لبخند سرزندگی در میان سالمندان سنندجی

مرکز جامع توانبخشی سالمندان ئاراد سنندج با ارائه خدمات روزانه به جمعی ازسالمندان این شهرستان دوباره نشاط و سرزندگی را درجامعه سالمندی ایجاد کرده و آنها را از عزلت و خانه نشینی رهایی بخشیده است. به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان ظهر امروز چهارشنبه از مرکز جامع توانبخشی سالمندان […]

مرکز جامع توانبخشی سالمندان ئاراد سنندج با ارائه خدمات روزانه به جمعی ازسالمندان این شهرستان دوباره نشاط و سرزندگی را درجامعه سالمندی ایجاد کرده و آنها را از عزلت و خانه نشینی رهایی بخشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان ظهر امروز چهارشنبه از مرکز جامع توانبخشی سالمندان ئاراد سنندج که مرکز توانبخشی سالمندان استان نیز است، بازدید کردند و از نزدیک با ارئه خدمات این مرکز آشنا شدند.

مرکز جامع توانبخشی سالمندان ئاراد سنندج فعالیت خود را از سال ۸۷ در دو بخش ارائه خدمات روزانه و ویزیت در منزل سالمندان آغاز کرده است.

ارائه خدمات مربوط به بخش ویزیت در منزل منوط به معرفی سالمند از سوی کمیسیون پزشکی اداره بهزیستی شهرستان سنندج است که در حال حاضر ۵۰ سالمند که شرایط لازم در این راستا را دارند تحت پوشش این مرکز قرار گرفته اند.

IMG08435628

مدیرمرکل جامع سالمندان ئاراد سنندج در جمع خبرنگاران گفت: در ماه اکیپی متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس، کاردرمان، گفتاردرمان و فیزیوتراپ و مددکار در منزل سالمندان تحت پوشش مرکز را ویزیت می کنند.

بهرام ابراهیمی بیان کرد: از آنجا که بیشتر سالمندان تحت پوشش این مرکز توان مالی پایینی دارند لذا تمامی خدمات ویزیت در منزل رایگان است.

وی  به خدمات ارائه شده در بخش روزانه اشاره کرد و اظهارداشت: بخش روزانه که تا وقت اداری فعال است تنها ویژه بانوان سالمندان ۶۰ سال به بالاست و در این بخش از سالمندانی که توان مالی داشته باشند شهریه دریافت می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ زن سالمند تحت پوشش خدمات روزانه این مرکز هستند، ادامه داد: کلاس های آب درمانی، یوگا، آموزش قرآن کریم، زبان کوردی، زبان انگلیسی، آشپزی، موسیقی و نهضت سوادآموزی در بخش روازنه برای سالمندان برگزار می شود.

مدیرمرکل جامع سالمندان ئاراد سنندج افزود:  علاوه بر کلاس های مذکور اردوهای تفریحی و پیاده روی صبحگاهی هم برای سالمندان تدارک دیده می شود.

 ابراهیمی بیان کرد: تمامی اعتبارات مرکز توسط سازمان بهزیستی تامین می شود و از هیچ منبع دیگری اعتبار به مرکز اختصاص پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: در صورت تمایل خیرین هم به کمک  به سالمندان نیازمند آنها را همراه با مددکاری به خانه سالمند هدایت می کنیم که در صورت تمایل خود شخصا کمک نقدی و غیرنقدی را به سالمند  نیازمند پرداخت کند.

وی از همکاری و کمک اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان و نهاد کتابخانه های عمومی استان و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور قدردانی کرد و افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی و نهادکتابخانه های عمومی استان کتاب هایی را به مرکز برای استفاده سالمندان اهدا کردند.

مدیرمرکل جامع سالمندان ئاراد سنندج گفت: مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم هر سال دو سهمیه حج را به سالمندان تحت پوشش این مرکز اختصاص می دهد که به قید قرعه به سالمندان اهدا می شود.

ابراهیمی  عنوان کرد: درصورت افزایش میزان یارانه ای که از سازمان بهزیستی دریافت می کنیم می توانیم تعداد بیشتری سالمند را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز روزانه یک نفر پزشک، روانشناس و دو مددکار برای ویزیت سالمندان مستقر هستند، افزود:برای مسائل مربوط به تغذیه هم در طول سال چندین بار از کارشناسان تغذیه ای دعوت می شود که طی جلساتی موارد و تذکرات لازم تغذیه ای را برای سالمندان بیان کنند.

مرکز جامع سالمندان سنندج چشم انتظار پاسخ اداره کل اوقاف کردستان

وی اظهارداشت: امسال از سوی شواری شهر سنندج وعده اعطای کارت های بلیط الکترونیک اتوبوسرانی به سالمندان این مرکز داده شد.

مدیرمرکل جامع سالمندان ئاراد سنندج افزود: در ابتدا قرار بود که این کارت ها با شارژ اولیه ۳ هزار تومانی به سالمندان اهدا شود که متاسفانه کارت های تحویل داده شده به مرکز یک ریال  هم شارژ نداشت.

ابراهیمی عنوان کرد: کارت ها را برای شارژ به سازمان اتوبوسرانی سنندج ارجاع دادیم و آنها زیاد بودن مبلغ را بهانه و اعلام کردند که قادر به شارژکارت ها تا مبلغ ۱۵۰۰ تومان هستند، که تاکنون این امر هم محقق نشده است.

یکی از مشکلات این مرکز استقرار در مکانی که مراجعه سالمندان به آن را مشکل کرده است وهم چنین به دلیل استیجاری بودن آن در هر سال مجبور به جابه جایی می شوند.

هر ساختمانی که برای اسکان این مرکز در نظر گرفته شود باید در ابتدا به تایید مرکز بهداشت شهرستان سنندج و نظام مهندسی ساختمان برسد و مدیر مرکز جامع سالمندان ئاراد هم این امر را منجر به سخت کردن انتخاب مکان مرکز ذکر کرد.

ابراهیمی یادآورشد: از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تقاضای در اختیار نهادن یکی از ساختمان های وقفی سنندج را به این مرکز کرده ایم که لااقل شاهد جابه جایی مکرر مرکز نباشیم، ولی متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

آموزش موسیقی و دف نوازی به سالمندان سنندجی

یکی از کلاس هایی که امروز برای سالمندان در این مرکز برگزار شده بود کلاس موسیقی عرفانی دف بود که جمعی از بانوان سالمند در آن شرکت کرده بودند.

مربی کلاس موسیقی عرفانی دف یدالله نصیری یکی از نوازندگان و خوانندگان محبوب سنندجی بود، که هر چند مردم بیشتر او را با کارهایی که برای کودکان انجام داده می شناسند ولی امروز او را در کلاسی برای کودکان دیروز دیدیم.

یدالله نصیری با اشاره به اینکه به چهارساله تا ۸۰ ساله موسیقی آموزش می دهم، عنوان کرد: کار با کودکان امروز و کودکان دیروز برایم بسیار لذت بخش است و انرژی یکسانی را هم برای آنها می گذارم.

وی که همکاری خود را از ابتدای امسال با این مرکز شروع کرده است، بیان کرد: در روزهای ابتدایی آغاز کلاس  بانوان سالمند همواره از درد دست وبازوی خود می نالیدند و توان گرفتن دف برای مدت چند دقیقه را نداشتند.

وی ادامه داد: موسیقی دف آنقدر بر روی روحیه این سالمندان تاثیرگذاشت که نه تنها دیگر اظهارناراحتی و درد نمی کنند بلکه تعدادی هم از آنها که وابسته به عصا بودند امروز بدون عصا در کلاس شرکت می کنند.

نصیری اظهارداشت: در موسیقی دف تمام بدن درگیرمی شود و به نوعی حرکت می کند و می توان گفت که نوعی ورزش نیز هست.

سرزندگی و سرحالی در چهره های  بانوان سالمند حاضر در این کلاس موسیقی موج می زد و به قدری از کلاس هایی که توسط مرکز برگزار می شود راضی بودند که همگی باهم از بانیان آن تشکر می کردند.