محبت و توجه کردن به سالمندان از مهمترین نیازهای این عزیزان است

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: محبت و توجه کردن به سالمندان که کوله باری از تجربه و دانایی هستند از مهمترین نیازهای این عزیزان است. به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، دوران سالمندی زمانی است که سالمندان بیش از پیش نیازمند توجه و محبت فرزندان و اطرافیان هستند و همه باید به این عزیزان […]

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: محبت و توجه کردن به سالمندان که کوله باری از تجربه و دانایی هستند از مهمترین نیازهای این عزیزان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، دوران سالمندی زمانی است که سالمندان بیش از پیش نیازمند توجه و محبت فرزندان و اطرافیان هستند و همه باید به این عزیزان احترام گذاشته و آنها را مورد محبت خود قرار دهند چرا که احترام گذاشتن به سالمندان و حفظ کرامت انسانی این عزیزان امری ضروری و از تاکیدات دین مبین اسلام است.

سالمندان سرمایه های ارزشمندی برای جامعه هستند و می توانند کوله بار تجربه ای که در طول سال های زندگی و کار خود به دست آورده اند را در اختیار جوانان و به ویژه مدیران ومسئولان جامعه قرار دهند.

رعایت حقوق سالمندان و حفظ حرمت و کرامت انسانی این بزرگوران امری ضروری است چرا که سالمندان از جمله گروه‌های آسیب پذیر اجتماع هستند که به واسطه شرایط جسمانی و روحی خاصی که دارند غالبا از دستیابی به حقوق و آزادی‌هایشان محروم مانده و خواسته یا ناخواسته در معرض نقض حقوق و آزادی‌ها قرار می‌گیرند.

  • سالمندی موهبتی الهی است

سالمند اگر چه خسته راهی طولانی و پر از فراز و نشیب است اما تجربه هایش، از بزرگ ترین گنجینه هاست که می توان آن را در اختیار افراد دیگر قرار داده تا دیگران با استفاده از آن تجربیان این مسیر را به خوبی گذراند و به مراحل رشد، پیشرفت و تعالی برسند.

در کلام نورانی قرآن کریم و سخن بزرگان دینی بسیار بر احترام به سالمندان و دستگیری از آنان تاکید شده است و فرزندان و افراد خانواده، باید با توجه به سفارش قرآن کریم و پیشوایان دینی، سالمند را در تکریم کرده و آنان را در کنار خود و در خانه و خانواده نگهداری کنند چرا که سالمندان خود برکت برای خانه و خانواده هستند.

همانطور که سالمندان امروز که مادران و پدران دیروز بودند با سختی فراوان اما با عشق فرزندان خود را نگهداری کرده و بزرگ کرده اند امروز نیز سالمندان نیازمند محبت و احترام فرزندان دارند و هر قدر آنها از نظر مادی بی نیاز باشند، ولی نباید نیاز به محبت و توجه به ایشان را فراموش کرد.

IMG10372845

  •  سالمندان گنجینه های معنوی جامعه هستند

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: سالمندان گنجینه های معنوی و سرمایه های ارزشمند جامعه هستند.

دکتر بهروز رفیعی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی ضمن تاکید بر حفظ شان و کارمت سالمندان بر توجه جدی به این عزیزان تاکید کرد و گفت: توجه به این گنجینه های معنوی جامعه امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سالمندان گنجینه های از تجربه و دانایی هستند، بیان کرد: نباید این عزیزان را نادیده گرفت، بلکه باید از تجربیات ارزشمند این سرمایه های اجتماعی استفاده کرد.

  •  فضاسازی مناسب برای سالمندان نیاز اساسی استان مرکزی است

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه سالمندان در جامعه و خانواده دارای جایگاه ویژه‌ای هستند که تکریم آنها باید در اولویت قرار گیرد بیان کرد: این مهم باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه فضاسازی مناسب برای سالمندان یکی از مهمترین نیاز اساسی استان مرکزی است، سالمندان باورهای وجودی خانواده و جامعه هستند و باید در راستای راحتی و آسایش آنان تلاش شود.

دکتر رفیعی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بتوانیم به منظور ساختن بنای یک زندگانی انسانی از این پشتوانه حکمت، خردمندی در زندگی استفاده کنیم، ادامه داد: علاوه بر آن بتوانیم به مسائل و مشکلات این قشر رسیدگی و جایگاه این افراد را در جامعه تثبیت کنیم.

13920911000582_PhotoA

  • شناسایی نیازهای سالمندان و حمایت اجتماعی از این عزیزان ضروری است

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه درحال حاضر جمعیت سالمندی رو به افزایش است، ادامه داد:باید با برنامه ریزی صحیح بتوانیم در راستای حمایت از این افراد گام برداریم و با شناسایی نیازهای سالمندان و حمایت‌های مختلف اجتماعی دوران مطلوب و لذت‌بخشی را برای این عزیزان فراهم کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالمندان در جامعه با مسائل و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند، خاطر نشان کرد: باید بتوانیم این مسائل را از روش‌های علمی و با استفاده از کارشناسان با یک نگاه علمی واکاوی کنیم وبرای حل مشکلاتی که می‌توانیم با هزینه‌های کم از متحمل شدن هزینه‎‌های اضافی و صرف زمان جلوگیری کنیم و گامی تاثیرگذار در این راستا برداریم.

این مقام مسئول بستر سازی مناسب برای سالمندان در جامعه را امری ضروری دانست و ادامه داد: این مهم راهی برای حفظ سلامتی و داشتن دوره سالمندی سالم و با نشاط برای این عزیزان است.

وی افزود: باید تلاش شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهای لازم برای جامعه سالمندی این مهم را به عنوان فرصت و نه به عنوان معضل مورد بررسی قرار دهیم و با ایجاد سبک زندگی خاص برای سالمندان بتوانیم جایگاه این افراد را در جامعه تثبیت کرده و آن را به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه تبیین و نهادینه کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع سالمندی در جامعه تبدیل به یک مسئله شده، اظهار کرد: این مهم باید با همکاری مسئولان و نهادهای مربوطه بررسی شود تا بتوانیم در راستای رفع مشکلات این افراد گام برداریم و از تجربیات سازنده این افراد در جامعه استفاده کنیم.

دکتر رفیعی در پایان تغییر نگرش افراد به سالمندان را امری مهم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: باید از توانمندی‌های این گنجینه های تجربه استفاده شود و بتوانیم جایگاه سالمندان را از گروه حمایت‌خواه به حمایت‌کننده تبدیل کنیم.