رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان

باید به فکر قشر سالمند در کشور باشیم

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: رشد جمعیت سالمند تا سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید.

مژگان رضازاده رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: ایران به دلیل اقدامات بهداشتی و اجتماعی طی سالیان گذشته از نظر جمعیتی دچار تغییراتی است.این تغییرات اعم از کاهش موالید و رشد مهاجرت، از سوی دیگر موجب شتاب جمعیت به سمت سالمندی شده است. جمعیت سالمندی در ایران طی ۴۲ سال گذشته از ۵ درصد به رشد ۱۰ درصدی رسیده و این درحالیست که پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که تا سال ۱۴۲۰، این جمعیت به ۲۰ درصد می‌رسد.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته جهان رشد دوبرابری جمعیت سالمندی طی یک قرن رخ می‌دهد و به عبارتی می‌توان گفت ایران یکی از کشور‌هایی که با شتاب بالایی به سمت سالمندی حرکت می‌کند. البته جامعه سالمندی می‌تواند فرصتی برای استفاده از تجربیات سالمندان توسط نسل جوان فراهم آورد تا علاوه بر ایجاد محیطی سالم و پویا برای سالمندان از پتانسیل و توانمندی آن‌ها نیز بهره‌گیری کند.

رضازاده تصریح کرد: سند ملی سالمندی که در راستای پاسخ هماهنگ به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از سالخوردگی جمعیت ایران تدوین شده، به عنوان چارچوبی برای هدایت سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده در امور سالمندان کشور است که شامل اهدافی مانند ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان است.

او ادامه داد: شورای ملی سالمندان یکی از شورا‌هایی است که با ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدایت می‌شود، اما دبیرخانه تلاش دارد با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های ۱۶ دستگاه عضو، روند را به سمتی پیش ببریم که طی چند سال آینده سالمندان فعال و پویایی در سطح جامعه داشته باشیم.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: طی سنوات گذشته دستگاه‌های عضو تلاش‌هایی برای ابلاغ سند ملی سالمندان کردند، اما ما باید برای سند ملی سالمندان کشور برنامه راهبردی و عملیاتی تدوین کنیم تا ماموریت همه دستگاه‌های عضو مشخص شود.

رضازاده بیان کرد: طی یک ماه آینده برنامه عملیاتی سند ملی سالمندی اعلام و براساس آن ارزیابی می‌شود که کدام دستگاه‌ها باید شتاب برنامه‌ریزی‌شان را بیشتر کنند و کدام دستگاه‌ها همراه با سند ملی سالمندی فعالیت می‌کنند.