طرح واکسیناسیون ۳۰۰ نفر سالمند تحت پوشش بنیاد فرزانگان شیراز

طرح نظام سلامت (واکسیناسیون) سالمندان دربنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز مهر–آبان۹۳ مقدمه: پیری فرایندی است که متوقف نمیشود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت های ویژه میتوان این دوران را به دوران مطلوب و لذت بخش توام با سلامتی تبدیل کرد. سلامت سالمندان یکی از مسایل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و […]

طرح نظام سلامت (واکسیناسیون) سالمندان دربنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز مهرآبان۹۳

مقدمه:

پیری فرایندی است که متوقف نمیشود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت های ویژه میتوان این دوران را به دوران مطلوب و لذت بخش توام با سلامتی تبدیل کرد.

سلامت سالمندان یکی از مسایل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیارمند سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق میباشد مسلما اکثر کشورهای در حال توسعه که برنامه ریزی لازم را دراین زمینه ندارند با مشکلات زیادی همراهند.

نیازهای جسمانی در سنین پیری از اهمیت زیادی برخوردارند ومسایل روانی ناشی از سالمندی نیز تحولات بسیاری درروش زندگی این گروه به وجود می اورند.

در دوره سالمندی شخص ممکن است به دلیل محدودیت های مربوط به تغییرات سنی برای به دست اوردن نیازهای اساسی به کمک  دیگران نیاز داشته باشد در این راستا امورش بهداشت و شیوه رندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده انها امر مهمی است که بسیار مشکلات ناشی ار این تغییرات را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی انها را حفظ نماید

با ایجاد طرح ایمن سازی (واکسیناسیون) علیه بیماری های شایع در سالمندی پیشگیری و درمان و تشخیص زود هنگام باعث بالا رفتن سیستم دفاعی و ایمنی در بدن میگردد.

2422

رسالت این برنامه کاهش بار بیماری های الویت دار و قابل پیشگیری از طریق برنامه های بهداشتی  که در راستای  تعهد های ملی است که بر اساس برنامه چهارم توسعه  اختلالات دوره سالمندی باید به کمتر از ده درصد برسد از این رو بنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز در اواخر مهر ماه و ابتدای ابان سال ۱۳۹۳ همراه با شروع فصل شیوع انفولانزا اقدام در قالب طرح نظام سلامت (واکسیناسیون انفولانزا) سیصد نفر از مدد جویان طرح پوشش خود را واکسینه نمود.

در این راستا از مدیریت محترم اداره بهداشت شهدای انقلاب جناب آقای دکتر سید عبدالحسین فرح بخش و همکاران محترم ایشان سرکار خانم دکتر ماندانا موید فرد و جناب اقای سید رحمت الله موسوی که  همکاری  صمیمانه خود رادر این مدت با این بنیاد داشته اند قدر دانی و تشکر مینماید.

  باشد که در این رواق زبرجد نوشته اند به زر که جر نکویی اهل کرم نخواهد ماند

 گروه هدف در این برنامه سالمندان ۶۰ تا ۸۴ سال می باشند

اهداف برنامه:                                                         

  • افزایش اگاهی سالمندان در زمینه پیشگیری/مراقبت/سلامت
  • افزایش اگاهی پرسنل
  • افزایش اگاهی خانواده سالمند
  • بهبود شیوه زندگی سالم و سلامت در دوران سالمندی
  • کاهش هزینه بستری شدن و زمان بستری
  • کاهش مرگ و میر

 744174

 آنچه در مورد آنفولانزا باید بدانیم:

انفلوانزا (Influenza):انفلوانزای انسانی یک بیماری ویروسی حاد خود کنترل شونده می باشد. که توسط ویروسهای انفلوانزای گروه A ،B و C ایجاد می گردد. این بیماری در هر سنی می تواند افراد را مبتلا سازد. ازعلائم آن تب ناگهانی لرز،سردردو درد عضلانی می باشد. بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا با سرفه خشک و گلو درد همراه است.

اگر چه گاهی اوقات اکثر مردم یک سرماخوردگی شدید را با انفلوانزا (Influenza) اشتباه می گیرند امّا در واقع انفلوانزا (Influenza) بسیار شدیدتر از سرماخوردگی می باشد. انفلوانزا (Influenza)غالبا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد می گردد امّا پس از ۲ تا ۷ روز حال شخض بهبود می یابد. با این وجود این بیماری را باید بویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی های مزمن ‌جدی تلقی کرد.

انفلوانزا (Influenza) یک بیماری شدیدا واگیردار است که از شخصی به شخص دیگر توسط سرفه یا عطسه ( از طریق دستگاه تنفسی) منتقل می گردد. علائم بیماری ۱ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می کند.

همه گیریهای انفلوانزا (Influenza) بیشتر توسط ویروس گروه A و B صورت می گیرد و ویروس گروه C همه گیری ایجاد نمی کند معمولاً همه گیری بیماری انفلوانزا (Influenza) هر ۳-۲ سال یکبار رخ میدهد و ۳۰-۱۰ سال نیز بصورت پاندمی (Pandemia) دیده میشود عامل همه پاندمیها دنیا تاکنون ویروس گروه A بوده است.

میزان حمله انفلوانزای انسانی در کودکان بیشتر از بزرگسالان بوده و همیشه کودکان کانون اصلی همه گیری هستند ولی احتمال بستری و عوارض بیماری در بزرگسالان بیشتر است. مخزن اصلی ویروس انفلوانزای انسانی خود انسان است ولی گاهی خوک وا ردک نیز میتوانند مخزن ساب تایپ جدید ویروس برای انسان مطرح باشند.

در صورت ابتلا به بیماری چه باید کرد؟

برای مقابله با انفلوانزا (Influenza) معمولاً راه های ساده ای وجود دارد نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، استراحت و تغذیه خوب بسیار موثر است. (پرهیز غذایی ندارد). از داروهای مسکّن مانند استامینوفن که در کاهش تب و درد موثر است، می توان استفاده نمود. البته از مصرف بیش از حد آن نیز باید پرهیز نمود.

اگر شخص جوان و در سلامت کامل باشد نیازی به مشورت با پرشک معلاج خود ندارد مگر آنکه نسبت به روزهای قبل حالش بدتر شده و یا هنوز پس از یک هفته سرفه اش قطع نشده باشد. در صورتیکه فرد از قبل نیز دچار برخی بیماریهای مزمن ریوی (آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم،‌ برونشکتازی و تنگی نفس )، قلبی،کلیوی، دیابت(مرض قند) و نارسایی های هورمونی نقص سیستم ایمنی داشته باشد، باید فوراً پزشک معالج خود را در جریان قرار دهد که ممکن است ناشی از بیماریهای اولّیه یا به علّت درمان دارویی خاص باشد.

این مشکل زمانی بروز می نماید که ویروس انفلوانزا (Influenza) سبب ضعف سیستم دفاعی بدن خصوصاً ریه شود.

دیگر خطرات ناشی از انفلوانزا:

انفلوانزا (Influenza) می تواند مشکلات حاد و جدّی را برای سلامت فرد ایجاد کند. این مسئله زمانی رخ می دهد که سیستم دفاعی بدن در مقابل عفونت های دیگر، بویژه عفونت ریوی،‌ توسط ویروس انفلوانزا (Influenza) ضعیف شده باشد. شایع ترین عارضه، ذات الریه می باشد. اگر شخصی علیرغم بیماریهای ریوی مانند آسم،‌ برونشیت مزمن و برونشکتازی، ‌به انفلوانزا (Influenza)نیز مبتلا شود، بیماریهای زمینه ای تشدید می یابند. سالخوردگان بیش از همه در معرض خطر این عوارض هستند.

آنفولانزای-خوکی

واکسن انفلوانزا (Influenza):

واکسن انفلوانزا (Influenza) از یک نوع ویروس زنده ضعیف شده که در تخم مرغ رشد می کند تهیّه می گردد. واکسن بصورت عضلانی در قسمت بالایی بازو تزریق میشود. ۲تا ۳ هفته پس از تزریق ایمنی در بدن ایجاد میشود و بمدّت ۱۲-۶ ماه باقی می ماند.

چه افرادی باید مقابل انفلوانزا (Influenza)واکسینه شوند؟

واکسن انفلوانزا (Influenza) برای تمام افراد قویّاً توصیه می شود (‌به ویژه سالخوردگان و بیماران مزمن ریوی ،کلیوی و…. ) زیر اینگونه افراد در صورت ابتلا به انفلوانزا (Influenza) بیشتر در معرض خطرات جدّی هستند. واکسیناسیون چنین افرادی که در آسایشگاه سالمندان و در مکان هایی به مدت طولانی اقامت دارند نیز توصیه می گردد.

آیا واکسن انفلوانزا (Influenza)بی خطر است؟

واکسن انفلوانزا (Influenza) کاملا بی خطر می باشد. امّا در افرادی که حساسیّت به پروتئین های تخم مرغ و ترکیبات واکسن دارند می تواند حساسیّت ایجاد نماید و از عوارض شایع درد محل تزریق و علائم شییه انفلوانزا (Influenza) خفیف مشاهده شده است.

تا چه حد واکسیناسیون انفلوانزا (Influenza) مؤثر است؟

اگر شخصی از سلامتی مناسبی برخوردار باشد واکسیناسیون، امکان ابتلا به بیماری انفلوانزا (Influenza) را تا حدود ۶۰درصد کاهش می دهد. در افراد ضعیف تر درجه حفاظت واکسن کمتر است ولی اگر تزرق صورت گیرد،‌ شدّت انفلوانزا (Influenza) کمتر می شود.

با توجّه به اینکه ویروس انفلوانزا (Influenza) هر ساله شکل ژنتیکی خود را تغییر می دهد،‌ اثرات مثبت واکسیناسیون تنها برای یک فصل (‌زمستان) ‌باقی می ماند. سازمان بهداشت جهانی سعی دارد تا خصایص ژنتیکی ویروس را که هر ساله تغییر می کند تشخیص دهد. تا بدین وسیله واکسن جدید، هر ساله بر پایه همین پیش بینی ها، تهیّه شود.

قابل ذکر است که طبق نظریه پزشکان همکار بنیاد پس از گذشت ۴۵ روز از تزریق واکسن اعلام گردید که ۹۸% از سالمندان تحت پوشش واکسناسیون از سلامت کامل برخوردار بوده اند .

چه نیکو توشه ایست برای معاد نیکی کردن به بندگان