مدیرکل بهزیستی استان اردبیل

اردبیل/ برگزاری جلسه شورای ساماندهی سالمندان

جلسه شورای ساماندهی سالمندان با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل، مدیر کل بهزیستی استان اردبیل و جمعی از اعضای کمیته ساماندهی شورای سالمندان دستگاههای اجرایی استان با موضوع بررسی گزارش اقدامات انجام گرفته در خصوص سالمندان در محل استانداری اردبیل برگزار گردید.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، جلسه شورای ساماندهی سالمندان با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیر کل بهزیستی استان  و جمعی از اعضای کمیته ساماندهی شورای سالمندان دستگاههای اجرایی استان با موضوع بررسی گزارش اقدامات انجام گرفته در خصوص سالمندان در محل استانداری اردبیل برگزار گردید.

در این نشست حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اظهار این مطلب که قضیه سالمندی با سرعت قابل توجهی در حال افزایش بوده ونیازمند چاره اندیشی در رابطه با ارائه خدمات مناسب به سالمندان می باشد گفت: خوشبختانه در سایه تلاشهای اعضای کمیته ساماندهی سالمندان و بالارفتن سطح آگاهی های عمومی امروز نه تنها شاهد افزایش مراکز سالمندی نیستیم بلکه این اعتقاد در خانواده ها بوجودآمده است که سالمندان بهتر است در کنار خانواده خود دوران سالمندی را طی نمایند.

رضایی در بخش دیگر از سخنان خود به تعداد مراکز شبانه روزی و روزانه در سطح استان اشاره کرد وگفت: تبر طبق آمارهای موجود تعداد ۵ هزارو ۴۹۸ نفر از سالمندان تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و در کنار اینها تعداد ۴ مرکز به صورت شبانه روزی(با ظرفیت اسمی ۲۰۰ سالمند)، ۳ مرکز روزانه به صورت روزانه(یک مورد درشهر مشکین شهر و دو مورد هم در شهر اردبیل)، یک مرکز به صورت ویزیت در منزل (با ظرفیت ۵۰ نفر) و ۵ خانه حمایتی سالمندان (با ظرفیت اسمی۱۵۰نفر در مجموع) از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان بهره مند هستند.

در ادامه باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل هم با اشاره به اینکه دین اسلام همواره بر تکریم سالخوردگان و بزرگان بر طبق آیات، روایات، احادیث تاکیدکرده است گفت: همه ما موظف به تکریم، احترام وحفظ شان ومنزلت تمامی سالخوردگان هستیم و در پیشگاه حضرت احدیت نسبت به والدین و ریش سفیدان مسئول و پاسخگو خواهیم بود.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل از احصاء نیازها، مشکلات احتمالی، هدف گذاری های اصولی در ارائه خدمات مطلوب به سالمندان و سایر موارد در سطح استان خبر داد و گفت: امیدواریم با احصاء نیازها و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به ساماندهی سالمندان بتوان گامهای خوبی در جهت بهبود وضعیت و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و توانمند سازی سالمندان  برداشت.

باقلاچی توسعه نشاط اجتماعی ویژه سالمندان را عنوان کرد وگفت: امیدواریم با توجه به اهتمام جدی و نیاز امروز جامعه بر لزوم ارزش گذاری به سالمندان و شتاب روز افزون جامعه، به سمت جامعه ای حرکت کنیم که استانداردهای لازم برای بهره مندی حداقلی سالمندان رعایت و عملیاتی گردد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود مطالبه  گری عمومی جامعه در قابل سالمندان را حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های موجود جامعه سالمندی و نحوه سالم پیر شدن هست لازم است تمامی دستگاههای اجرایی استان در جهت مناسب سازی و تسهیل بهره مندی سالخوردگان از خدمات شهری کوشا باشند.

لازم به ذکر می باشد برگزاری جلسات مشتترک کمیته ساماندهی سالمندان با شهرداران و شورای شهر و همچنین دهیاران و شوراهای روستایی از جمله نیازهای امروز جامعه درآگاهی دهی به خانواده ها و بهبود شرایط اجتماعی موجود به منظور استفاده حداکثری سالمندان از خدمات شهری و روستایی هستند که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

شایان توجه می باشد عملیاتی نمودن سند ملی سالمندان و همکاری دستگاههای عضو، چاپ و تکثیر متون آموزشی در زیمنه سلامت سالمندی، مناسب سازی فضاهای فیزیکی اماکن ومعابر عمومی، استفاده از ایده های و نظرات سازنده در جهت بهبود وضعیت سالمندان، تربیت نیروهای تخصصی در زمینه طب سالمندی و تشکیل منظم جلسات کارگروههای تخصصی از دیگر موارد ونکاتی بودند که در این نشست بحث و بررسی شد.

گفتنی است در این نشست هریک از اعضای کمیته شورای ساماندهی سالمندان به بیان دیدگاهها و نظرات خود پیرامون ارتقاء سطح کیفی خدمات پرداختند که به برخی ار نظرات و پیشنهادات مطروحه پاسخ های مناسبی ارائه گردید.