۵۰ درصد سالمندان ایرانی بی‌دندان هستند!

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در حاشیه مراسم رونمایی از سند تحول سلامت بهداشت دهان و دندان گفت: ۵۰ درصد سالمندان ایرانی فاقد دندان هستند.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در حاشیه مراسم رونمایی از سند تحول سلامت بهداشت دهان و دندان گفت: ۵۰ درصد سالمندان ایرانی فاقد دندان هستند.

سعید عسگری افزود: هر کودک ۱۲ ساله ایرانی هم اکنون ۹/۲ دندان پوسیده دارد و قرار است با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان، تا ۶ سال آینده این شاخص در بین دانش‌آموزان به زیر یک برسد.

وی در مراسم رونمایی از سند تحول سلامت بهداشت دهان و دندان گفت: امروزه نتایج مطالعات نشان می‌دهد که وضعیت شاخص‌های سلامت دهان مردم ایران مناسب نبوده و سیر پس‌رونده‌ای را با افزایش سن نشان می‌دهد.

وی افزود: براساس نتایج آخرین بررسی میزان DMF در کودکان ۱۲ ساله ایرانی که نشان‌دهنده تعداد دندان‌های پوسیده کشیده شده و پر شده در یک گروه یا رده سنی ویژه است، در سال ۹۱ عدد ۹/۲ را نشان می‌داد.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان ادامه داد: تقریبا حدود ۸۲ درصد این شاخص را دندان‌های پوسیده و ۳ درصد را دندانهای از دست رفته و الباقی را دندان‌‌های ترمیم شده در این کودکان تشکیل می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که میزان این شاخص در سن ۱۵ سالگی به ۲/۳ رسیده و تعداد دندان‌های پوسیده ۷۵ درصد بوده است.

عسگری با بیان اینکه این فرایند تخریبی در رده‌های سنی بالاتر فزاینده است، گفت: این شاخص در سنین ۳۵ تا ۴۴ سالگی به عدد ۲/۱۳ می‌رسد که میزان دندان‌های پوسیده ۶/۳۲ درصد بوده ولی مقدار دندان‌های کشیده شده ۴۰ درصد را  می‌‌‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مردم ما در سنین ۶۵ تا ۷۴ سالگی حدود ۸۴ درصد دندان‌‌های خود را از دست داده‌‌اند و این بدان معناست که بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی فقدان دندان هستند.

13930806000502_PhotoA

دبیر شورای سلامت دهان و دندان به نقش کلیدی و موثر سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی مردم اشاره کرد و گفت: سلامت عمومی مردم از یک سو و تاثیر مخرب هزینه‌‌های تحمیلی ناشی از اقدام درمانی آن در حوزه اقتصاد خانواده به علت گران‌ بودن بهای این خدمات از سوی دیگر سبب شده که امروزه بهبود وضعیت نظام ارایه خدمات سلامت دهان جزو مطالبات عمده و جدی مردم گردد.

عسگری با اشاره به سیاست دولت یازدهم گفت: براساس نگاه ریاست‌ جمهوری و اهمیت مقوله توسعه انسانی در کشور بخش سلامت به عنوان یکی از سه اولویت اصلی سیاست‌‌های کلان دولت مطرح شد که نشان از آگاهی کامل دولت از مطالبات واقعی جامعه دارد و در این راستا وزارت بهداشت پس از بررسی‌های کارشناسانه طرح تحول نظام سلامت را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه شورای سلامت دهان و دندان از تعدادی از نخبگان‌،‌ دانشمندان و مدیران با تجربه دندانپزشکی زیر نظر وزیر بهداشت تشکیل شده است گفت: این شورا با توجه به فرصت ایجاد شده طی یک سال فعالیت خود توانست سند سیاست‌‌ سلامت دهان و دندان را طی دو طرح کشوری در حوزه بهداشت و خدمات سلامت محور دندانپزشکی عملیاتی کند.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان خاطر نشان کرد: براساس تفاهمنامه منعقد شده میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش طرح «ارتقای سلامت دهان دانش‌آموزان کشور» در حال عملیاتی شدن است که بر این اساس تمام دانش‌آموزان مدارس کشور طی یک دوره ۶ ساله تحت پوشش خدمات ارتقایی،‌ پیشگیرانه و سلامت محور دندان قرار گرفته و مورد نظارت مداوم قرار می‌گیرند تا شاخص DMF آنها در پایان این دوره به کمتر از یک برسد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان نیز در مراسم آغاز به کار طرح تحول سلامت دهان و دندان که صبح یکشنبه در تالار امام جواد ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: من خیلی موافق اعلام آغاز این طرح نبودم و ترجیح می‌دهم کار شروع شود و بعد آن را اعلام کنیم. چرا که از فردا نگران این هستم که بگویند طرح تحول سلامت دهان چه شد(!) آنچه قرار است در این طرح اتفاق بیفتد، عمدتا موضوع پیشگیری است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر همراهی بیمه‌های پایه برای اجرای موفق طرح تحول سلامت دهان توضیح داد: امیدوارم کاری که دوستان ما شروع کرده‌اند، باعث روسیاهی ما نشود و بقیه زحماتی که از یکسال گذشته در طرح تحول نظام سلامت آغاز شده است، از بین نرود.

هاشمی از ایجاد کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌های تخصصی دندان‌پزشکی خبر داد و اضافه کرد: توسعه این مراکز به معنی تقویت بخش خصوصی است.

وی با بیان این مطلب که با هم‌افزایی و کار تیمی می‌توان خدمات مناسبی را به مردم ارائه داد، ادامه داد: متاسفانه اشتباه دو دهه قبل مجلس شورای اسلامی در دادن مجوز به بهداشت‌کاران دهان و دندان نباید در برنامه پیش‌‌رو تکرار شود و دندان‌پزشکان از همکاری با این طرح دلسرد شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما باید به اصل کار توجه کنیم و از حاشیه‌ها دور بمانیم. تصمیم‌سازی منجر به کاهش مشکلات مردم در بخش سلامت دهان و دندان خواهد شد.