افزایش تعداد سالمندان مجهول‌الهویه در کشور

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: رها شدن به معنای مجهول الهویگی وجود دارد، اما خیلی زیاد نیست و ضروری است، صحت و سقم برخی از گزارش‌ها را مورد بررسی قرار داد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: رها شدن به معنای مجهول الهویگی وجود دارد، اما خیلی زیاد نیست و ضروری است، صحت و سقم برخی از گزارش‌ها را مورد بررسی قرار داد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اظهارات اخیر وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی مبنی بر افزایش تعداد سالمندان رها شده گفت: اگر منظور از رهاسازی سالمندان، افزایش تعداد سالمندان مجهول‌الهویه در کشور است؛ می‌توان به این موضوع تاکید کرد که تعداد این گروه از سالمندان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد سالمندان مجهول‌الهویه دلایل متعددی دارد؛ ادامه داد: گاهی سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات شناختی است که باعث می‌شود قوای عقلی وی کفایت و توانایی لازم را نداشته باشد. در چنین شرایطی ممکن است سالمند از خانه خارج شده و بعد رها شود.

براتی سده با اشاره به برخی خانواده‌هایی که ممکن است سالمندان خود را از خانه اخراج کنند؛ خاطرنشان کرد: تعداد چنین خانواده‌هایی بسیار کم است لذا ضروری است مفهوم سالمند رها شده را ابتدا تعریف کنیم. اما آمار نشان می‌دهد درحال حاضر بیشتر سالمندان ما در خانواده زندگی می‌کنند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با یادآوری وجود ۶ میلیون و صد سالمند در کشور طی سرشماری سال ۹۰، اظهارکرد: آمار نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون نفر از این سالمندان در کنار خانواده‌ها خود هستند و خوشبختانه فرهنگ ایرانی اسلامی هنوز در جامعه ما نمود دارد.

IMG_0276
۲۰ درصد سالمندان تنها هستند

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از سالمندان ما تنها هستند؛ متذکرشد: تنهایی سالمند با رها شدن سالمند فرق می‌کند. تنهایی یعنی ممکن است سالمندی همسر خود را از دست داده و تنها زندگی می‌کند. درچنین شرایطی سالمند در خانه خود زندگی کرده و افراد خانواده به او سر می‌زنند. چنین سالمندی اگرچه تنهاست اما رها شده نیست.

این روانشناس اضافه کرد: رها شدن به معنای مجهول‌الهویه بودن داریم اما آمار آن خیلی بالا نیست و ضروری است صحت و سقم  برخی از گزارش‌ها  بررسی شود. هرچند می‌پذیریم سالمند معتاد رها شده در جامعه یا سالمند دارای بیماری روانی مزمن که در خیابان باشد؛ داریم.

براتی سده تاکید کرد: براساس آخرین آمار تعداد سالمندانی که در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی زندگی می‌کنند؛ ۲۱ هزار نفر است. یعنی از ۶ میلیون و صد سالمند کشور تنها ۲۱ هزار نفر در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند که همه این افراد؛ رها شده یا مجهول‌الهویه نیستند و خانواده‌ها به ملاقات آنان می‌آیند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تصریح کرد: ضروری است مفهوم سالمندان رها شده؛ احصا شود چراکه ما دارای تعهداتی بین‌المللی در خصوص سالمندان هستیم. برنامه‌ عمل مادرید درباره حقوق سالمندان است که امسال ما نیز باید گزارش عملکرد خود در این زمینه را به سازمان ملل ارائه کنیم و نامه درخواست این سازمان توسط وزارت امور خارجه به ما داده شده است.

وی تاکید کرد: ممکن است ‌‌NGOها برای بزرگ‌نمایی برخی مسائل، مواردی را مطرح و به گوش مسئولان برسانند که لازم است در این خصوص فکر شده و آمار واقعی ارائه شود.

براتی سده  ادامه داد: در حال حاضر سالمند رها شده به معنای سالمند مجهول‌الهویه‌ای که خانواده او را از خانه بیرون کند؛ در جامعه نداریم. به عبارت دیگر سالمندان تنها، مجهول‌الهویه یا مبتلا به آ‍لزایمری که توانایی نگهداری از خود را ندارند؛ در جامعه وجود دارد اما اوضاع آنقدر حاد نیست و باید به صورتی مطرح شود که فرهنگ والای اسلامی ما منکوب نشود.