان خود بر حل مسائل و مشکلات این قشر با استفاده از تمام ظرفیت ها تاکید کرد و گفت: آموزه های دین اسلام احترام به سالمندان و افراد کهن سال را یک امر ضروری دانسته و ما نیز باید این امر را جدی گرفته و زمینه های لازم را برای زندگی بهتر و حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان فراهم کنیم.

13940403125046_21829900

معاون سیاسی وامنیتی استانداری مرکزی در پایان سخنان خود با مهم دانستن مسایل سالمندان استفاده از توانمندیها، اشتغال، تنهایی و دیگر مسائل سالمندان را از مواردی دانست که باید به آن پرداخته شود.

دکتر بهروز رفیعی مدیر کل بهزیستی استان درجلسه شورای ساماندهی سالمندان منظور از ساماندهی سالمندان را بهبود روش زندگی وارتقاء کیفیت آن ، ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان ازطریق ارائه خدمات رفاهی ،بهداشتی، درمانی و توانبخشی دانست وافزود : این مهم با فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند درجامعه، حفظ موقعیت وجایگاه سالمند درجامعه، تامین حداقل نیازهای اساسی سالمندان، حفظ احترام وحرمت سالمند وفراهم ساختن امکان مشارکت مردم ،انجمن ها وموسسات غیر دولتی ورعایت سیاستهای موجود انجام می پذیرد.

دکتر رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه چنانچه امروز برای مقوله سالمندی برنامه‌ریزی نشود به طور قطع در سالهای نزدیک باید درصدد رفع معضل سالمندی باشیم گفت : کشورهایی که از سالهای بسیار دور به فکر نفع این معضل بودند امروز بیان می‌کنند که در مقابل این پدیده غافلگیر شده‌اند.

وی لازمه داشتن جامعه سالم را توجه به سالمندان عنوان نمود و اظهار داشت: ارائه خدمات به سالمندان معلول در حوزه توانبخشی یکی از فعالیت های بهزیستی است.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی خدمات نگهداری مراقبتی ،مراکز شبانه روزی ،خدمات ویزیت در منزل توسط کادر تخصصی،ارائه خدمات مراقبتی در منزل و…را جزو خدماتی معرفی نمود که بهزیستی در حال حاضر به سالمندان ارائه می دهد.

این مسئول ابراز داشت: با توجه به اعتقادات مذهبی و آموزه‌های دینی بیشتر سالمندان در نزد خانواده‌ها زندگی می‌کنند و در صد کمی از خانواده‌ها که قادر به نگهداری از سالمندان خود به دلیل بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیستند آنان را به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی می‌سپارند.

غلامرضا ونایی معاون امورتوانبخشی بهزیستی استان مرکزی نیز با اشاره به این موضوع که جامعه، هنوز به طور شایسته موضوع سالمندی را مورد توجه قرار نداده است گفت : سالمندان ذخایر پر بهای انسانی هستند و باید با استفاده از ظرفیت دستگاهها برای فرهنگ سازی درخصوص تکریم سالمند در جامعه بکوشیم.

وی تصریح کرد: سیاستهای پیشنهادی جهت پیگیری در شورای ملی سالمندان، ایجاد فرهنگ صحیح در خصوص مسایل سالمندی با رویکرد دینی، آموزش برخورداری از زندگی سالم و اجتناب از رفتارهای پرخطر،ایجاد پوشش کامل بیمه ای و رفاهی، ایجاد فرصت مشارکت سالمندان در روند توسعه جامعه، ایجاد زمینه حضور سالمندان در کنار خانواده، توجه ویژه به نیازهای زنان سالمند، تقویت نقش نهادهای مردمی مرتبط، تخصصی شدن رویکردهای بهداشتی (طب پیشگیری)، درمانی و توانبخشی سالمندان  و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان می باشد