بزرگترین گروه استفاده کننده از داروها

پزشک علوم سالمندی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سالمندان بزرگترین گروه سنی استفاده کننده از داروها هستند. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه نظام پرستاری، «علی دادگری» افزود: تقریبا نیمی از داروهای موجود در بازار در درمان بیماری های مختلف سالمندی به کار می رود با وجود این اغلب […]

پزشک علوم سالمندی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سالمندان بزرگترین گروه سنی استفاده کننده از داروها هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه نظام پرستاری، «علی دادگری» افزود: تقریبا نیمی از داروهای موجود در بازار در درمان بیماری های مختلف سالمندی به کار می رود با وجود این اغلب تحقیقات دارویی نمونه های خود را از افراد زیر ۵۵ سال انتخاب می کنند به همین دلیل تصمیم گیری در مورد نوع مصرف و دوز مصرفی و مسمومیت احتمالی اغلب در سالمندان بررسی نمی شود به ویژه آنکه توزیع و متابولیسم داروها در سالمندی به شدت تغییر می یابد.

وی خاطرنشان کرد:جذب بسیاری از داروها در سالمندان تغییر یافته و اغلب به کندی انجام می شود از این رو بسیاری از داروهای شیمی درمانی در سالمندان از طریق وریدی مصرف می شود.

این کارشناس علوم سالمندی گفت: توزیع دارو که بستگی به ترکیب بدنی بیمار دارد در سالمندان مختل شده که ناشی از تفاوت ترکیبی در سالمندان (۲ برابر شدن درصد چربی و کاهش ۳۳ درصدی آب بدن) است.

دادگری افزود: کبد محل اصلی سوخت و ساز بسیاری از داروهاست که متاسفانه در سالمندان اغلب به شکل طبیعی عمل نمی کنند. گفته می شود پس از سن ۲۵ سالگی جریان خون کبد بین ۰٫۳ تا ۱٫۵ درصد در سال کاهش می یابد علاوه بر این ترشح داروهای شیمی درمانی در سالمندی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: از این رو شیمی درمانی در سالمندان باید با احتیاط کامل انجام شود چون ممکن است دوز استاندارد یک دارو در مورد سالمندان سمی باشد و ضرورت دارد پیش از تجویز دارو دوز بندی مناسبی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: فرمول های خاص برای دوزبندی داروهای مختلف در سالمندان ارائه شده که می تواند از بروز مسمومیت جلوگیری کند.

دادگری افزود: نکته دیگر در درمان سالمندان تبعیت دارویی در مصرف داروهای خوراکی است. متاسفانه عدم پیروی از دستورات داروهای خوراکی شکلی شایع در سالمندان بوده و در درمان سرطان نیز شایع است.

وی خاطرنشان کرد:عدم تکمیل درمان و یا درمان های کمکی میزان بقا و بهبودی سالمندان را به شدت کاهش داده است؛ علاوه بر این مدت بستری بیماران سالمند در بیمارستان را افزایش داده و هزینه های درمان را چند برابر کرده است.