مدیرکل بهزیستی استان اردبیل

اردبیل / افزایش جمعیت سالمند در اردبیل نگران کننده است

بر اساس پیش‌بینی‌کارشناسان در ۲۰ سال آینده جمعیت سالمندی استان و کشور به چهار برابر افزایش خواهد یافت و ضروری است برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت سالمندی و همچنین افزایش زاد و ولد در استان برنامه‌های اساسی در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی اجرا شود.

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل هم در این باره گفت: جمعیت سالمندان این استان در چند سال گذشته روندی افزایشی داشته و به ۱۱۹ هزار نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد بالای ۶۰ سال سالمند به شمار می‌آیند و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب، ۱۰.۳ درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری استان اردبیل در سن سالمندی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ثبت احوال شهرهای نیر و کوثر بالاترین جمعیت سالمند استان اردبیل را دارند افزود: همه ساله بر این تعداد افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم با این روند در سال‌های آینده بر تعداد جمعیت سالمندی و میانسالی استان افزایش یابد.

وی با تاکید برلزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی سالمندان و زیرساخت‌های لازم برای حمایت از جمعیت سالمندان گفت: ما به دنبال اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در مناطق مختلف استان اردبیل هستیم تا فضای مناسب برای حضور سالمندان در ابعاد مختلف فراهم آید.

رضایی تصریح کرد: بالاترین نیاز سالمندان احترام و تکریم است و سعی بر این است تا با رایزنی نهادها و مجموعه‌های رفاهی، خدماتی به ویژه آبدرمانی‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی در سطح استان بتوانیم تخفیف‌های ویژه برای جمعیت سالمندی استان در نظر بگیریم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: در سند ملی ساماندهی سالمندان در کنار حفظ شأن و حرمت آنها، بر توسعه مراکز خدمات روزانه و شبانه‌روزی برای سالمندان تاکید شده و ویزیت سالمندان در منزل بیشترین رضایتمندی را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: در کنار فعال بودن مراکز شبانه‌روزی خدمات‌رسانی به سالمندان، در صدد راه‌اندازی خانه‌های حمایتی به ظرفیت ۱۰ نفر هستیم تا در این خانه‌ها نیز سالمندان در کنار هم بتوانند فضای خاطره‌انگیز، پرنشاط و شادابی را سپری کنند.

رضایی با اشاره به خدمات ارائه شده به سالمندان در استان اظهار کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سعی بر این است تا در حفظ و مراقبت از سلامت سالمندان از ظرفیت ۸۰۰ باب واحد بهداشتی استفاده شده و بیماری‌هایی همچون افسردگی سالمندان، قلبی و عروقی، سرطان‌های روده بزرگ و پستان، غربالگری، فشار خون، تغذیه و سایر نیازمندی‌های سالمندان به صورت دقیق مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ضرورت بها دادن و ارزش گذاشتن به سالمندان را در قالب جلسات در حل مشکلات و دغدغه آنها یادآور شد و گفت: ۱۰ مرکز شبانه‌روزی و روزانه در سطح استان در حال ارائه خدمات به سالمندان هستند و ما نیاز جدی به مراکز روزانه داریم که انتظار می‌رود در شهرستان‌های مختلف با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی چنین مجموعه‌هایی برای سالمندان فراهم آید.

رضایی درعین حال گفت: خدمات رسانی به سالمندان در استان هزینه بر بوده و در صورت نبود سیاستگذاری‌های لازم برای جوان سازی جمعیت در آینده با بحران جمعیت جوان در استان مواجه خواهیم شد چرا که معتقدیم جامعه جوان جامعه توسعه مدار است.