نزدیک به هشت درصد جمعیت آذربایجان غربی سالمند هستند

راضیه خدادوست مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: ۷٫۷۳ درصد جمعیت استان در حال حاضر سالمند هستند و این میزان رو به افزایش است.

 راضیه خدادوست مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: ۷٫۷۳ درصد جمعیت استان در حال حاضر سالمند هستند و این میزان رو به افزایش است.

راضیه خدادوست روز پنجشنبه در جلسه شورای سالمندان آذربایجان غربی افزود: ۲۳۷ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند که باید برای خدمت رسانی مطلوب به این قشر از جامعه برنامه ریزی های بهتری از سوی نهادهای مسئول صورت گیرد.

وی اظهار کرد: بر اساس تعاریف بین المللی، افراد بالای ۶۰ سال جامعه سالمند هستند که این رقم در کشور به شش میلیون نفر می رسد. وی اضافه کرد: طبق این آمار، چهار درصد جامعه سالمند کشور در آذربایجان غربی زندگی می کنند که به سهم جمعیتی استان از کشور نیز نزدیک است.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته در سال ۱۴۰۴ تعداد سالمندان استان به بیش از ۱۰ درصد جمعیت خواهد رسید که از هم اکنون باید برای آنها تمهیداتی بیندیشیم.

IMG_6397

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: بالابودن نرخ بی سوادی بین سالمندان و عدم توجه به مسائل بهداشتی و کیفیت زندگی، پایین بودن بیمه تکمیلی سالمندان و بالا بودن هزینه های نگهداری و درمانی برای خانواده ها، افزایش شکاف بین دو نسل به دلیل علاقه نسل جدید به زندگی مستقل و مشکلات آپارتمانی و استیجاری، افزایش نرخ بیوه گی در زنان سالمند، نبود مراکز درمانی و متخصص طب سالمندی در استان و نبود مراکز نگهداری موقت سالمندان از عمده مشکلات این قشر در استان به شمار می روند.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تاکید بر تکریم و دلجویی از سالمندان اضافه کرد: تکریم و ارج نهادن به جایگاه بزرگترها و سالمندان یکی از مهمترین موارد مورد توجه در دین مبین اسلام، آیات قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) است که باید در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: برای سالمندان و بازنشستگان برنامه خاصی در نظر گرفته نمی شود در صورتیکه هر دستگاه دولتی می تواند برای بازنشستگان خود برنامه ریزی کرده و از توان و تجارب آنها به عنوان مشاور بهره بگیرد.

وی اظهار کرد: با برنامه ریزی های مناسب و موثر می توان ضمن پیشگیری و کاهش مشکلات فعلی سالمندان، زمینه ارتقا و بهبود هر چه بیشتر موقعیت آنها را در خانواده و جامعه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: باید زمینه های لازم برای استفاده سالمندان از طرح ورزش های همگانی، تشویق برای تشکیل سازمان های مردم نهاد حامی سالمندان، فرهنگسازی و ترویج باورهای دینی و سنتی فراهم شود.

سالمندی جامعه و افزایش سهم این قشر در جامعه از جمله مشکلات کشورها در دنیای امروز است که ایران نیز با روند فعلی زاد و ولد و اقدامات بهداشتی پیشرفته به این سمت حرکت می کند.