اطلاع رسانی/سالمندان را دریابیم

مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به این که سازمان های دولتی برنامه ریزی جدی برای سالمندان انجام نداده اند، نسبت به افزایش مشکلات آنان ابراز نگرانی کرد. دکتر ˈعالیه شکربیگیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: شروع سالمندی دوره […]

مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به این که سازمان های دولتی برنامه ریزی جدی برای سالمندان انجام نداده اند، نسبت به افزایش مشکلات آنان ابراز نگرانی کرد.

دکتر ˈعالیه شکربیگیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: شروع سالمندی دوره ای جدید از چرخه زندگی انسان به شمار می رود که در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم، می تواند دوره ای باشد که سالمند بتواند تولدی دوباره را آغاز کند.

وی افزود: باید امکاناتی که در این دوره در اختیار فرد سالمند قرار می گیرد به گونه ای باشد که بتواند نیازهای فردی، اجتماعی و فرهنگی آن فرد را تامین کند تا دیگر احساس تنهایی و کمبود نداشته باشد.

شکربیگی با اشاره به اینکه نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه از نظر اجتماعی، سازمان های دولتی برنامه ریزی های جدی در این دوره از زندگی انجام نداده اند، نگرانی هایی در این زمینه افزایش مشکلات آنان وجود دارد.

 

81020893-5463011

** مدرن گرایی معضلی جدی در دوره زندگی سالمندان

وی در ادامه تصریح کرد: تا پیش از دوره مدرنیته در اغلب خانواده ها فرد سالمند به عنوان پیشکسوت و حلال مشکلات به ویژه برای جوانان به شمار می رفت اما امروز جوانان چندان اهمیتی به سخنان سالمندان نمی دهند.

مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه شکل خانواده ها تغییر کرده، شرایط زندگی اجازه نمی دهد که پدر و مادر یک خانواده به عنوان سالمندان در کنار آنان باشند، اگر هم سالمندان در کنار فرزندان خود باشند ، تنها هستند.

** زود رنجی و انتظار مرگ تدریجی متاثر از روند مدرنیزاسیون در ایران و جهان

دکتر شکربیگی افزود: علاوه بر احساس تنهایی در خانواده ها در دوران مدرنیته، افسردگی، زودرنجی و انتظار مرگ تدریجی از دیگر عواملی است که یک فرد سالمند مجبور به تحمل و تجربه آنها است.

مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران گفت: در صورتی که سازمان ها متوجه این مهم شوند و برای ساماندهی وضعیت سالمندان کاری انجام دهند، دیر نیست چرا که شخص سالمند سرمایه اجتماعی ماست.

** نسل چهارم توجه به تجربیات سالمندان ندارند

وی اضافه کرد: متاسفانه در نسل چهارم جامعه شکاف نسلی به وجود آمده است به گونه ای که افراد جوان توجه ای به حرف و تجربیات افراد سالمند ندارند و به واسطه وجود این مشکلات سالمندان مرحله ای از پایان زندگی خود را می بینند.

** برخی خانواده های سنتی ارتباط بهتری با سالمندان دارند

مدیر کار گروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه گفت: حضور سالمندان و نگرش آنان متفاوت است به طوری که در برخی از خانواده های سنتی ارتباط با سالمند بهتر است و گوشه ای از تنهایی سالمندان از این طریق رفع می شود.

وی تصریح کرد: اما در خانواده های مدرن و با حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی فرد سالمند خلا بیشتری را احساس می کنند که باید از حضور سالمندان برای مشارکت، همدلی و همبستگی بیشتر در خانواده ها به خوبی استفاده شود.

** پیش رفتن ساختار جمعیت ایران به سمت سالمندی

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نیز در ارتباط با جمعیت سالمندان کشور گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که تا حدود ۲۵ تا ۳۰ سال آینده رشد جمعیت متوقف می شود و جمعیت رشد منفی می یابد چرا که ساختار جمعیت به سمت سالمندی می رود.

ˈعلی اکبر محزونˈ سهم جمعیت سالمندان در کشور را از سن ۶۵ سال به بالا ۷/۵ (پنج ممیز هفت) درصد و حدود چهار میلیون و ۲۰۰هزار نفر عنوان کرد.

وی اظهار داشت: اگر براساس استاندارد سن سالمندی را از ۶۰ سال به بالا در نظر بگیریم، سهم سالمندان کشور ۲/۸ (هشت ممیز دو) درصد جمعیت یعنی معادل شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می شود.

** سالمندان ایران تا سال ۱۴۳۰ به ۱۷ میلیون نفر می رسد

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در ادامه گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته و کاهش نرخ باروری در کشور، سهم سالمندان بالای ۶۰ سال در جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ به ۱۷ تا ۱۸ درصد می رسد که به عبارت دیگر حدود ۱۷ میلیون نفر فرد سالمند در ایران بسر می برند.

وی با اشاره به اینکه با افزایش میزان باروری و ایجاد تعادل جمعیتی می توان بخشی از مشکلات در این زمینه را برطرف کرد، گفت: به همین منظور در سال ۱۴۳۰ کشور ایران به ازای هر چهار نفر از جمعیت یک نفر سالمند وجود خواهد داشت.