چه چیزی سبب بی اشتهایی سالمندان می شود؟

احتمال بی‌اشتهایی در آن دست از سالمندانی که در تنهایی زندگی می‌کنند بیشتر است.

احتمال بی‌اشتهایی در آن دست از سالمندانی که در تنهایی زندگی می‌کنند بیشتر است.

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه  با اشاره به تاثیر فیزیولوژیک و پاتولوژی در کاهش اشتهای سالمندان گفت: همزمان با افزایش سن، ‌به طور طبیعی اشتهای فرد کاهش می‌یابد، به دلیل آنکه این کاهش میزان انرژی دریافتی و سوخت و ساز بدن اینگونه افراد وجود دارد. 
 
وی افزود: گاهی میزان دریافت انرژی سالمندان بسیار یا کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان است این مساله چاقی یا سو‌ء تغذیه را برای فرد به همراه دارد، مهم‌ترین معیار برای اثبات وجود بی‌اشتهایی در فرد، وزن فرد و تغییرات وزنی وی در سال‌ها یا ماههای اخیر است. 
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: برای تعیین میزان اشتهای فرد، آهنگ کاهش وزن وی در یک دوره بررسی می‌شود، این آهنگ وزن ممکن است به دوره‌ای نسبت به دوره‌های قبل افزایش یابد به طور طبیعی کاهش وزن فرد بیش از ۵۰ درصد در طول ۳ ماه و بیش از ۱۰ درصد در طول ۶ ماه را بی‌اشتهایی سالمند می‌دانیم. 
 

نیستانی با اشاره به بیماری‌هایی که سبب بی‌اشتهایی سالمند می‌شود بیان کرد: علائم برخی بیماری‌ها یا تاثیر درمان آن‌ها می‌تواند سبب بی‌اشتهایی فرد سالمند شود از جمله بیماری‌های بدخیم، شیمی درمانی و پرتو درمانی، این مساله را در فرد به وجود می‌آورد، همچنین زندگی فرد سالمند به تنهایی، احتمال بروز سوء تغذیه را بر وی افزایش می‌دهد این مساله در افراد سالمندی که همسر وی زنده است یا با فرزندانش زندگی می‌کند کمتر به چشم می‌خورد.