اجرایی شدن سند ملی سلامت سالمندان در شرایط فعلی ضروری است

محمد رضا تایش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تنظیم و اجرایی شدن سند ملی سلامت سالمندان در شرایط فعلی را ضروی دانست.

محمد رضا تایش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تنظیم و اجرایی شدن سند ملی سلامت سالمندان در شرایط فعلی را ضروی دانست.

به گزارش روز پنجشنبه دفتر این نماینده، محمد رضا تایش در جلسه ای به منظور راه اندازی مرکز تحقیقات و کلینیک طب سالمندی اردکان افزود: پدیده سالمندی یک فرآیند زیستی و امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل توقف است. وی گفت: طبق آمار سازمان ملل ، جمعیت ۵ درصدی فعلی سالمندان جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۴/۸ درصد یعنی حدود یک میلیارد نفرخواهد رسید ایران نیز به دلایل مختلف از جمله ارتقای سطح بهداشت و درمان و افزایش سن امید به زندگی و روند کاهش موالید در سالهای اخیر، از این امر مستثنی نبوده و مسئولان امر باید خود را برای مدیریت موج سالمندی در آینده آماده کنند.

تابش اضافه نمود: بنا به اعلام مرکز آمار، ۲/۸ درصد جمعیت فعلی ایران سالمند و با توجه به پیش بینی این مرکز تا سال ۱۴۲۵، این میزان به ۲۲ درصد یعنی قریب به ۲۵ میلیون سالمند خواهد بود که ضرورت دارد از هم اکنون خود را برای مقابله با این پدیده مهیا کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر ضرورت توجه به آموزه های دینی و فرهنگی خانواده ها برای تکریم سالمندان و اهتمام ویژه به بنیانهای مذهبی و فرهنگی در این خصوص عنوان داشت: پدیده پنهان سالمندی یکی از چالشهای اصلی نظام بهداشت و درمان و تامین اجتماعی است اما باید قبل از تبدیل آن به یک بحران چاره جویی کرد.

81608299-6452733

نماینده مردم اردکان اظهار داشت: تنظیم و اجرایی شدن سند ملی سلامت سالمندان در شرایط فعلی یک ضرورت است تا بر اساس آن نسبت به حفظ منزلت این قشر و حل مسائل مربوط به سلامت جسمی و روانی سالمندان، نحوه مراقبت از آنها، شیوه های خودمراقبتی، چگونگی اقدامات و حمایت خانواده ها،مشارکت خیرین در این امر و نظایر آن برنامه ریزی و اقدام نمود.

عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه می بایست مرکز تحقیقات و کلینیک طب سالمندی اردکان بسیار زودتر کار خود را آغاز می کرد گفت: متاسفانه این امر در پیچ و خم امور اداری بین سازمانها و وزارتخانه ها، مغفول ماند که ضرورت دارد با توجه به ابراز تمایل مسئولان ذیربط وزاتخانه و سازمان بهزیستی، این مسئله مورد پیگیری جدی تر قرار گیرد تا به کمک مسئولان استان و شهرستان و خیرین ،بیش از این شاهد تاخیر در راه اندازی این مرکز تحقیقاتی نباشیم.

در این جلسه همچنین نماینده مردم اردکان با حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور تلفنی مذاکره نمود و مقرر شد ظرف شش ماه آینده این دانشگاه نسبت به تصویب چارت سازمانی مربوطه اقدام تا مقدمات جذب اعضای هیات علمی و دانشجوی این مرکز مهیا شود.

همچنین در این جلسه که مدیرکل بهزیستی استان، فرماندار، شهردار، هیات امنای موسسه خیریه مجد نیز حضور داشتند مقرر شد با اعتبار تخصیص یافته در بدو امر یکی از مراکز تحت مدیریت بهزیستی، تعمیر و تجهیز گردد و بزودی نیز جلسه نهایی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردد.

مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور واقع در اردکان شامل سه واحد سرای سالمندان، تحقیقات سالمندی و کلینیک طب سالمندان است که سال گذشته فاز اول آن شامل سرای سالمندان راه اندازی شد و با پیگیری های انجام شده بزودی ، فاز دوم و سوم این مرکز نیز آغاز بکار می کند.