بیمه سالمندی رایگان شود

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: سیاست کمیته امداد امام(ره) حمایت از سالمندان در کنار خانواده و وابستگان آنان است. [divider] به گزارش خبرگزاری پانا، سید محمد علی هاشمی در دیدار با اولا هریت سین سوری، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت و مدیر کل دفتر سلامت خانواده و رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت […]

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: سیاست کمیته امداد امام(ره) حمایت از سالمندان در کنار خانواده و وابستگان آنان است.

[divider]

به گزارش خبرگزاری پانا، سید محمد علی هاشمی در دیدار با اولا هریت سین سوری، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت و مدیر کل دفتر سلامت خانواده و رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و نماینده‌ای از سازمان جهانی بهداشت در محل این نهاد، با اشاره به تاسیس کمیته امداد از سوی حضرت امام(ره) پس از ۲۲ روز از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حمایتهای این نهاد برای نوزادان تازه متولد شده تا سالمندان بالای ۸۰ سال سن با توجه به نوع نیازها در زمینه های مختلف از جمله معیشتی، آموزشی، اشتغال، ازدواج بیمه و درمان صورت می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ نفر یعنی حدود ۲ میلیون خانوار از حمایتهای مستمر و سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از خدمات موردی این نهاد بهره مند می شوند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه اولویت اصلی این نهاد فراهم کردن زمینه توانمندسازی افراد تحت حمایت است، یادآور شد: در ایجاد اشتغال، خانواده را نیز در اولویت قرار می‌دهیم و کاری تعریف می‌کنیم تا افراد سرپرست خانوار در محیط زندگی خودشان بتوانند به انجام کارشان بپردازند تا به نهاد خانواده آسیب وارد نشود.

هاشمی با اشاره به تعداد حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور، افزود: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند در قالب طرح شهید رجایی در روستاها و در شهرها نیز از حمایتهای این نهاد بهره‌مند هستند و با حمایتهای این نهاد نیز ۲۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت حمایت با کمکهای این نهاد مشغول به کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایتام و همچنین سالمندان باید در کنار خانواده و وابستگان درجه یک خودشان حضور داشته باشند، اظهار کرد: ما اعتقادی به جدایی سالمندان و ایتام از خانواده شان نداریم.

همچنین اولا هریت سین سوری، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز در این نشست با اشاره به فعالیتهای گسترده این نهاد به ویژه در مناطق روستایی، گفت: اینکه این نهاد به حضور سالمندان و نگهداری آنان در خانواده توجه می‌کند، جای خوشحالی دارد.

وی کمیته امداد امام خمینی(ره) را سازمان منحصر به فردی معرفی کرد و افزود: برنامه‌ریزی، سیاست گذاری درست و اجرای طرحهای مناسب برای ارائه خدمات به نیازمندان در این نهاد قابل مشاهده است.

استاد سالمندان در فنلاند با تاکید بر تقویت ارتباط میان کمیته امداد امام(ره) و دیگر سازمانها، از وظایف بشردوستانه کمیته امداد امام(ره) و ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان قدردانی کرد.

به گزارش پانا، علی محمد ذوالفقاری، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این نشست با بیان اینکه ۵۹ درصد سالمندان تحت پوشش را زنان و ۴۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: ۳۶/۵ درصد از این افراد شهری و ۶۳/۵ درصد سالمندان روستایی هستند.

وی پرداخت کمک معیشت و یا مستمری از ۴۵ هزار تا ۷۵ هزار تومان، تامین مسکن و مقاوم سازی مسکن این افراد، کمک به ازدواج فرزندان و همچنین ازدواج مجدد سالمندان تنها، اشتغال سالمندان با هدف کارانگیزی و ترغیب به زندگی با عزت و شرافتمندانه، بیمه‌های اجتماعی، مشاوره و آموزشهای خانواده، امور حقوقی و معاضدت قضایی، توزیع کالا و سبد غذایی را از جمله خدمات ارائه شده به سالمندان عنوان کرد.

وی بیشترین سالمندان شهری تحت پوشش را مربوط به استان خراسان رضوی و مناطق روستایی را مربوط به استان گیلان دانست و یادآور شد: ۱۰ درصد از سالمندان تحت حمایت بیش از ۸۵ سال سن دارند و بیشترین رده سنی آنان بین ۷۵ تا ۸۰ سال است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر رایگان شدن بیمه سالمندی، اظهار کرد: بیمه تکمیلی سالمندان در حوزه درمان و محسوب شدن پرستاری در منزل در تعرفه بیمه از درخواستهای ما است.

بر اساس این گزارش، مجید ملکشاهی، دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) نیز در این نشست با اشاره به اینکه این نهاد وظیفه ذاتی و عمومی را عهده دار است، گفت: این نهاد فعالیتهای زیستی را برای خانواده‌های نیازمند فراهم می‌کند تا بقیه سازمانها بتوانند زمینه ارائه خدمات را به سرعت برای آنان فراهم آورند.

وی با بیان اینکه این نهاد به ۱۳ گروه از جمله سالمندان، خدمات ارائه می کند، افزود: تمام فعالیتهای این نهاد هماهنگ با سیاستهای دولت و نظام و همسو با سیاستهای کلان کشور است.

وی خاطر نشان کرد: این نهاد در تلاش است تا امید به زندگی وماندگاری سالمندان در عرصه‌های اجتماعی ارتقاء پیدا کند و با توجه به وضعیت سالمندی در جهان، ما با نگاه فرصت به این پدیده نگاه می‌کنیم و به دنبال آن هستیم تا از این قشر از جامعه استفاده بهتری برای بهبود وضعیت اجتماعی سایر افراد خانواده داشته باشیم.

ملکشاهی به طراحی بسته‌های تخصصی در قالب زیستی، شناختی، عاطفی و خانوادگی سالمندان اشاره کرد و افزود: با حمایتهای جانبی از این قشر، زمینه رشد و بالندگی سایر اعضای مرتبط این خانواده در کنار این افراد فراهم می‌شود و سایر سازمانهای تخصصی می‌توانند در کنار خدمات مهم و اساسی به این قشر، زمینه بهبود وضعیت این جامعه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در بسته‌های تخصصی، مبحث تغذیه سالم، بهداشت و درمان، ارتباطات اجتماعی، تفریح و در صورت نیاز فراهم آوردن زمینه ازدواج مجدد تمهید شده است.

ناصر ایروانی منش، مدیرکل بهداشت و درمان این نهاد نیز در این نشست با بیان اینکه یک چهارم جمعیت سالمندی کشور به علت فقر تحت حمایت این نهاد هستند، گفت: ۶۰ درصد از سالمندان تحت حمایت این نهاد به تنهایی زندگی می‌کنند و مددکاران این نهاد نیز از طریق مداخله به ارائه خدمات می پردازند.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده به سالمندان بر اساس سیاستهای وزارت بهداشت صورت می گیرد، اظهار کرد: در بحث بهداشت و خدمات پیشگیرانه، خانواده سالمندان بهترین کمک برای این افراد هستند و برای همین بحث آموزش از خانواده این افراد صورت می‌گیرد.

وی پوششهای درمانی، بیمه‌ای، هزینه‌های نگهداری سالمند در منزل را از جمله خدمات درمانی برای سالمندان عنوان کرد و گفت: از یک میلون و ۵۰۰ سالمند تحت حمایت، ۴۲ هزار نفر از آنان زمین گیر و نیازمند نگهداری و مراقبت هستند که تمام هزینه‌های خدمات نگهداری و توانبخشی و … برای این خانواده‌ها تامین و ارائه خدمات مشاوره پزشکی و روانشناسی نیز برای این افراد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای ۱۶ ساله طرح پزشک خانواده بین مددجویان این نهاد و به صورت تخصصی برای قشر سالمند، ادامه داد: وزارت بهداشت در این زمینه هدایتهایی را داشته است که امیدواریم ارتباط میان این دو سازمان تقویت شود.

سید حامد عظیمی، مدیرکل اداره توسعه ارتباطات با ایرانیان و مجامع بین المللی این نهاد نیز در این نشست کمیته امداد امام خمینی(ره) را به عنوان سازمان فراگیر حمایتی در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت:فعالیتهای این نهاد در داخل کشور، زمینه علاقه مندی و درخواست سازمانهای بین المللی و خیریه های خارج از کشور برای همکاری با این نهاد را به دنبال داشته است و اکنون ارتباطات بین المللی این نهاد شکل گرفته و هدف از این ارتباطات تبادل تجربیات و انتقال الگوهای موفق این نهاد به سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه این نهاد در ۸ کشور دفتر نمایندگی ثابت دارد،یادآور شد:کمیته امداد امام (ره) با ۳۰ کشور نیز ارتباطات تخصصی و بشردوستانه دارد.

مدیرکل اداره توسعه ارتباطات با ایرانیان و مجامع بین المللی کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه حمایتهای این نهاد بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی،نژادی و زبانی و مذهبی و دینی است، گفت: امیدواریم تمامی سازمانهای خیریه‌ای در سطح بین الملل نیز به این سمت حرکت کنند تا خدمات آنان در راستای تامین واقعی نیازهای انسانهای محروم بدون در نظر گرفتن این ملاحظات باشد.