جشن تولدی برای سالمندان مازندران

جشن تولد سالمندان و بازنشستگان متولد دیماه در محل کانون بازنشستگان استان برگزار شد و در حاشیه این مراسم، شاغلان دیروز از مشکلاتی نظیر بیکاری فرزندان، هزنیه های بالایی دارویی، پایین بودن حقوق و… سخن گفتند. به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار دو هزار و ۴۰۰ بازنشسته در حوزه صنعت نفت استان‌های شمالی وجود دارد […]

جشن تولد سالمندان و بازنشستگان متولد دیماه در محل کانون بازنشستگان استان برگزار شد و در حاشیه این مراسم، شاغلان دیروز از مشکلاتی نظیر بیکاری فرزندان، هزنیه های بالایی دارویی، پایین بودن حقوق و… سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار دو هزار و ۴۰۰ بازنشسته در حوزه صنعت نفت استان‌های شمالی وجود دارد ک سهم مازندران از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر است.

محمدرضا چراغ‌زاده که با ۳۷ سال سابقه خدمت و کار، سالروز ۵۸ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: اگر در زمینه درمانی همانند زمان کارمندی با ما برخورد می‌شد، بسیار خوب بود.

وی که کارمند شرکت مرکزی نفت بوده است، ادامه داد: در هنگام کارمندی هنگام مراجعه به تهران، هزینه ایاب و ذهاب را علاوه بر درمان پرداخت می‌کردند ولی در زمان بازنشستگی این مزایا به کلی قطع شد و فقط هزنیه درمان پرداخت می شود.

سید مهدی سادادتی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان شرکت نفت نیز، مکانیزه نبودن صندوق‌ها، مشکلات استخدامی فرزندان، مشکلات درمانی همکاران را از جمله مسائل فراروی برشمرد.

  • پرداخت دیرهنگام هزینه های درمانی

وی اظهار داشت: هزینه‌های درمانی بسیار دیر پرداخت می شود و این امر از دغدغه های سالمندان شرکت است با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

فریدون حبیب نایب رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان که با ۴۲ سال خدمت اکنون در آستانه ۷۲ سالی استف می‌گوید: کانون بازنشستگان شرکت نفت استان ۵۵۰ عضو دارد.

وی اظهار داشت: باشگاه فرهنگی و کتابخانه و خانه سالمندان به مساحت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع در قائمشهر در دست ساخت است.

وی از جمله مشکلات فراروی را مبلغ پرداختی نسخه‌های درمانی بیان کرد و گفت: پرداخت دیرهنگام هزنیه‌ها سبب اعتراض سالمندان شده است.

حبیب زاده بیان داشت: در استان مازندران تنها یک کانون بازنشتگان وجود دارد و از جمله طرحهایی که برای اعضا درنظر گرفته شده است، طرح ویژه گردشگری یک روزه است.

I185522

  • دغدغه بیکاری فرزندان

سید طاهر سجادی سالمند و بازنشسته ۵۴ ساله، بیکاری فرزندانش را از جمله دغدغه‌ها بیان می‌کند و می‌گوید: با استخدام آنها در شرکت نفت موافقت نشد و دخترام را در آزمایشگاه نپذیرفتند و این امر برایم رنج آور است.

حسین ایزدی که دارای ۱۹ ساله خدمت است، دغدغه اشتغال فرزندانش را دارد و عنوان می کند: عدم بکارگیری فرزندانمان از جمله مسائل است.

وی اظهار داشت: از نظر حقوقی نیز بانک رفاه هر سال برای بازنشستگاه ارگانهای دیگر تسهیلات قائل می‌شود ولی بانک تجارت‌ ساری در این ۱۰ سال وامی ارائه نداده است.

سید مهدی ربیعی که با ۶۳ سال سن در جشن تولد بازنشستگان حضور داشت، نیز از بیکاری چهار فرزند لیسانسیه بیکارش می گوید و عنوان می کند: مشکل جوانان ما مسکن و کار است و به این دلیل جوانان حاضر به تشکیل خانواده نیستند.

علی مشهد بانی که ۳۳ سال به عنوان کارمند انبار نفت ساری مشغول خدمت بوده است، می گوید: برای شیمی درمانی به تهران می روم و باید هزنیه رفت و آمد، اسکان و همراه را خود پرداخت کنم.

وی اظهار داشت: این مشکلات با بیکاری دخترانم بیشتر می شود درحالیکه حقوق دریافتی هزنیه ها را تامین نمی کند.

جویباری سالمند ۶۳ ساله در مناطق مختلف از جمله اهواز، تهران و ساری خدمت کرده است نیز می گوید: بارها مسئولان به ما وعده دادند که هر امکاناتی که شاغلان دارند برای بازنشستگان هم در نظر گرفته می شود ولی این عده ها هرگز عملی نمی شود.

وی افزود: به عنوان نمونه، مجتمع رفاهی محمودآباد که مختص شرکت نفت است را هیچگاه در اختیار بازنشستگان قرار نمی دهند، این درحالیست که دیگر ارگانها از آن استفاده می کنند.

  • لزوم رعایت تغذیه سالم از سوی سالمندان

کارشناس تغذیه علوم پزشکی مازندران در مراسم جشن تولد بازنشستگان گفت: افزایش سن مستلزم رعایت تغذیه است و در این دوران سیستم بدن خاصیت دوره جوانی را ندارد و باید ملاحظات بیشتری در مورد تغذیه صورت گیرد.

محمد رجبی افزود: وقتی سن افزایش می یابد یکسری حسایستها ایجاد می شود و ممکن است افرادی زمینه دیابت داشته باشند و و تا این دوران به آن مبتلا نشده باشند.

وی عنوان کرد: چربی هایی که در خون وجود دارد و بدن آن نیاز دارد در این دوران ممکن است اختلال در سوخت و ساز بوجود آید.

وی تصریح کرد: تمام بیماریهای مزمن با افزایش وزن و سن خود را نشان می دهند و اگر بتوانیم مقداری وزن را کم کنیم، مفید است.

این کارشناس تغذیه بیان داشت: بهترین غذا برای این دوران غذاهایی است که کالری کم ولی حجم زیادی دارند.