نشست شورای ساماندهی سالمندان استان خراسان رضوی

نخستین نشست شورای ساماندهی سالمندان استان خراسان رضوی در محل دفتر استاندار با حضور فروزان مهر استاندار خراسان رضوی، دکتر حسین نحوی نژاد رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان و دیگر اعضا دبیرخانه برگزار شد. تهمینه شکیب یکشنبه شب در نخستین نشست شورای ساماندهی سالمندان استان در محل دفتر استاندار ضمن تاکید بر همکاری همه سازمان […]

نخستین نشست شورای ساماندهی سالمندان استان خراسان رضوی در محل دفتر استاندار با حضور فروزان مهر استاندار خراسان رضوی، دکتر حسین نحوی نژاد رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان و دیگر اعضا دبیرخانه برگزار شد.

تهمینه شکیب یکشنبه شب در نخستین نشست شورای ساماندهی سالمندان استان در محل دفتر استاندار ضمن تاکید بر همکاری همه سازمان ها به منظور حل مشکلات سالمندان استان تصریح کرد: میانگین توجه فرزندان به سالمندان در خراسان رضوی از میانگین کشور کمتر است که با توجه به مذهبی بودن استان باید در آن تأمل کرد.وی باورهای غلط، کمبود قوانین، فعالیت موازی دستگاه‌ها، عدم برنامه‌ریزی، پوشش ناکافی بیمه‌ای و رفاهی، ضعف سازمان‌های مردم نهاد و ناکارآمد بودن سیستم بهداشتی و توان‌بخشی را از چالش‌های سالمندان برشمرد.

شکیب با تأکید بر اینکه بهزیستی به دنبال این نیست که سالمندان در مراکز نگهداری شوند گفت: اما در صورتی که سالمند و خانواده‌اش در شرایط رنج‌آوری باشند نگهداری در مرکز یک انتخاب توسط خود خانواده و سالمند است.

وی اظهار امیدواری کرد که تشکیل شورای ساماندهی سالمندان استان، آغازی برای یک برنامه‌ریزی جامع و فراگیر برای حل مشکلات سالمندان باشد.

محمد حسین فروزان مهر استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن تاکید بر احترام و تکریم سالمندان گفت: سازمان های مختلف باید در کنار هم برنامه هایی را در راستای ایجاد فضایی بهتر برای سالمندان انجام دهند.

وی افزود: به عنوان مثال شهرداری می‌تواند در زمینه‌ ایجاد خطوط اتوبوسرانی ویژه‌ی سالمندان همکاری کند، صدا و سیما در زمینه‌ی شیوه‌های احترام و توجه فرزندان به والدین و سالمندان، برنامه‌هایی را تهیه و پخش کند، دانشگاه‌های علوم پزشکی، رشته‌های تخصصی سالمندان را تأسیس کنند و سایر دستگاه‌ها با توجه به وظایف و مأموریت‌های ذاتی خود، برنامه‌هایی را در این راستا برای خود تعریف کنند.

محمدحسین فروزان مهر در نخستین جلسه ی شورای ساماندهی سالمندان خراسان رضوی که با حضور مسوول دبیرخانه ی شورای ملی سالمندان همراه بود با اشاره به تعاریف موجود مبنی بر تعیین سن ۶۰ سال به عنوان آغاز دوره ی سالمندی اظهار داشت: هرم سنی جمعیت ایران با شتاب به سمت سالمندی پیش می رود به گونه ای که درصد جمعیت سالمند کشور از ۵٫۲ در سال ۵۵ به ۷٫۳ در سال ۸۵ رسیده است و در صورت ادامه ی این روند می توان انتظار داشت در افق ۱۴۰۴ این میزان به ۱۵٫۵ میلیون نفر برسد.

وی با استناد به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ اظهار داشت: در حال حاضر ۷٫۸ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند و پیش بینی می شود در افق ۱۴۳۰، این میزان به ۲۰ درصد افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی افزایش امید به زندگی به دلیل بهبود شاخص های بهداشتی از یک سو و کاهش نرخ باروری که از ۵ فرزند به حدود ۲٫۵ فرزند به ازای هر زن را از دلایل تغییر ساختار هرم سنی جمعیت استان و کشور برشمرد و افزود: جمعیت بالای سالمندان به خودی خود برای یک جامعه نکته ی منفی نیست اما درصورتی که پیش از زمان وقوع، بسترهای لازم مهیا نشود به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

فروزان مهر با تاکید بر لزوم انجام پژوهش های کاربردی پیرامون تحلیل وضعیت، برآورد نیازها و تعیین اولویت های سالمندان استان اظهار داشت: بر این اساس بایستی ضمن تقسیم کار منطقی میان دستگاه های دولتی، از ظرفیت بخش خصوصی نیز به نحو شایسته ای بهره جست.

استاندار خراسان رضوی از سالمندان به عنوان ذخایر ارزشمند تجربه و دانش یاد کرد و گفت: بایستی ساز و کارهای لازم برای انتقال تجارب این قشر به دیگر نسل ها به خصوص نسل جوان فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می رود در راستای نیازهای بهداشتی و سلامت سالمندان شبکه ی جامع پایش و غربالگری سلامت و نظام ارجاع هوشمند با رویکرد انجام فعالیت های هدفمند در حوزه ی درمان و توانبخشی ایجاد شود.

رییس شورای ساماندهی سالمندان خراسان رضوی اصلاح ساختار و تجدید نظر در مستمری بازنشستگی در راستای پوشش رفاهی سالمندان بازنشسته را ضروری عنوان و اضافه کرد: بدیهی ست که سالمند شدن جمعیت به معنای افزایش تعداد مستمری بگیران و کاهش تعداد افرادی ست که حق مشارکت پرداخت می کنند و از آنجا که این امر رشد هزینه ها برای طرح های بانشستگی را به همراه دارد بایستی از هم اکنون برای تامین منابع مالی دراز مدت آن چاره اندیشی کرد.

وی با بیان این که درحال حاضر ۱۵ هزار نفر از جمعیت شش میلیونی سالمندان کشور عمدتا به دلیل مشکلات جسمی در خانه ی سالمندان زندگی می کنند، اظهار داشت: حرکت شهرهای استان به سمت ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به شهرهای دوستدار سالمندان و اجرای طرح هایی چون دهکده ی سالمندان با هدف افزایش مشارکت اجتماعی آنان، پیش بینی مراکز درمانی و بیمارستان ها و خطوط ویژه ی حمل و نقل آنان و ایجاد رشته های دانشگاهی از قبییل طب، جامعه شناسی و پرستاری سالمندان از دیگر اقداماتی ست که بایستی در دستور کار شورای سلامت سالمندان قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید فرهنگ دینی مبنی بر تکریم قشر سالخورده را مهم ترین پشتوانه ی اجرای برنامه های این حوزه عنوان و بر حساس سازی رسانه ها در مقوله ی ترویج بیش از پیش این فرهنگ و رسوخ دادن آن به لایه های مختلف اجتماع تاکید کرد.

حسین نحوی نژاد مشاور رییس سازمان بهزیستی و مسوول دبیرخانه ی شورای ملی سالمندان تشکیل این شورا را براساس ماده ی ۱۹۲ قانون برنامه های سوم توسعه عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته اقدامات موثری در حوزه ی سالمندان صورت گرفته که متاسفانه مستندسازی نشده است و عموم جامعه از آن مطلع نیستند.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه در برخی رسانه ها پیرامون وضعیت سالمندان منتشر می شود، ۷۰ درصد آنان در منازل ملکی و ۹۰ درصد در تعامل با اعضای خانواده زندگی می کنند.

نحوی نژاد پیگیری بیمه ی مراقبتی برای سالمندانی که استطاعت مالی ندارند و از سوی خانواده نیز حمایت نمی شوند، ایجاد پورتال جامع اطلاع رسانی سالمندان و بسته ی خدماتی تکریم سالمندان را از جمله اقدمات در حال انجام این شورا برشمرد.

در ادامه تهمینه شکیب مدیرکل بهزیستی و دبیر شورای ساماندهی سالمندان خراسان رضوی به ارایه ی توضیحاتی در مورد
برنامه های درحال اجرا در هفته ی سالمندان- سوم لغایت نهم مهرماه- پرداخت.

گفتنی ست در این جلسه مقرر شد ضمن تسریع در برنامه ی زمانبندی جلسات از سوی دبیرخانه، آیین نامه ی اجرایی شورا در جلسه ای با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه ی آینده جهت تصویب ارایه شود.

صدور ابلاغ برای دو نفر از متخصصان طب سلامت به پیشنهاد دبیر شورا از دیگر مصوبات این جلسه بود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری، فرماندار مشهد، برخی مدیران کل و نمایندگان دستگاه های اجرایی و متخصصان طب سالمندان نیز در این جلسه حضور داشتند.