بهزیستی مجری خدمات توانبخشی در منزل به سالمندان است 

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،  به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی افزود: این خدمات شامل توانبخشی، ویزیت در منزل، مناسب سازی، برنامه سی بی آر (توانبخشی مبتنی بر جامعه) و فعالیت های اجتماعی و آموزشی و توانبخشی روزانه است. وی با اشاره به ایجاد مراکز روزانه سالمندان، افزود:باید شرایط حضور […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی افزود: این خدمات شامل توانبخشی، ویزیت در منزل، مناسب سازی، برنامه سی بی آر (توانبخشی مبتنی بر جامعه) و فعالیت های اجتماعی و آموزشی و توانبخشی روزانه است.

وی با اشاره به ایجاد مراکز روزانه سالمندان، افزود:باید شرایط حضور این قشر از جامعه به صورت نیمه وقت در این مراکز فراهم شود و اقامت شبانه آنها در میان خانواده باشد تا رابطه عاطفی آنها با خانواده قطع نشود.

به گفته این مسوول، مراکز روزانه نگهداری از سالمندان، فرصتی را برای خانواده ایجاد می کند تا علاوه بر رسیدگی به فعالیت های روزمره خود، حرمت سالمندان را نیز حفظ کنند و سالمند نیز در کنار هم سالان خود از خدمات مراکز بهره مند شود. 

حسینی افزود: شرایط سنی برای پذیرش سالمندان وجود دارد و از طرفی سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری پس از طی دوره مربوط با نظر پزشک مرکز پذیرش خواهند شد.

این مسوول گفت: حداقل سن پذیرش سالمندان در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان ۶۰ سال است که با حداقل وابستگی یا با وابستگی نسبی به خانواده، مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه از جمله اقدامات صورت گرفته، ارائه خدمات توانبخشی در منزل است، گفت: به ازای هر فرد معلول تحت پوشش سازمان و براساس نوع و شدت معلولیت، خدمات تخصصی شامل فیزیوتراپی، کار درمانی، روانشناسی،  پرستاری، مددکاری و ویزیت پزشک به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این خدمات توانبخشی توسط تیم‌هایی متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، فیزیوتراپیست، کار درمانگر و پرستار ارائه می‌شود و هر ۶ ماه نیز ارزیابی کلی از وضعیت خدمات ارائه شده و پیشرفت فرد دریافت کننده خدمت انجام می‌گیرد.

این مسوول به لزوم تقویت فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح توانمندسازی سالمندان توسط بهزیستی قدمی در راستای افزایش آرامش روان گروه های هدف در استان برداشته شد.

در زمان حاضر ۹ مرکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در خصوص ارائه خدمات به سالمندان در استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۳ مرکز نگهداری شبانه روزی، ۲ مرکز روزانه سالمندان، ۲ بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان، یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان و یک مرکز طرح توانمندسازی سالمندان است.