متخصص تغذیه

توصیه‌هایی درباره کم‌خونی و کمبود آهن در سالمندان

فرناز جزءدائمی متخصص تغذیه گفت: کم‌خونی و کمبود آهن در سالمندان شایع نیست و کم‌خونی در سالمندان ممکن است به دلیل خونریزی در ارتباط با بیماری، داروها یا کاهش جذب ناشی از داروهای مصرفی دیده شود.

فرناز جزءدائمی متخصص تغذیه گفت: کم‌خونی و کمبود آهن در سالمندان شایع نیست و کم‌خونی در سالمندان ممکن است به دلیل خونریزی در ارتباط با بیماری، داروها یا کاهش جذب ناشی از داروهای مصرفی دیده شود.

فرناز جزءدائمی در خصوص نوع تغذیه در سالمندی اظهار کرد: پیری تغییرات پیوسته‌ای از بدو تولد تا مرگ است که شامل رشد و رو به زوال گذاشتن است. سرعت آن در مراحل گوناگون زندگی و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. رژیم مغذی و فعالیت فیزیکی منظم از عوامل مهم در تناسب و سلامت سنین سالمندی است. عاداتی که انتخاب شیوه زندگی سالم را بهبود می‌بخشد باید پیشرفت کرده و در تمام طول زندگی حفظ شود.

وی افزود: بیماری‌های قلبی – عروقی، فشارخون بالا و چربی بالا از جمله بیماری‌های شایع در دوران سالمندی محسوب می‌شوند. مصرف زیاد نمک، غذاهای شور، روغن و انواع چربی‌ها از عوامل موثر در افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. در پیشگیری و درمان تغذیه‌ای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش مصرف نمک، کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی و کنترل مصرف انواع قندها توصیه می‌شود.

جزءدائمی با اشاره به این مطلب تصریح کرد: پوکی استخوان در افراد مسن شایع است و با پیرتر شدن مردان و زنان بیشتر مشاهده می‌شود. تغذیه مناسب می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن موثر باشد. توصیه‌های تغذیه‌ای که در رژیم غذایی بیماران مبتلا به استئوپروز و نیز در پیشگیری از این بیماری است، عبارتند از رژیم غذایی که باید دارای مقدار کافی کلسیم باشد. اگر از شیر مایع استفاده نمی‌شود می‌توان پودر شیر خشک بدون چربی را به غذاها اضافه کرد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: آرتروز نوعی تورم دردناک مفاصل است. توصیه‌های تغذیه‌ای برای درمان آرتروز زیاد است، اما هیچ برنامه غذایی شناخته شده‌ای جهت پیشگیری، درمان یا تسکین آرتروز وجود ندارد. ممکن است در برخی افراد، مصرف برخی غذاهای خاص سیستم ایمنی را علیه این بیماری تحریک کند. بنابراین بهتر است برای رژیم غذایی خود با یک کارشناس تغذیه مشاوره کنید. چاقی و عوارض آن مهم‌ترین فاکتورهای خطر برای این بیماری محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: استفاده از غذاهای خام و رژیم‌های گیاه‌خواری به دلیل داشتن اثرات مثبت در افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی با آرتروز مرتبط هستند. کم کردن مصرف اسیدهای چرب اشباع موجود در گوشت و فرآورده‌های لبنی و افزایش مصرف روغن ماهی سبب پیشگیری یا کاهش التهاب در مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شده و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E نظیر جوانه گندم توصیه می‌شود.

جزءدائمی خاطرنشان کرد: در برنامه غذایی خود از غلات، حبوبات جوانه‌زده، تا حد امکان گوشت و سایر منابع غذایی حاوی آهن استفاده کنید. مصرف غلات و حبوبات جوانه‌زده باعث افزایش جذب آهن به میزان حداقل دو برابر می‌شود. از انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق که منابع خوب آهن هستند به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.