فعالیت ۲۳۰۰ مرکز نگهداری سالمندان در کشور

علی ربیعی در حاشیه دیدار نوروزی رئیس جمهور با سالمندان بستری در خانه سالمندان پارسایان تهران گفت: حدود ۲۳۰۰ مرکز نگهداری از سالمندان و کودکان بی سرپرست در کشور فعالیت می کند. علی ربیعی در حاشیه دیدار نوروزی رئیس جمهور با سالمندان بستری در خانه سالمندان پارسایان تهران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و […]

علی ربیعی در حاشیه دیدار نوروزی رئیس جمهور با سالمندان بستری در خانه سالمندان پارسایان تهران گفت: حدود ۲۳۰۰ مرکز نگهداری از سالمندان و کودکان بی سرپرست در کشور فعالیت می کند.

علی ربیعی در حاشیه دیدار نوروزی رئیس جمهور با سالمندان بستری در خانه سالمندان پارسایان تهران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در این مراکز تعداد متغیری از سالمندان از ۵ نفر تا ۱۰ نفر به بالا و در برخی مراکز مانند کهریزک شمار بیشتری از این افراد نگهداری می شوند.

وی افزود: در مجموع با توجه به ورودی و خروجی سالمندان به این مراکز همواره حداقل ۲۰ هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند.

ربیعی گفت: غیر از مراکز نگهداری از سالمندان حدود ۱۶ هزار کودک بی سرپرست را نیز در چنین مراکزی نگهداری می کنیم که برخی از این کودکان دارای خانواده شده اند.

وی افزود: ما سه نوع خانواده در بهزیستی تعریف کرده ایم ؛ خانواده اصلی که قادر به نگهداری از کودکان نبودند و سعی کرده ایم با کمک مالی به آنان شرایط نگهداری از کودکانشان را فراهم کنیم.

ربیعی اضافه کرد: عنوان دیگر ، خانواده نزدیک یعنی اقوام کودکان بی سرپرست است که وضع مالی مناسبی ندارند و سعی کرده ایم با تقویت مالی این خانواده ها زمینه نگهداری از این کودکان را برایشان فراهم کنیم.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: گروه دیگر خانواده حمایتی نام دارند که داوطلبانه مسئولیت نگهداری از این کودکان را به عهده گرفته اند.

وی گفت: برخی مقررات مربوط به این موضوع دارای اشکال بود که پارسال سعی کردیم آن را تسهیل کنیم و امسال نیز شعار {بهزیستی در خانه} را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد به نحوی که تسهیلات بیشتری قائل خواهیم شد و مقررات را ساده تر خواهیم کرد.

3

ربیعی افزود: با قوه قضائیه نیز در این باره همکاری های نزدیکی داشته ایم و توانسته ایم آیین نامه ها را اصلاح کنیم.

وی همچنین گفت: برخی افراد دارای معلولیت ذهنی بسیار شدیدند که قابل واگذاری نیستند که این افراد را خودمان در مراکز کار نگهداری می کنیم.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اقدام رئیس جمهور در سرکشی به مراکز نگهداری از سالمندان ، جانبازان و کودکان بی سرپرست در مناسبت ها افزود: هدف بسیار مهم ما در این زمینه این است که گفتگوی اجتماعی درباره خیر جمعی را در ایران افزایش دهیم.

وی گفت: رئیس جمهور مدت هاست که در مناسبت های سوگواری و شادی های ملت در کنار خانواده بزرگ بهزیستی حضور می یابد.

ربیعی با تاکید بر گسترش خیرخواهی در جامعه افزود: نباید اجازه دهیم کسی تنها بماند. رابطه مردم با مردم ، گروه های اجتماعی با یکدیگر و مردم با دولت و مسئولان باید افزایش یابد تا بتوانیم مسئولیت های اجتماعی بیشتری را در سال ۹۴ احیا کنیم.

وی با اشاره به ارزش های ملی و دینی فراوان اضافه کرد: ما می توانیم برنامه ریزی ها را تسهیل کنیم و زمینه را فراهم کنیم که هیچ کس تنها نماند و همه بتوانیم خیر جمعی را افزایش دهیم.

ربیعی گفت: حضور آقای روحانی نمادی است مبنی بر این که حتی رئیس جمهور هم نمی خواهد اینها تنها بمانند و در کنار گروه های اجتماعی که کمتر دیده می شوند و صدایشان شنیده نمی شود حضور دارد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچنین توجه به تولید ، ایجاد شغل و رونق اقتصادی را بزرگترین هدیه دستگاه های دولتی دانست که امسال با برنامه ریزی بهتر می توانند در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به جهت دار کردن برنامه های رفاهی برای طبقات پایین اجتماع ، پیگیری نظام چند لایه تأمین اجتماعی و بیمه اجتماعی برای همه ایرانیان و ایجاد مسکن های حمایتی برای همه ایرانیان با مشارکت وزارت راه و شهرسازی را دو اقدام مهم وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در سال جدید برشمرد.

رئیس جمهور در نخستین برنامه نوروزی با حضور در خانه سالمندان پارسایان از شماری از سالمندان بستری در این مرکز عیادت کرد و سال نو را به آنان تبریک گفت.